Wiercenie - Wykonywanie otworów okrągłych.pdf

(1520 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Marceli Konfederak
Wykonywanie otworów okrągłych 722[02].Z1.03
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr inŜ. Wiesław Wiejowski
mgr inŜ. Igor Lange
Opracowanie redakcyjne:
mgr inŜ. Paweł Krawczak
Konsultacja:
mgr Małgorzata Sienna
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 722[02].Z1.03
„Wykonywanie otworów okrągłych”, zawartego w modułowym programie nauczania dla
zawodu operator obrabiarek skrawających.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1.
2.
3.
4.
Wprowadzenie
Wymagania wstępne
Cele kształcenia
Materiał nauczania
4.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2. Rodzaje i budowa typowych wiertarek
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Budowa i rodzaje wierteł. Rozwiertaki. Pogłębiacze
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
4.4. Dobór warunków skrawania do wiercenia, rozwiercania i pogłębiania.
Mocowanie przedmiotu
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3.
Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
4.5. Technika wiercenia, rozwiercania i pogłębiania
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3.
Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
Sprawdzian osiągnięć
Literatura
3
5
6
7
7
7
8
8
8
9
9
13
14
14
15
15
20
21
22
23
23
28
28
29
30
30
33
34
35
36
40
5.
6.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy dotyczącej wykonywania
otworów okrągłych.
W poradniku zamieszczono:
– wymagania wstępne określające umiejętności, jakie powinieneś posiadać, abyś mógł bez
problemów rozpocząć pracę z poradnikiem,
– cele kształcenia czyli wykaz umiejętności, jakie opanujesz w wyniku realizacji programu
jednostki modułowej,
– materiał nauczania, czyli wiadomości teoretyczne konieczne do opanowania treści
jednostki modułowej,
– zestaw pytań sprawdzających, czy opanowałeś juŜ materiał nauczania,
ćwiczenia
zawierające polecenia, sposób wykonania oraz wyposaŜenie stanowiska pracy,
które pozwolą Ci ukształtować określone umiejętności praktyczne,
– sprawdzian postępów pozwalający sprawdzić Twój poziom wiedzy po wykonaniu
ćwiczeń,
– sprawdzian osiągnięć opracowany w postaci testu, który umoŜliwi sprawdzenie Twoich
wiadomości i umiejętności opanowanych podczas realizacji programu danej jednostki
modułowej,
– literaturę związaną z programem jednostki modułowej umoŜliwiającą pogłębienie Twej
wiedzy z zakresu programu tej jednostki.
Materiał nauczania został podzielony na pięć części. W pierwszej części znajdują się
informacje związane z bezpieczeństwem i higieną pracy na stanowisku pracy. Część druga
materiału nauczania poświęcona jest klasyfikacji i budowie wiertarek. W części trzeciej
znajdują się informację na temat narzędzi skrawających do obróbki otworów. Informacje na
temat warunków skrawania, mocowania przedmiotu zawarte zostały w części czwartej.
Ostatnia część zawiera informacje związane z techniką wiercenia, rozwiercania i pogłębiania.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
722[02].Z1
Trasowanie i obróbka ręczna
722[02].Z1.01
Wykonywanie trasowania
722[02].Z1.02
Obróbka powierzchni płaskich
i narzędziami ręcznymi
722[02].Z1.03
Wykonywanie otworów
okrągłych
722[02].Z1.04
Wykonywanie połączeń
rozłącznych i nierozłącznych
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin