Storytelling_danych_Poradnik_wizualizacji_danych_dla_profesjonalistow_stodan.pdf

(1819 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Storytelling with Data: A Data Visualization Guide for Business Professionals
Tłumaczenie: Krzysztof Krzyżanowski
ISBN: 978-83-283-4740-3
Copyright © 2015 by Cole Nussbaumer Knaflic. All rights reserved.
This translation published under license with the original publisher John Wiley & Sons, Inc.
No part of this publication my be reproduced, stored in retrieval system, or transmitted in any form or by any means,
electronic, mechanical, photocopying, recording, scanning, or otherwise without either the prior written permission of
the Publisher.
Polish edition copyright © 2019 by Helion SA
All rights reserved.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic
or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission
from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji
w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie
biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw
patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion SA nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne
szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/stodan
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
onepress@onepress.pl
WWW:
http://onepress.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Przedmowa
Podziękowania
O autorce
Wstęp
Rozdział 1.
Rozdział 2.
Rozdział 3.
Rozdział 4.
Rozdział 5.
Rozdział 6.
Rozdział 7.
Rozdział 8.
Rozdział 9.
Rozdział 10.
Znaczenie kontekstu
Wybór skutecznego wykresu
Śmieci są Twoim wrogiem!
Pokieruj uwagą swoich odbiorców
Myśl jak projektant
Analiza wzorcowych wykresów
Lekcje dotyczące przedstawiania historii
Łączenie wszystkich elementów
Analizy przypadków
Uwagi końcowe
Bibliografia
7
9
11
13
33
49
83
109
137
163
177
199
217
251
267
5
Kup książkę
Poleć książkę
Kup książkę
Poleć książkę
Rozdział 1.
Znaczenie kontekstu
Choć może się to wydawać sprzeczne z intuicją, sukces w wizualizacji danych nie
zaczyna się wcale od działań związanych z przedstawieniem owych danych. Liczy
się coś innego: zanim zabierzesz się za wizualizowanie lub przekazywanie da-
nych, trzeba poświęcić uwagę i czas, by poznać kontekst towarzyszący potrzebie
komunikacji. W tym rozdziale skupimy się na zrozumieniu istotnych elementów
kontekstu i omówimy niektóre spośród strategii pozwalających odnosić sukcesy,
gdy w grę wchodzi komunikacja wizualna służąca przekazywaniu danych.
Badania eksploracyjne kontra eksplanacyjne
Zanim zaczniemy zgłębiać specyfikę kontekstu, należy wprowadzić jedno istotne
rozróżnienie — podział na badania
eksploracyjne
i
eksplanacyjne.
Badania
eksploracyjne to działania podejmowane w celu zrozumienia danych i ustalenia,
co może być godne uwagi lub warte podkreślenia podczas prezentowania tego
materiału innym osobom. Prowadzenie badań eksploracyjnych przypomina po-
szukiwanie pereł w ostrygach. Możemy otworzyć 100 ostryg (sprawdzić 100 róż-
nych hipotez lub spojrzeć na dane na 100 różnych sposobów) i znaleźć zaledwie
2 perły. Gdy dochodzimy do etapu przedstawienia naszej analizy odbiorcom,
chcemy się znaleźć w domenie
eksplanacyjnej,
co oznacza, że mamy coś kon-
kretnego do powiedzenia — np. jakąś historię, którą chcemy się podzielić (przy-
puszczalnie dotyczy ona właśnie tych dwóch pereł, o których była mowa).
33
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin