1. Podręcznik Gracza (OCR) 5E PL.pdf

(705575 KB) Pobierz
PLAYER'S HAHDBOOK
PODRĘCZNIK
GRACZA
I
\
)
)
'
'
TWÓRCY GRY
Główni
projektanci D&D:
Mike Mearls, Jeremy Crawford
Główny
projektant
Współpraca:
Kim Mohan, Matt Sernett, Chris Dupuis, Tom
Player's Handbook
(Podręcznika
Gracza):
Jeremy Crawford
Opracowanie mechaniki:
Rodney Thompson, Peter Lee
Tekst:
James Wyatt, Robert J. Schwa
lb,
Bruce R. Cordell
Redakcja:
Michele Carter, Chris Sims, Scott Fitzgerald Gray,
Christopher
Perkins
Realizacja:
Greg Bilsland
Dyrektorzy graficzni:
Kate
lrwin, Dan Celon, Jon Schindehette,
Mari Kolkowsky, Melissa Rapier,
Shauna
Narciso
Projekt graficzny:
Bree Heiss, Emi Tanji, Barry Craig
Okładka:
Tyler Jacobson
Ilustracje:
Steve Argyle, Tom Babbey, Daren Bader, Drew Baker, Mark
Behm, Eric Belisle, Christopher Bradley, Noah Bradley, Sam Burley,
Clint Cearley, Milivoj
Ćeran,
Sidharth Chaturvedi, Jedd Chevrier,
jD,
Allen Douglas, Jesper Ejsing, Craig Elliott, Wayne England, Scott
M. Fisher, Randy Ga
llegos,
Justin Gerard, Florian De Gesincourt,
Lars Grant-West, Jon Hodgson, Raph Horsley, Lake Hurwitz, Tyler
Jacobson, Kekai
Kołaki,
Olly Lawson, Raphael Lubke, Titus Lunter,
Sławomir
Maniak, Brynn Metheney, Aaron Miller, Christopher
Moeller,
Mark Molnar, Scott Murphy, William O'Connor, Hector
Ortiz, David Palumbo, Alessandra Pisano, Claudio Pozas, Rob Rey,
Wayne
Reynolds, Aaron J. Riley, Chris Seaman, Cynthia Sheppard
,
Craig J Spearing, John Stanko, Matt Stawicki, Alex Stone, Thom
Tenery, Cary Trego-Erdner, Beth Trott, Autumn Rain Turkel, Jose
Vega, Tyler
Walpole,
Julian Kok Joan Wen, Richard Whitters, Eva
Widermann,
Ben
Wootten,
Kieran Yanner
Kierownik projektu:
Matthew Vaughan
Zespół
projektowy:
Chris Forgham, Emi
ly
Harwood
Producent:
John-Paul Brisigotti
La Pi Ile, Richard Baker, Miranda Horner, Jennifer Clarke
Wilkes,
Steve Winter, Nina Hess, Steve Townshend, Chris Youngs, Ben
Petrisor, Tom Olsen
Kierownictwo projektu:
Neil Shinkle, Kim Graham, John Hay
Produkcja:
Cynda Cal
laway,
Brian Dumas, Jefferson Dunlap, David
Gershman, An
ita
Wil
liams
Marka i marketing:
Nathan Stewart, Liz Schuh, Chris Lindsay,
Shelly Mazzanoble, Hilary Ross
,
Laura Tommervik, Kim
Lundstrom, Trevor
Kidd
Oparto na oryginalnej grze autorstwa
E. Gary'ego Gygaxa
i
Dave'a Arnesona
oraz Briana Blume'a, Roba Kuntza, Jamesa
Warda i
Dona
Kaye'a
Czerpiąc
z
późniejszych
edycji autorstwa
J. Erica Holmesa, Toma Moldvaya, Franka Mentzera, Aarona
Allstona,
H
arolda Johnsona, Rogera E. Moore'a, Davida „Zeba"
Cooka, Eda Greenwooda, Tracy Hickman,
Margaret
Weis,
Douglasa Nilesa, Jeffa Grubba
,
Jonathana Tweeta, Monte Cooka,
Ski pa
Williamsa,
Richarda Bakera
,
Petera Adkisona, Keitha
Bakera, Billa Slavicseka, Andy
'ego
Collinsa i Raba Heinsoo.
Testy
zawdzięczamy
ponad 175
OOO
fanów D&D.
Dzięku
jemy!
Dodatkowe konsultacje zapewnili
JeffGrubb, Kenneth Hite
,
Kevin Kulp,
Robin Laws, S. John Ross,
RPGPundit i Vincent
Venturella.
Redakcja:
Tomasz Haga
Tłumaczenie:
Lea Mikolcz, Tomasz Mikolcz, Tomasz Chmielik
Korekta:
Tomasz Haga i
zespół
Rebel
Kolacjonowanie tekstu:
Marek Antoniak
Skład:
Joanna Kwiatkowska
Indeks:
Katarzyna Kaszorek
Opracowanie polskiej wersji:
zespół
Rebel
rebel
Podziękowania
dla
Piotra Adamczyka, Rudolfa Aligierskiego, Jakuba
Bańki
,
Tomasza
Bochni,
Bartłomieja
Boguskiego, Jacka
Buczyńskiego, Bartłomieja
Buliera, Jacka Ducha,
Łukasza
Fedorowicza,
Joli
Gadzich, Tomasza
Guzika, Anny Hesse-Kowalczyk, Magdaleny Iwanowicz,
Rafała
Jac-
kowskiego, Wiktora Jarmana, Roberta Jurowicza,
Miłosza Michała
Koeniga, Piotra Króla, Szymona Laskowskiego, Jolanty
Luźniak,
Pawła
Macha,
Jędrzeja
Maciejowskiego, Ade
li
Malak, Marcina Nie-
wiadomskiego,
Tomasza
Pudło,
Dagny Schaedler,
Michała
Se
lkego,
Janka Sielickiego, Bartosza Smolenia, Mateusza Sobczyka,
Krzyśka
Sowy, Andrzeja Siwka, Mateusza Szlegela,
Rafała
Wawszczaka,
Marii
Włodarz,
Patryka Zembrzyckiego i Leszka
Zielińskiego.
OKŁADKA
W ognistej scen
ie
zi
lustrowanej
przez Ty
lera
Jacobsona kró
l
gigantów ogn
iowych
Snurre,
wyjątkowo cięty
na
głupców,
zwołuje
swe piek
ielne
ogary do pomocy w rozpraw
ieniu
się
z nieproszonym
i
gośćmi.
Wizards
of
the Coast nie odpowiada za konsekwencje rozdzielania
drużyny,
wtykania
części ciała
w
wyszczerzone pyski zielonych biesów, przyjmowania
szturmowania jadalni
gigantów wzgórzowych, denerwowania smoków
jakiegokolwiek
koloru
lub
potwierdzania, kiedy MP pyta:
.,Czy
jesteś
pewien?".
zaproszeń
na obiad do strachunów,
D&D: The Players Handbook
-
D&D edycja 5
-
Polska
ISBN:
978-83-949332-2-7
Wydanie
czwarte. Niniejsze
wydanie
uwzględnia erratę
z listopada
2018
roku.
CE
DUNGEONS
&
DRAGONS, D&D, Wizards
of
the Coast, Forgotten
Realms,
the
dragon
ampersand,
Player's Handbook, Monster
Manuał,
Oungeon
Master
's
Guide,
all
other Wizards of the
Coast product names, and their respective logos are trademarks
ofWizards
of
the
Coast in the
USA and
other countries.
All
characters and
their distinctive
likenesses
are property
ofWizards
of
the
Coast. This
materiał
is
protected
under the copyright laws of
the United
States of Amer
ica.
Any reproduction or unauthorized
use
of the
materiał
or
artwork contained
herein is
prohibited without the express written permission ofWizards
of
the
Coast.
Wydrukowano na Litwie.© 2020 Wizards of the Coast LLC, PO Box
707, Renton,
WA 98057-0707,
USA.
Wyprodukowane przez Stand artu Spaustuve, Dariaus
ir
Gireno g. 39,
LT-02189
Wilno, Litwa.
SPIS
RZECZY
PRZEDMOWA
WPROWADZENIE
4
CZĘŚĆ
2
171
5
ROZDZIAŁ
Wartości
7:
CECHY POSTACI
............................
173
Światy
pe łne
przygód ............................................................. 5
Jak
używać podręcznika?
..........................
............................
6
Jak
grać
.......................................... ...........................................
..
6
Przygody .......................................... .......................................... 7
CZĘŚĆ
1
l:
9
cech
i modyfikatory
..................................
173
Ułatwienie
i utrudnienie .......................................... 173
Premia
z
biegłości
.....................................................
173
Testy
cech
...................................................................... 17
4
Wykorzystywanie
cech
..............................................
175
Rzuty obronne
........................................... ..................
179
ROZDZIAŁ
8:
POSZUKIWANIE PRZYGÓD
..
.....
181
ROZDZIAŁ
Powyż
ej
TWORZENIE POSTACI KROK PO KROKU
..
.... ... ...
11
1. poziomu ....................................................... 15
ROZDZIAŁ
2:
RASY
·······················
······························l7
Wybór rasy ...................................................
............
..
....
17
Czlowiek .........................................................................
18
Elf....................................................................................
21
Krasnolud ...................................................................... 26
Niziołek
............... .................................. ..
.......................
29
Diabelstwo
................................... ...
..............................
32
Drakon ....................... ...................
.................................
34
Gnom ..............................................................................
37
Pół
e
lf
........ .............................
.........................................
40
Półork
............................................................................. 42
ROZDZIAŁ
Czas
........................................... .....................................
181
Ruch ..........................................
.....................................
181
Otoczenie
......................................................................
183
Interakcje
społeczne
..................................................
185
Odpoczynek
..................................................................
186
Pomiędzy
przygodami
...............................................
186
ROZDZIAŁ
9:
WALKA
..................
.....
..
...
....
..... .........
189
3:
KLASY
.................................................
45
Struktura starcia
........................................................
189
Ruch i pozycja .............................................................. 190
Akcje
w
walce .............................................................. 192
Wykonywanie
ataku
................................................... 193
Osłona
...................................................
........................
195
Obrażenia
i leczenie
...................................................
196
Walka z wierzchowca ................................................ 198
Walka pod
wodą
.......................................................... 198
46
Bard .................................................................................. 51
Czarownik
.......................................... ............................
56
Druid
................................................................................ 63
Kleryk .............................................................................. 69
Łotr
...
................................................................................
77
Łowca
.............................................................................. 82
Mag
..................................................................................
87
Mnich
............................................................................... 95
Paladyn
..........................................................................
101
Wojownik ...................................................................... 108
Zaklinacz ........................................ ..............................
.114
ROZDZIAŁ
Barbarzyńca
.......................................... ................ .........
CZĘŚĆ
3
199
ROZDZIAŁ
10
:
RZUCANIE CZARÓW
........
...
....
..
.
201
Czym
jest
czar? ............................................................
201
Rzucanie
czarów .........................................................
202
ROZDZIAŁ
11:
CzARY
..............................................
207
Lista
czarów
................................................................ 207
Opisy
czarów ..............................................................
211
DODATEK
A:
STANY
290
4
:
CHARAKTER I POCHODZENIE
....
121
postaci ..........................................
..............
121
Inspiracja ...................................................................... 124
Pochodzenie ................................................................. 125
ROZDZIAŁ
Szczegóły
DODATEK B:
BOGOWIE
WIELOŚWIATA
DODATEK C:
SFERY EGZYSTENCJI
293
5:
WYPOSAŻENIE
..
......................
.......
143
300
143
Zamożność
................................................................... 143
Pance rze i tarcze
........................................................
144
Bronie ............................................................................ 146
Wyposażenie
poszukiwaczy przygód
.....................
148
Narzędzia
...................................................................... 154
Wierzchowce i pojazdy .............................................. 155
Towary
handlowe
........................................................
157
Wydatki
.........................................................................
157
Drobiazgi
......................................................................
159
ROZDZIAŁ
Wyposażeni
e
początkowe
.........................................
Sfera
Materialna ..........................................
...............
300
Poza
Sferą
Mate rialną
...............................................
301
DODATEK D:
STATYSTYKI
STWORZEŃ
DODATEK
E:
INSPIRACJE
INDEKS
304
312
313
317
6:
MODYFIKACJE POSTACI..
..........
163
..........................................
................ 163
Atuty
...............................................................................
165
Wieloklasowość
KARTA POSTACI
Zgłoś jeśli naruszono regulamin