Wielkie umysly programowania Jak mysla i pracuja tworcy najwazniejszych jezykow.pdf

(350 KB) Pobierz
Wielkie umys³y programowania.
Jak myœl¹ i pracuj¹ twórcy
najwa¿niejszych jêzyków
Autorzy: Federico Biancuzzi, Shane Warden
T³umaczenie: Rados³aw Meryk
ISBN: 978-83-246-2537-6
Tytu³ orygina³u:
Masterminds of Programming:
Conversations with the Creators of Major
Programming Languages
Format: 168237, stron: 584
Poznaj z bliska najwiêksze autorytety œwiata informatyki!
• Jak powstaj¹ jêzyki programowania?
• Jaka jest ich przysz³oœæ?
• Jak szybko nauczyæ siê takiego jêzyka?
Droga od pomys³u do gotowej aplikacji jest d³uga i krêta. Najprawdopodobniej jednym
z najd³u¿szych jej odcinków jest ten poœwiêcony na programowanie. Sztab ludzi, wiele
jêzyków programowania, technologii i narzêdzi. Dziêki œwietnej znajomoœci tych narzêdzi
powstaj¹ coraz nowsze, bardziej niezawodne aplikacje. Ale sk¹d bior¹ siê jêzyki
programowania? Jak powstaj¹ i kto za tym stoi?
Na pó³ce ksiêgarni znajdziesz tysi¹ce ksi¹¿ek poœwiêconych jêzykom programowania –
i tylko t¹ jedn¹, która odpowiada na pytanie, co by³o na pocz¹tku. Ksi¹¿ka stanowi zbiór
wywiadów z twórcami najbardziej znanych i najpopularniejszych jêzyków. W trakcie
pasjonuj¹cej lektury dowiesz siê, co kierowa³o ludŸmi, którzy postanowili stworzyæ nowy
jêzyk programowania, jakie mieli problemy, jak oceniaj¹ swoje dzie³a z perspektywy
czasu i jak¹ wró¿¹ im przysz³oœæ. Lektura tego tomu to niezwyk³a podró¿ przez historiê
informatyki w niesamowitym wydaniu.
W ksi¹¿ce znajdziesz wywiady z autorami takich jêzyków, jak:
• C++
• Python
• APL
• Forth
• BASIC
• AWK
• Lua
• Haskell
• ML
• SQL
• Java
• C#
• Perl
Inspiruj¹ca i pouczaj¹ca podró¿ przez historiê informatyki!
SPIS TRE CI
S«OWO WST¤PNE
PRZEDMOWA
1
C++
Bjarne Stroustrup
Decyzje projektowe
U ywanie j¥zyka
Programowanie obiektowe i wspó¬bie no �½
Przysz¬o �½
Edukacja
2
PYTHON
Guido van Rossum
Pythonowy styl
Dobry programista
Wiele wersji Pythona
Rozwi¡zania praktyczne i do wiadczenie
3
APL
Adin D. Falkoff
Papier i o¬ówek
Podstawowe zasady
Wspó¬bie no �½
Klasyka
4
FORTH
Charles H. Moore
J¥zyk Forth a projektowanie j¥zyków
Sprz¥t
Projektowanie aplikacji
5
BASIC
Thomas E. Kurtz
Cele j¥zyka BASIC
Projektowanie kompilatorów
J¥zyk i praktyki programistyczne
Projekt j¥zyka
Cele pracy
7
9
13
14
19
24
29
33
37
38
47
53
59
65
66
69
76
80
85
86
95
100
109
110
118
122
124
130
3
6
AWK
Alfred V. Aho, Peter Weinberger
i Brian Kernighan
ycie algorytmów
Projekt j¥zyka
Unix i jego kultura
Rola dokumentacji
Informatyka
Hodowla niewielkich j¥zyków
Projektowanie nowego j¥zyka
Kultura tradycji
Technologie transformacji
Rzeczy, które zmieni¬y wszech wiat
Teoria i praktyka
Oczekiwanie na prze¬om
Programowanie przez przyk¬ad
135
136
138
142
147
152
154
160
170
174
179
187
195
201
207
7
LUA
Luiz Henrique de Figueiredo
i Roberto Ierusalimschy
Si¬a skryptów
Do wiadczenie
Projekt j¥zyka
208
212
217
227
8
HASKELL
Simon Peyton Jones, Paul Hudak,
Philip Wadler i John Hughes
Zespó¬ j¥zyka funkcyjnego
Trajektoria programowania funkcyjnego
J¥zyk Haskell
Nauczanie programowania (funkcyjnego)
Formalizm i ewolucja
228
231
239
247
249
257
9
ML
Robin Milner
Dowodzenie twierdze
Teoria znaczenia
Wykraczaj¡c poza informatyk¥
258
268
275
283
10
SQL
Don Chamberlin
Wa ny dokument
J¥zyk
Uwagi i ewolucja j¥zyka
XQuery i XML
284
287
292
299
4
SPIS TRE
CI
11
OBJECTIVE-C
Brad Cox i Tom Love
In ynieria j¥zyka Objective-C
Rozwój j¥zyka
Edukacja i szkolenie
Zarz¡dzanie projektem i oprogramowanie
odziedziczone
J¥zyk Objective-C i inne j¥zyki
Sk¬adniki, piasek i ceg¬y
Jako �½ jako zjawisko ekonomiczne
Edukacja
303
304
307
312
315
323
329
337
340
345
346
350
354
356
362
365
12
JAVA
James Gosling
Si¬a prostoty
Rzecz gustu
Wspó¬bie no �½
Projektowanie j¥zyka
P¥tla sprz¥ enia zwrotnego
13
C#
Anders Hejlsberg
J¥zyk i jego projekt
Rozwój j¥zyka
C#
Przysz¬o �½ informatyki
366
373
378
385
391
14
UML
Ivar Jacobson, James Rumbaugh
i Grady Booch
Uczenie si¥ i nauczanie
Czynnik ludzki
UML
Wiedza
Przygotuj si¥ na zmiany
Korzystanie z UML
Warstwy i j¥zyki
Troch¥ o wielokrotnym wykorzystywaniu
Relacje symetryczne
UML
Projekt j¥zyka
Szkolenie programistów
Kreatywno �½, udoskonalanie i wzorce
392
399
403
408
411
417
423
428
434
438
442
449
451
SPIS TRE
CI
5
15
PERL
Larry Wall
J¥zyk rewolucji
J¥zyk
Spo¬eczno �½
Ewolucja i rewolucja
461
462
467
474
478
485
486
497
502
507
511
512
521
526
534
541
543
561
16
POSTSCRIPT
Charles Geschke, John E. Warnock
Zaprojektowany po to, eby istnie�½
Badania i edukacja
Interfejsy do d¬ugowieczno ci
Standardowe yczenia
17
EIFFEL
Bertrand Meyer
Owocne popo¬udnie
Wielokrotne wykorzystywanie kodu
i generyczno �½
Szlifowanie j¥zyków
Zarz¡dzanie wzrostem i ewolucj¡
POS«OWIE
WSPÓ«TWÓRCY
SKOROWIDZ
6
SPIS TRE
CI
Zgłoś jeśli naruszono regulamin