Audio_03_2019.pdf

(7611 KB) Pobierz
P yty wszystkich formatów
odtwarzajcie si
PIONEER
UDP-LX800
Jeste my polskim
przedstawicielem EISA
Cena 12,50 z (w tym 8% VAT)
Numer 3/2019
Fina testu
www.audio.com.pl
TUBOWA
ARYSTOKRACJA
Avantgarde TRIO XD
Gramofony
15 000–17 500 z
Pro-Ject RPM 10 CARBON
Sonorus MINOR SIGNATURE
Transrotor JUPITER
Podstawkowe zespo y
g o nikowe
3000–3800 z
Odtwarzacze CD
1300–1700 z
Cambridge Audio TOPAZ CD10
Denon DCD-800NE
NAD C538
Bowers & Wilkins 606
De nitive Technology DEMAND 9
Monitor Audio SILVER 50
Pylon DIAMOND MONITOR
Revel CONCERTA 2 M16
I
WITAMY
DOTKN
P YTY
o e ju kiedy przedstawia em tak wizj , alterna-
tywn wersj historii (rozwoju sprz tu audio), ale
zawarto tego numeru AUDIO sk ania do ryzyka,
e zrobi powtórk . Trzy testy dotycz odtwarzaczy
p yt. Dotykamy w nich – dos ownie i w przeno ni –
wszystkich wci wa nych zycznych no ników d wi ku: winyli,
CD, Blu-raya, SACD, DVD-Audio... Takie mo liwo ci daj wspólnie
testowane gramofony, odtwarzacze CD i uniwersalny odtwarzacz
Ultra HD BD.
O znaczeniu gramofonu dla audio lskiej kultury pisze si od kil-
ku lat – a to podkre laj c walory brzmieniowe, a to dywaguj c
na temat wp ywu innych czynników: sentymentu, ceremonia u,
aktualnej mody obejmuj cej równie trend "vintage". Analog ma
wi c swoj presti ow , mo e chwilow , ale obecnie mocn pozy-
cj "w wiadomo ci". Jednak w konfrontacji z g ównym nurtem
– strumieniowania, zw aszcza bezprzewodowego – wszelkie
zyczne no niki s reliktami przesz o ci, a 12-cm srebrne p ytki
nie s nawet otoczone nimbem szlachetnej analogowo ci. Mimo
to wci si trzymaj , zw aszcza najstarsze z nich – CD – bez
adnego wsparcia promocyjnego, ju dawno odarte z zalet "cyfro-
wego d wi ku", który sta si has em zdecydowanie pejoratywnym.
Pozbawione parametrycznej przewagi nad plikami (HD), nienios ce
adnych "audio lskich warto ci", okazuj si trwa – czy tylko si
zgromadzonych zbiorów? Nawet je eli tak, to wszystko wskazuje
na to, e atwo i przyjemnie z nich korzysta ... Przechowywanie
muzyki w takiej formie, wzi cie do r ki pude ka, srebrnego kr ka,
po o enie na szu adzie odtwarzacza, wci ni cie "Play" – wcale nie
jest wstr tne i m cz ce. Podobnie jak d wi k...
I teraz moja alternatywna (mocno fantastyczna) wersja historii.
Wyobra my sobie, e post p techniki w naturalny sposób, ale
na skutek zupe nie innych uwarunkowa materialnych, np. braku
surowców potrzebnych do produkcji no ników zycznych, od daw-
na poszed w zupe nie inn stron . Znacznie atwiej by o od sa-
mego pocz tku rozwija transmisj bezprzewodow , od dawna
jest ona dost pna jak woda w kranie, natomiast no niki zyczne
to pie przysz o ci, naukowcy nad nimi pracuj , a wszyscy o nich
marz : jakie to by oby wspania e wzi do r ki srebrny kr ek,
maj c wiadomo , e muzyka jest na nim trwale zapisana,
mo na j mie na wy czno , wsz dzie przenie , zachowa
na d ugo... A nie tylko "wisi w chmurze", sk d mo e w sekund
znikn , gdy co nawali, lub gdy kto j specjalnie wy czy, mog c
te zdalnie wy czy nasze urz dzenie strumieniuj ce, podczas
gdy odtwarzacz zycznych no ników mo e nam wy czy co naj-
wy ej... elektrownia. I nagle sen si spe nia, naukowcy wynale li
wspania technologi , pozwalaj c na masow skal produkowa
p yty CD, co prawda z ograniczeniem rozdzielczo ci do 16/44, ale
prawie wszyscy si zgadaj , e to zupe nie wystarczy (zw aszcza
gdy wsparcie dadz uk ady upsampluj ce w odtwarzaczach).
Nie jeste my ju skazani na pospolite i zawodne strumieniowanie,
ka dy mo e cieszy si luksusem i wygod , jak zapewnia 12-cm
srebrna p ytka... Kto by nie chcia ? Ile by cie wtedy byli gotowi
zap aci za takie cudo?
M
Andrzej Kisiel
Miesi cznik
jest wydawany przez
AVT Korporacja sp. z o.o.
Jeste my
Zapraszamy na nasz
stron www - co miesi c
odwiedza j ponad
150 000
u ytkowników.
w Internecie
25
W epoce techniki cyfrowej niemal ka dy au-
dio l z zaciekawieniem, szacunkiem i sympa-
ti spogl da na gramofon i p yty analogowe,
b d ce wynalazkiem sprzed wielu dekad.
Jednak praktyczny powrót do winyli, a wi c
codzienna obs uga gramofonu, wymaga
sporo wiedzy i wysi ku.
17
P yty wyt oczone kilkadziesi t lat temu
s wci w doskona ej kondycji, odporne
na up yw czasu (i dzia ania innych czynni-
ków), a na najnowszych, nawet tanich
odtwarzaczach zabrzmi jeszcze lepiej.
Do cz do blisko
40 000
fanów
obserwuj cych nas na portalu
spo eczno ciowym.
na Facebooku
Korzysta z niej ju ponad
25 000
osób.
w Aplikacji
Mobilnej
43
W trzeciej cz ci testu
po wi conego konstrukcjom
z zakresu cenowego 3000–3800 z
przedstawiamy pi modeli podstawko-
wych. W odcinkach pierwszym i drugim
by y to kolumny wolnostoj ce, co do-
brze oddaje w szerszej perspektywie
proporcje udzia ów obydwu typów.
Jeste my polskim
przedstawicielem EISA
w grupach ekspertów: Hi-Fi
oraz Audio Kina Domowego
13
Po p ytach SACD
i DVD-Audio przyszed czas
na wydawnictwa muzyczne
Blu-ray audio (równie
z miksami 5.1). Dla tych,
którzy chcieliby mie
odtwarzacz wysokiej klasy
na ka d p ytow okazj ,
UDP-LX800 b dzie idealnym
rozwi zaniem.
Adres wydawnictwa:
03-197 Warszawa,
ul. Leszczynowa 11,
tel. (22) 257 84 99; faks (22) 257 84 00
e-mail: avt@avt.com.pl
www.avt.com.pl
Kontakt do redakcji:
tel. (22) 257 84 30
e-mail: audio@avt.com.pl
www.audio.com.pl
Redaktor naczelny:
Andrzej Kisiel
e-mail: akisiel@audio.com.pl
Z-ca redaktora naczelnego:
Rados aw abanowski
tel. 601 360 348,
e-mail: rlab@audio.com.pl
Redakcja techniczna i sk ad:
Jaros aw Sadowski,
Opracowanie gra czne:
Jaros aw Sadowski, Jakub Tarnowski
Prenumerata:
tel. (22) 257 84 22;
e-mail: prenumerata@avt.pl
Dzia aktualno ci:
Rados aw abanowski
tel. 601 360 348;
e-mail: news@audio.com.pl
Dzia marketingu i reklamy:
Krystyna Bogdan
tel. (22) 257 84 30; 601 230 533,
faks (22) 257 84 00
e-mail: reklama@audio.com.pl
Redakcja nie odpowiada za tre
reklam.
w numerze
3/272
6
Aktualno ci
98
Q-Acoustics
CONCEPT 300
HI-FI
17
Odtwarzacze CD
1300–1700 z
18
Cambridge Audio TOPAZ CD10
20
Denon DCD-800NE
22
NAD C538
Mimo wieloletnich zapowiedzi
mierci formatu CD, wci poja-
wiaj si nowe odtwarzacze. Pro-
gnozy znowu by y nietra one...
43
Podstawkowe
zespo y g o nikowe
3000–3800 z
44
50
56
62
68
Bowers & Wilkins 606
De nitive Technology DEMAND 9
Monitor Audio SILVER 50
Pylon DIAMOND MONITOR
Revel CONCERTA 2 M16
W ród podstawkowych kon-
strukcji w tym zakresie cenowym
mo na si ju spotka z luksu-
sowym wykonaniem. Ale dobre
brzmienie to odr bna sprawa.
25
Gramofony
15 000–17 500 z
26
Pro-Ject RPM 10 CARBON
32
Sonorus MINOR SIGNATURE
38
Transrotor JUPITER
Trzy gramofony kierowane do bardziej
wymagaj cych. To ju nie s konstrukcje
"instant", gotowe do pracy zaraz po wy-
j ciu z pud a.
Podstawki to podstawa
89
Avantgarde TRIO
HIGH-END
13
Pioneer UDP-LX800
UDP-LX500 oraz UDP-LX800
to obecnie jedne z nielicznych
"ambitnych" róde Ultra HD
Blu-ray.
Testu cz
trzecia, ostatnia, ale chyba
najciekawsza i najwa niejsza – laborato-
rium i ods uch.
MUZYKA
74
Wywiad – Piotr Schmidt
76
77
82
88
Album miesi ca
Jazz i okolice
Rock i okolice
Klasyka
naimaudio.com
Nowy Odtwarzacz Sieciowy
Klasy High End
NDX 2
Nowy odtwarzacz Naim NDX2 to wszechstronne urządzenie klasy HIGH END. Szereg takich
funkcji jak: streaming w wysokiej rozdzielczości UPnPTM, AirPlay, wbudowany Chromecast,
Bluetooth (aptX HD), Spotify Connect, TIDAL, kompatybilność z Roon, radio internetowe vTuner
i przekaz strumieniowy do wielu pomieszczeń (multiroom), a także wejścia cyfrowe i USB
zapewniające wszystkie możliwe połączenia.
Główny nacisk przy opracowywaniu odtwarzacza sieciowego NDX 2 kładliśmy na parametry. Wraz
z szytą na miarę platformą strumieniową Naim, wdrożyliśmy zmodernizowany przetwornik DAC
i odrębne etapy analogowe. Te i wiele innych ulepszeń wobec swojego uznanego poprzednika
sprawiają, że NDX 2 to siła dźwięku zapewniająca wysoce immersyjną i żywą jakość odtwarzania.
Adresy autoryzowanych
salonów sprzedaży:
www.fnce.eu
Zgłoś jeśli naruszono regulamin