Upadek Rzymu - Vogt Joseph (1993, Państwowy Instytut Wydawniczy).txt

(965 KB) Pobierz
Tytuł oryginału
DIE SPATANTIKE
DER NIEDERGANG ROMS — METAMORPHOSE DER ANTIKEN KULTUR
(I wyd.: DER NIEDERGANG ROMS)

Indeksy
GRZEGORZ SZTEJNBERG

Wybór ilustracji
AGNIESZKA DĘBSKA

Projekt graficzny serii
RYSZARD ŚWIĘTOCHOWSKI

Okładka i strony tytułowe
TERESA KAWIŃSKA

© 1976 Kindler Verlag GmBH, Miinchen

© Copyright for the Polish edition by
Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1993

ISBN 83-06-02312-9
SPIS RZECZY

Spis ilustracji
Przedmowa
Wstęp

Część pierwsza
KRYZYS ŚWIATA ANTYCZNEGO W III WIEKU

Rozdział pierwszy
Państwo, społeczeństwo i gospodarka
Rozdział drugi
Życie duchowe
Rozdział trzeci:
Zewnętrzni i wewnętrzni wrogowie świata antycznego
Rozdział czwarty
Świat antyczny w stanie wyjątkowym

Część druga
MONARCHIA, KOŚCIÓŁ CHRZEŚCIJAŃSKI I ELITA WŁADZY W IV WIEKU
Rozdział pierwszy
Przełom konstantyński
Rozdział drugi

Państwo a Kościół, pobożność ludowa i monastycyzm po Konstantynie
Rozdział trzeci

Reakcja pogańska — kształcenie, nauka, technika
Rozdział czwarty

Chrześcijaństwo religią państwową — pożegnanie z pogańskim Rzymem

Część trzecia
RZYMSKI ZACHÓD W V WIEKU I MŁODE LUDY

Rozdział pierwszy

Cesarstwo rzymskie na Zachodzie i wędrówka ludów — społeczeństwo, gospodarka i prawo .

11
13

23

41

62

82

99

. 121

. 140

. 164

189
6 Spis rzeczy

 

Rozdział drugi
Chrześcijaństwo na Zachodzie — kształcenie, teologia, działalność misyjna
Rozdział trzeci
Pierwsze królestwa germańskie a rzymska tradycja kulturowa
Rozdział czwarty
Rzym i Romania — państwo i kultura Ostrogotów
Rozdział piąty
Galia Franków i Wyspy Brytyjskie

Część czwarta
METAMORFOZA KULTURY W ZWIERCIADLE SZTUKI

Metamorfoza kultury w zwierciadle sztuki

Przypisy 2

Chronologia wydarzeń

Bibliografia

Indeks osób 01
Indeks nazw geograficznych i etnicznych

. 214

. 232

. 253

. 269

„ 287

- 313
. 315
. 320
. 331
. 339
PRZEDMOWA

W tytule tej książki pozostawiamy sformułowanie „upadek Rzymu”, które
Edward Gibbon tak trafnie wprowadził do nowoczesnej humanistyki. Mógł się
przy tym słusznie powołać na rozpad imperium rzymskiego, który stworzył na
Zachodzie pole do rozwoju nowych państw germańskich, a także na nastroje
wielu pokoleń Rzymian, którzy od czasów Katona uskarżali się na moralny
upadek klasy panującej. Aby scharakteryzować właściwy przedmiot naszego
opracowania, należałoby jednak wprowadzić drugi tytuł: „metamorfoza kultury
antycznej”. Ma ono bowiem opowiedzieć o tym, jak z ruin powstało nowe, jak
przeobraził się świat antyczny, jak w życiu państwa i społeczeństwa, w świecie
myśli i wiary, w budownictwie i w poezji owych stuleci przejawiały się elementy
nowej jedności kulturowej.

Wobec rozmaitości zjawisk, z którymi mamy do czynienia, konieczne było
skierowanie uwagi przede wszystkim na warstwy społeczne i siły duchowe, które
tworzyły pomost między światem antycznym a tak zwanym średniowieczem
zachodnioeuropejskim (o Bizancjum będzie mowa w osobnym tomie serii,
w jakiej książka się ukazuje: „Kindlers Kulturgeschichte Europas”). W wyborze
interpretacji zjawisk kierowałem się własnymi sądami, co należy do zadań
historyka. Podstawy tych sądów wskazałem i we wszystkich dziedzinach
z wdzięcznością brałem pod uwagę rezultaty nowych badań. Problemy schyłku
starożytności badają w ostatnich dziesięcioleciach z coraz większą energią
historycy i archeolodzy, znawcy antycznej literatury i filozofii, historycy religii
i Kościoła. Spośród wielu dzieł naukowych, którym zawdzięczam różne
wiadomości, tylko część trafiła do bibliografii. Cieszę się, że poszczególne
kwestie poruszone w tej książce mogłem przedstawić zainteresowanym kolegom
w Trewirze i w Rzymie, w Paryżu i w Londynie. Cennej inspiracji dostarczył mi

 
12 Przedmowa

 

też kongres zorganizowany w Salzburgu w roku 1961, który Międzynarodowe
Towarzystwo Badań Porównawczych nad Kulturą poświęciło problematyce
kultur wysoko rozwiniętych.

Przede wszystkim jednak chciałbym podziękować tym licznym studentom,
którzy poświęcili swą uwagę moim wykładom i zajęciom seminaryjnym i wsparli
mnie własnym wkładem pracy. Jest tych rozpraw wiele, od dysertacji o podno-
szonym w literaturze antycznej wobec Germanów zarzucie wiarołomstwa
poprzez studium o pochówku Konstantyna Wielkiego aż po książkę o Augus-
tynie i antycznym Rzymie.

Czcigodnemu koledze Hansowi Ulrichowi Instinsky'emu jestem szczególnie
zobowiązany za przyjacielską pomoc, której udzielił mi, czytając wraz ze mną
korekty.
WSTĘP

Przedmiotem tej książki jest historia kultury śródziemnomorskiej u schyłku
starożytności — od około 200 do około 500 r. po Chr. Określając w ten
przybliżony sposób początek i koniec interesującego nas okresu, ujmujemy
naturę procesu historycznego lepiej niż za pomocą tradycyjnych dat
granicznych: 284 (objęcie władzy przez Dioklecjana) i 476 (koniec imperium
rzymskiego na Zachodzie). Już bowiem około r. 200, za czasów dynastii
Sewerów, rozpoczęły się przeobrażenia strukturalne państwa rzymskiego i jego
kultury. Poważne zagrożenie granic Imperium Romanum zmusiło cesarzy do
wielkiego wysiłku obronnego — pryncypat stał się monarchią militarną. Ten
absolutystyczny reżim, dążący do zrównania wszystkich poddanych imperium,
musiał zrezygnować z uprzywilejowania obywateli rzymskich i ze szczególnej
pozycji Italii. W sferze duchowej zaczęło się niebywałe pomieszanie rozmaitych
systemów filozoficznych i wspólnot religijnych. Reformy dynastii Sewerów
zapoczątkowały proces przemian, który miał trwać wiele stuleci. Wkrótce
państwo, zmuszone przez Śmiertelne niebezpieczeństwo do samoobrony,
znacznie ograniczyło swobodę życia społecznego i gospodarczego obywateli.
Spomiędzy synkretycznych religii i zwalczających się wspólnot kultowych na
czoło wysunęło się w końcu zwycięskie chrześcijaństwo. Kościół uzyskał
poważną władzę polityczną. Pomimo rzymskich wysiłków obronnych inwazje
barbarzyńskie dosięgły wnętrza imperium. Na obszarze zachodnich prowincji
powstały państwa germańskie. Ostatni z tworów państwowych tego okresu,
państwo Franków, jest w swej strukturze i w swym religijnym charakterze tak
ściśle zrośnięty z Imperium Romanum, a zarazem tak zdecydowanie zwrócony
ku przyszłości, że mamy prawo uważać go za zalążek nowej jedności Europy
Zachodniej.

 
14 Wstęp

Zajmiemy się całością tego procesu rozwojowego, konfliktem między siłami
zachowawczymi a postępowymi w państwie i społeczeństwie, w kulturze i religii.
Rozważać będziemy nie tylko poszczególne dziedziny życia, jak to uczynił U.
Kahrstedt w swej Kuliurgeschichte der rómischen Kaiserzeit, znakomitym dziele,
obejmującym jednak tylko okres wczesnego cesarstwa. Nie uważamy też za
stosowne zajmować się wydarzeniami politycznymi jedynie w rozdziale
wstępnym, jak to czyni H. Mattingly w Roman Imperial Civilisation. Obiecujemy
sobie raczej nowy wgląd w dzieje, oparty na przeplataniu polityki i historii
kultury. Nie chcemy również ograniczać się do opisu rzymskiego życia
codziennego, choć jest to — jak wykazał J. Carcopino — nader pociągająca
dziedzina. Na pierwszym planie naszych rozważań znajduje się przeobrażenie
struktury politycznej i społecznej, ponadto powstanie nowych sił duchowych,
przede wszystkim chrześcijaństwa, i wreszcie wdzieranie się nowych ludów
w obszar kultury starożytnej. Oznacza to, że od pewnego momentu głównym
miejscem akcji dramatu stanie się dla nas rzymski Zachód, Bizancjum zaś
przesunie się na margines. Ale nawet pomimo tego ograniczenia napotykamy
taką obfitość zjawisk historycznych, że musimy wybrać te zdarzenia, które
wywarły największy wpływ na dzieje. Przy takim wyborze, rzecz jasna, dochodzą
do głosu osobiste poglądy historyka, który musi przekonać czytelnika i zachęcić
go do przyjęcia postawy krytycznej. ,

Zadanie, które sobie stawiamy, stanie się jaśniejsze, gdy zdamy zwięźle sprawę
ze sposobu badania i przedstawiania owych stuleci przez nowoczesne nauki
historyczne. Uczeni XVIII wieku stawiali pytania i udzielali odpowiedzi na temat
schyłku starożytności zgodnie z duchem Oświecenia. W dużej mierze pochodziły
one z samej literatury antycznej i zostały podchwycone już przez humanistów
wieku XV i XVI. Dzieje późnego cesarstwa rzymskiego pojmowano jako upadek
państwa i zanik tradycji kulturowej. W ślad za Tacytem, Salustiuszem i innymi
przyczyny upadku dostrzegano raczej w utracie sił politycznych i moralnych
niż w katastrofalnych skutkach najazdów obcych ludów, tak zwanych
barbarzyńców. Edward Gibbon w ukazującym się od r. 1776 obszernym dziele
The History of the Decline and Fall of the Roman Empire zapoczątkował
tendencję, która jest żywa po dziś dzień. W zawartych w rozdziale 38 ogólnych
rozważaniach o upadku cesarstwa rzymskiego na Zachodzie porównał on
cesarstwo z republiką i wyraził pogląd, że upadek Rzymu rozpoczął się bardzo
wcześnie. Według niego imperium rzymskie przybrało w wyniku podbojów
— ostatecznie wskutek wojen cesarza Trajana — tak ogromne rozmiary, że cała ta
budowla zaczęła się chwiać. Dobrobyt sprawił, że Rzymianie utracili energię.
Duch poddaństwa zastąpił mentalność wolnych obywateli. Nastąpiło ogólne
osłabienie sił duchowych, szczególnie od czasu zmieszania się Rzymian
z mieszkańcami prowincji, a zwłaszcza z przybyłymi z zewnątrz „bar-
barzyńcami”. Gibbon nie pozostawia wątpliwości co do tego, że jednym
z czynników rozkładu była religia chrześcijańska. W 15 i 16 rozdziale dzieła
Wstęp 15

szczegółowo przedstawił ekspansję nowej religii i jej zderzenie się z państwem
rzymskim. Mimo całej ostrożności, do której autor ucieka się ze względu na
swoich religijnych przeciwników, widać wyraźnie, że według niego
chrześcijaństwo wykorzystało proces rozkładu duchowego, który rozpoczął się
znacznie wcześniej, i że Kościół przywłaszczył sobie władzę polityczną kosztem
państwa. Zatem historia Rzymu od II w. po Chr. aż do ostatecznego upadku
cesarstwa, spowodowanego zdobyciem Konstantynopola przez Turków w r.
1453, ma charakter nieustającego procesu rozkładu. Takie spo...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin