Problemy_konwergencji_mediow_II_e_0d2n.pdf

(65 KB) Pobierz
Wstęp
Monografia
Problemy konwergencji mediów II
jest pokłosiem organizowanej przez In-
stytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnow-
cu, Akademię Ignatianum w Krakowie, Międzynarodowe Centrum Badań nad Mediami
i Komunikacją Społeczną oraz Fundację „Humanitas” II Ogólnopolskiej Konferencji Na-
ukowej „Problemy konwergencji mediów w Polsce”, która odbyła się w czerwcu 2014 roku
w Krakowie.
Niniejsza monografia adresowana jest do studentów oraz nauczycieli akademickich
kształcących w obszarze nauk humanistycznych i społecznych oraz do praktyków podejmu-
jących zawodowe działania w obszarze mediów (dziennikarzy, specjalistów z obszaru public
relations, specjalistów z zakresu zarządzania w mediach itp.). Liczymy, że poniższe artykuły
pozwolą na pogłębioną analizę zjawiska wzajemnego przenikania się mediów z wielorakiej
perspektywy (medioznawczej, politologicznej, kulturoznawczej, socjologicznej), co pozwoli
na interdyscyplinarne spojrzenie na zjawisko konwergencji z wykorzystaniem narzędzi oraz
wyników badań będących charakterystycznymi dla danej dziedziny.
Wyrażamy nadzieję, że szerokie spectrum zamieszczonych w  monografii publikacji
pozwoli odbiorcom reprezentującym różnorodne dyscypliny naukowe na uzupełnienie
i pogłębienie wiedzy z zakresu problematyki konwergencji mediów oraz będzie przyczyn-
kiem do debaty nad stanem mediów tradycyjnych i elektronicznych w ramach wzajem-
nego ich przenikania. Autorzy, których zaprosiliśmy do poniższego tomu, reprezentują
bowiem różnorodne dyscypliny naukowe, takie jak m.in.: medioznawstwo, kulturoznaw-
stwo, nauki o zarządzaniu, socjologię, politologię czy językoznawstwo. Stąd w Problemach
konwergencji mediów II
znajdują się pogłębione analizy dotyczące na przykład telewizji
publicznej, funkcjonowania serwisu YouTube, polityki multimedialnej, opowieści trans-
medialnych, zawodu dziennikarza czy serwisów społecznościowych.
Jak wskazał niemiecki socjolog Niklas Luhmann – „wszystko, co wiemy o  świecie,
wiemy z mediów masowych”. Żyjąc w świecie zmediatyzowanym na wskroś, skazani je-
steśmy na funkcjonowanie w rzeczywistości kształtowanej przez media. Dzisiaj jednak,
jak nigdy wcześniej, użytkownicy mediów posiadają swoistą władzę nad nimi. Realizuje
się ona poprzez świadome wybieranie lub odrzucanie oferty programowej, a także inspi-
rowanie i ocenianie choćby za pośrednictwem social media. Ponadto każdy użytkownik
Internetu, żyjąc w epoce rozkwitu dziennikarstwa obywatelskiego, staje się autorem mo-
gącym wpływać zarówno na media, ich przedstawicieli, jak i finalnie na opinię publiczną.
Coraz więcej marek w tym właśnie mechanizmie upatruje szansy na bezpośredni kontakt
i nawiązanie bliskich relacji ze swoją grupą docelową – odbiorcą, klientem. Stąd wzrost
aktywności komunikacyjnych wykorzystujących social media (YouTube, Facebook), por-
tale tematyczne i blogi, radio i telewizję internetową. Środki masowego przekazu stały się
bowiem swego rodzaju hybrydą o potężnym potencjale informacyjnym. Niesie to ze sobą
wiele szans, ale też wielką odpowiedzialność.
Wyrażamy nadzieję, że zamieszczone w niniejszym tomie artykuły skłonią Czytelni-
ków do dyskusji nad ciągle zagadkową przyszłością mediów w czasach ich nieustannej
konwergencji.
Piotr Celej
Krystian Dudek
Magdalena Boczkowska
Małgorzata Koszembar-Wiklik
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin