Gerhard Lohfink, Ludwing Weimer - Maryja nie bez Izraela. Nowe spojrzenie na naukę o Niepokalanym Pocz.pdf

(18653 KB) Pobierz
Gerhard
Lohfink,
Ludwig
Weimer
■ma
yssr.tsssf■■)>»■.
d
>.
-w®
w
"»•
*
!»•
=
MARYJA
-
NIE
BEZ
IZRAELA
Nowe
spojrzenie
na
naukę
o
Niepokalanym
Poczęciu
przełożyła
Eliza
Pieciul-Karmińska
SPIS
TREŚCI
Przedmowa.......................................................................................
7
Uwagi
do
polskiego
wydania...........................................................
11
Część
pierwsza
GRZECH
PIERWORODNY
-
ZAWINIONY
PRZEZ
LUDZI
SYNDROM
ZGUBY
1.1.
Grzech
w
tradycji
żydowsko-chrześcijańskiej....................
15
1.2.
Zgorszenie
grzechem
pierworodnym...................................
28
1.3.
Dzisiejsze doświadczenie
pomocne
w
zrozumieniu
grzechu
pierworodnego......................................................................
44
1.4.
Potencjały
winy
w
historii....................................................
51
1.5.
Ewolucja
i
upadek
w
grzech
-
sprzeczność?.......................
77
1.6.
Sprawa
grzechu
pierworodnego
w
Starym
Testamencie.....
99
1.6.1.
Kompleks
opowiadań
z
Księgi
Rodzaju
(rozdz.
3-9)....
100
1.6.2.
Panowanie
i
sukcesorzy
Dawida
(2
Sm
10-20;
1
Kri
1-2)...................................................................108
1.6.3.
Wielka
modlitwa
pokutna
Księgi
Nehemiasza
(Neh
9,6-37)..............................................................
112
1.7.
Teologia
Pawłowa
w Liście
do
Rzymian
(rozdz.
1-8).........
118
Część
druga
BÓG
KONTRA
GRZECH
PIERWORODNY
W
DZIEJACH
IZRAELA
2.1.
Abraham,
czyli
bojaźń
Boża..................................................
132
2.2.
Mojżesz,
czyli
wyprowadzenie
ku
wolności........................
139
Spis
treści
2.3.
2.4.
2.5.
2.6.
2.7.
Tora,
czyli
radość
z
woli
Bożej.............................................
156
Świątynia,
czyli
ustanowienie
przebłagania.........................
177
Prorocy,
czyli
bezpośredniość
słowa
Bożego.......................
190
„Mądrość”
w
Izraelu,
czyli
rozum
stworzenia.....................221
„Reszta”
Izraela,
czyli
wierność
Boża..................................
244
Cześć
trzecia
MARYJA
-
UOSOBIENIE
ODKUPIONEGO
IZRAELA
3.1.
Biblijne
figuracje
Izraela......................................................
261
3.1.1.
Figura
Syna
Człowieczego
w
Księdze
Daniela
(rozdz.
7).....................................................................
262
3.1.2.
Figura
Sługi
Jahwe
u
Deutero-Izajasza......................
267
3.1.3.
Figura
„Córy
Syjonu”
i
„Dziewicy
izraelskiej”.........
275
3.1.4.
Figura
niebiańskiej
Niewiasty
w Apokalipsie
św.
Jana
12.................................................................
284
3.1.5.
Znaczenie
i
funkcja
figuracji......................................
289
3.2.
Maryja
-
Córa
Syjonu,
Dziewica
izraelska..........................
298
3.2.1.
Maryja
jako
figuracja
Izraela
w
Nowym
Testamencie
...301
3.2.2.
Maryja
jako
figuracja
ludu
Bożego
od
II
wieku
po
Chrystusie..............................................................
319
3.3.
Dogmat
o
Niepokalanym
Poczęciu......................................
359
3.4.
Dogmat
również
o
Izraelu?...................................................
378
3.4.1.
Udzielanie
łaski..........................................................
379
3.4.2.
Sytuacja
badawcza......................................................
388
3.4.3.
Granice
poszerzania
dogmatu
na
Izrael......................
393
3.4.4.
Dawna
wiedza
Kościoła.............................................
399
3.5.
Co
to
znaczy,
że
odkupił
nas tylko
Chrystus?......................402
3.6.
Chrzest
jako
ocalenie
z
mocy
grzechu
pierworodnego.......
439
3.7.
Maryja
-
niezepsuty
koncept
stworzenia..............................459
Podsumowanie..................................................................................
475
Bibliografia.......................................................................................
485
Wykaz
cytowanych
w
tekście
polskich
przekładów.......................
499
Panie,
Ojcze
święty,
wszechmogący,
wieczny
Boże.
Ty
uczyniłeś
Najświętszą
Dziewicę
Maryję
szczytem
dziejów
Izraela
i
początkiem
Kościoła,
aby
wszystkie
ludy
wiedziały,
że
zbawienie
przychodzi
od
Izraela,
a
Twoja
nowa
rodzina
wywodzi
się
z
rodu
wybranego.
Maryja
jest
z
pochodzenia
córką
Adama,
która
przez
swoją
niewinność
naprawiła
winę
matki
Ewy;
przez
wiarę
jest
potomstwem
Abrahama,
bo
gdy
uwierzyła,
została
Matką
Jezusa;
przez
swój
ródjest
różdżką
z
korzenia
Jessego,
z
której
wyrósł
kwiat,
nasz
Pan
Jezus
Chrystus1.
(Prefacja
w
Adwencie)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin