Historia Bez Cenzury 2019.02-03.pdf

(10482 KB) Pobierz
CENA 9,99 ZŁ
W TYM 8%
VAT NR 02
03 34 35 LUTY
MARZEC 2019 R.
www.bezc.pl
ISSN 2450-7849 Nr indeksu 411 043
03
9 772450 784939
NEXTO : OrderID: 2822068
www.bezc.pl
1
NEXTO : OrderID: 2822068
SPIS TREŚCI
12
DLACZEGO HITLER CHCIAŁ ISLAMSKIEJ EUROPY?
4
PERYSKOP
54
GRA O TRON
DIDASKALIA
Jak Wiśniowieccy rozpętali Dymitriady
6
ZAMACH NA POLSKĘ
 
TEMAT Z OKŁADKI
Jak ukraińscy terroryści za pieniądze niemieckiego
wywiadu niszczyli II Rzeczpospolitą
58
ANARCHIŚCI NA BEZDROŻACH
W USA anarchiści mają zwolenników głównie wśród
orędowników skrajnego kapitalizmu
20
12
EMIRATY III RZESZY
DWÓJKA NA PRZEDZIE
Dlaczego Hitler chciał muzułmańskiej Europy?
64
GALICJA PRZECIWKO GALICJI
BRACIA WONSAL
SPOD WARSZAWY
POBILI GIGANTÓW
HOLLYWOOD
Po wybuchu I wojny światowej podziały wśród
Ukraińców doprowadziły do bratobójczej rzezii
20
KIEDY HARRY ZNIENAWIDZIŁ JACKA
Jak bracia Wonsal spod Warszawy ograli gigantów
Hollywood
70
76
80
88
92
96
98
CZESKI PIŁSUDSKI
Prezydent przedwojennej Czechosłowacji podzielał
niemiecką opinię o polskim bałaganie
26
EUROPA OCZAMI
POLSKA I ŚWIAT
CZERWONOARMISTÓW
Sowieci przypominali wszystko, tylko nie żołnierzy
SOWIECKIE UCIECZKI
Sowieckie służby specjalne miały w swojej historii
plejadę zdrajców, którzy wybrali „zgniły kapitalizm”
32
36
40
45
NIECHCIANA ARMIA
w miejsce „żelaznego uścisku ojczyzny”
Odradzającym się w 1918 r. polskim wojskiem
dowodzili oficerowie, którym jeszcze kilka tygodni
wcześniej mało kto chciał podać rękę
49
RASISTA I MITOMAN
WYMYŚLIŁ WOJNĘ
Z NARKOTYKAMI
Redaktor naczelny: Aleksander Piński
Wydawca: Instytut Zarządzania Informacją S.A.,
ul. Grażyny 13 lok. 14,
02-548 Warszawa
ISSN 2450-7849 Nr indeksu: 411 043
Redakcja zastrzega sobie prawo do redagowania i skra-
cania tekstów.
Copyright © Instytut Zarządzania Informacją. Wszystkie
prawa zastrzeżone (włącznie z tłumaczeniem na języki
obce).
Przedruk tylko za zgodą wydawcy.
AFRYKAŃSKA POCHODNIA
Lądowanie aliantów w Afryce Północnej
w listopadzie 1942 r. było pierwszym desantem
na wielką skalę, który zmienił bieg wojny
PÓŁNOCNY BASTION POLSKOŚCI
Mordy, terror, rabowanie polskich majątków - tak
Litwini tworzyli swą niepodległość
ORLĘTA PRZEMYSKIE
RECENZJE
Widząc słabość Polaków, Ukraińcy postanowili
uderzyć
90 ANEGDOTY
KOŃ TROJAŃSKI TROCKIEGO
TERROR ZA TERROR
Do 1943 r. terroryzm był jednym z narzędzi
używanych przez polskie podziemie do walki
z Niemcami
49
BRUDNY HARRY OD DRAGÓW
TAJNA HISTORIA GOSPODARKI
Jak rasista i mitoman wymyślił wojnę z narkotykami
POŚMIERTNE ŻYCIE SOWIECKIEJ
AGENTURY
BROWNING FN 1903
www.bezc.pl
NEXTO : OrderID: 2822068
3
PERYSKOP
Czy prawdziwy „Salvator Mundi” znajduje się w… Moskwie?
GDZIE JEST ZBAWCA
ŚWIATA?
W zbiorach moskiewskiego Muzeum Sztuk Pięknych im.
Puszkina znajduje się „Salvator Mundi”, który w XIX wieku był
własnością rodziny Mosolowów i po rewolucji bolszewickiej trafił
do zbiorów muzeum Puszkina w 1924 r. Na jego odwrocie dumnie
prezentują się litery „CR”, czyli Charles Rex. Nie ma więc wątpli-
wości, że obraz znajdował się niegdyś w posiadaniu angielskiego
monarchy. Rosjanie nie uważają jednak, że płótno jest autorstwa
Leonarda, przypisują je zaś włoskiemu malarzowi Giampietri-
niemu, który w połowie XVI wieku malował w manierze mistrza.
Wydaje się, że eksperci, którzy uznali sprzedanego za rekordową
sumę 450 mln dolarów „Salvatora Mundi” za dzieło Leonarda, nie
mieli pojęcia o istnieniu moskiewskiego obrazu. Znali zaś katalogi
zbiorów Karola I sporządzone po jego śmierci. Stąd też przypisanie
i autora i proweniencji.
Niepewności nie rozwiewa także fakt, że znajdujący się w Abu
Dhabi obraz nie jest wystawiany publicznie. Jedynie 2 września
ministerstwo kultury emiratu podało, że odsłonięcie dzieła zostało
odroczone i więcej szczegółów zostanie ogłoszonych „wkrótce”.
Obraz Giampietriniego „Salvator Mundi” znajdujący
się w zbiorach muzeum Puszkina.
S
przedany blisko rok temu „Salvator Mundi”, obraz przypi-
sywany Leonardowi da Vinci, ciągle budzi emocje krytyków
i historyków sztuki. Nic dziwnego, odkryty po latach obraz
Leonarda da Vinci osiągnął na aukcji Christie’s 15 listopada 2017 r.
rekordową cenę 450 mln dolarów.
Ciągle jednak w wątpliwość podawane jest pochodzenie płótna.
Obraz, który ostatecznie znalazł się w Abu Dhabi, miał pochodzić
z kolekcji angielskiego króla Karola I, by po jego śmierci trafić
w ręce prywatne i w ten sposób zniknąć na wiele lat z pola widzenia.
Rzeczywiście większa część kolekcji sztuki niefortunnego mo-
narchy została sprzedana po jego egzekucji . W tym także „Salvator
Mundi” już ówcześnie przypisywany Leonardowi. Problem tylko
w tym, że brak pewności, czy chodzi o to samo płótno, które dziś
znajduje się w Zatoce Perskiej. Obraz sprzedany na zeszłorocznej
licytacji pozbawiony jest jakichkolwiek śladów królewskiej prowe-
niencji. Taką zaś można znaleźć na innym dziele przedstawiającym
Chrystusa, które obecnie znajduje się… w Moskwie. Pisze o tym na
łamach branżowego pisma „The Art Newspaper” Martin Bailey.
Rewers obrazu Giampietriniego.
4
NEXTO : OrderID: 2822068
nr 02–03 (34–35) luty–marzec 2019
okazało się, że są to jedne z pierwszych
w historii granatów ręcznych, które ów-
cześnie dopiero wchodziły na uzbrojenie
angielskiej armii. Ich dokładna analiza,
pozwoli na zapoznanie się z umiejętno-
ściami metalurgicznymi z końca XVII w.
Sam okręt miał burzliwą historię.
W 1683 r. służył jako holenderski sta-
tek handlowy, który został zdobyty
przez piratów. Kilka miesięcy później
jednostka została zdobyta przez Royal
Navy i służyła jako transportowiec woj-
skowy. W kwietniu 1684 r. „Schiedam”
z mundurami i zapasami amunicji dla
żołnierzy angielskich stacjonujących
w marokańskim Tangerze zatonął pod-
czas burzy w pobliżu Dollar Cove. Wrak
okrętu odkryto dwa lata temu.
o niezwykłego znaleziska doszło
na jednej z plaż w Kornwalii,
znajdującej się na Półwyspie
Lizard. Ocean wyrzucił na brzeg roz-
maite przedmioty i pociski artyleryjskie
D
J
GRANATY NA PLAŻY
z dawnego statku „Schiedam”, który za-
tonął w tym rejonie w 1684 r.
Chociaż pociski przeleżały na dnie
ponad 300 lat, po ich odkryciu wezwano
jednostki policji i saperów. Po badaniach
PRACA DOMOWA
Z EGIPTU
ak się okazuje, odrabianie prac domowych jest zmorą
uczniów co najmniej od czasów starożytnego Egiptu.
W British Library w Londynie znajduje się egipska
woskowa tabliczka pochodząca z II wieku naszej ery, na
której jakiś pilny uczeń wyrył maksymy, mające zapewne
towarzyszyć mu przez całe życie. Zdania „Powinieneś
przyjmować rady tylko od mądrych ludzi”, „Nie możesz
ufać wszystkim swoim przyjaciołom” – brzmią jak dobre
rodzicielskie rady. Tekst napisany został po grecku, przez
ucznia, którego tożsamości nie znamy. Możemy się jedynie
domyślać, że był to chłopiec pochodzący z zamożnej rodziny.
Tego rodzaju tabliczki wykonywano wylewając stopiony, po-
czerniały wosk w prostokątne zagłębienie w środku drewnianej
tablicy. Kiedy masa już uległa schłodzeniu, pisano na niej uży-
wając metalowego rysika, dzięki czemu litery były jaśniejsze
niż tło. Tabliczka została zakupiona do British Library w 1892 r.
5
www.bezc.pl
NEXTO : OrderID: 2822068
Zgłoś jeśli naruszono regulamin