2019 02 19 Matematyka do poprawy - Najwyższa Izba Kontroli.pdf

(820 KB) Pobierz
Matematyka do poprawy
19 LUTEGO 2019 09:20
NIK o nauczaniu matematyki w szkołach
Nauczanie matematyki w szkołach pozostawia wiele do
życzenia. Świadczą o tym osiągane przez uczniów niskie
wyniki: w latach 2015 - 2017 średnio co szósty nie zdał
matury z tego przedmiotu. Aż 42 proc. uczniów
kontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych miała
na świadectwach z matematyki tylko ocenę dopuszczająca,
czyli 2. Przyczyna tkwi w wadliwym procesie nauczania. Nie
dzieli się klas na grupy pod względem umiejętności i wiedzy
oraz nie dostosowuje się zadań i tempa pracy na lekcji do
możliwości uczniów.
Badania międzynarodowe potwierdzają tezę, że edukacja
matematyczna jest jednym z czynników podnoszenia
konkurencyjności państw. Biegłość matematyczna sprzyja
innowacyjności i wzrostowi produktywności. Podniesienie
wskaźnika wyników z testów PISA (Programu Międzynarodowej
Oceny Umiejętności Uczniów) w obszarze matematyki i nauk
ścisłych o 100 pkt przekłada się na roczny wzrost PKB rzędu ok.
1,7 proc.
Tymczasem, jak wynika z kontroli NIK, z nauczaniem
matematyki w polskich szkołach nie jest najlepiej. Forma i
sposób jej nauczania nie sprzyja pełnemu rozwojowi
kompetencji matematycznych u uczniów.
Potwierdzają to
osiągane przez nich wyniki.
Ponad 42 proc. uczniów skontrolowanych przez NIK szkół
ponadgimnazjalnych w latach 2015 - 2017 otrzymało z
matematyki na świadectwie tylko ocenę dopuszczającą (tj.
dwójkę). W gimnazjum takich uczniów było 23 proc., a w szkołach
podstawowych - 10 proc. Z drugiej strony ocenę celującą z
matematyki (6) na świadectwach w kontrolowanych szkołach
otrzymało tylko 4 proc uczniów gimnazjów, 2 proc. uczniów
podstawówek i zaledwie 1 proc. uczniów szkół
ponadgimnazjalnych.
Również inne wskaźniki takie jak liczba uczniów powtarzających
klasę wskazują na problem z nauczaniem tego przedmiotu.
Wśród powtarzających klasę w latach 2015 - 2017 aż 61 proc. w
szkołach ponadgimnazjalnych otrzymało ocenę niedostateczną z
matematyki, a w gimnazjach i szkołach podstawowych - 70 proc.
Także liczba uczniów zdających egzaminy poprawkowe z
matematyki świadczy o nienajlepszej edukacji tego przedmiotu.
Badania kwestionariuszowe przeprowadzonego przez NIK w
ponad 9 tys. szkół potwierdzają niskie efekty kształcenia
matematyki. Według nich najgorzej jest z szkołach
ponadgimnazjalnych. Aż 46 proc. uczniów tych szkół kończy je z
zaledwie oceną dopuszczającą, czyli 2.
Dane uzyskane z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej wskazują,
że uczniowie mają z matematyką większe problemy niż z
pozostałymi przedmiotami. Bowiem średni wynik egzaminu
maturalnego z matematyki w latach 2015 - 2017 średnio wyniósł
55 proc., podczas gdy z języka polskiego - 60 proc., a z języka
angielskiego - 73 proc. Co szósty uczeń nie zdał egzaminu
maturalnego z matematyki.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin