Nie_daj_sie_zlemu_szefowi_i_kiepskim_kolegom_zlysze.pdf

(348 KB) Pobierz
IDŹ DO:
�½
Spis treści
�½
Przykładowy rozdział
NIE DAJ SIĘ ZŁEMU SZEFOWI
I KIEPSKIM KOLEGOM
Autor: Jarosław Kordziński
ISBN: 978-83-246-2733-2
Format: A5, stron: 240
KATALOG KSIĄŻEK:
�½
Katalog online
�½
Zamów drukowany
katalog
CENNIK I INFORMACJE:
�½
Zamów informacje
o nowościach
�½
Zamów cennik
Kilka naprawdę prostych prawd o tym:
• ile jesteœ wart i dla kogo
• co znaczą zdrowe relacje w grupie
• dlaczego należy się rozwijać
• jak osiągać zamierzone cele i zwyciężać
• jak nie dać sobą manipulować
Największym odkryciem mojego pokolenia jest to, że istoty ludzkie mogą odmieniać
swoje życie przez zmianę postawy życiowej.
W. James
CZYTELNIA:
�½
Fragmenty książek
online
Do koszyka
Do przechowalni
Nowość
Promocja
Włosi szczycą się tym, że pracują po to, by żyć, podczas gdy większa częœć Europy
żyje po to, by pracować. A czego Ty oczekujesz od swojego życia zawodowego?
Jeœli uważasz, że praca powinna być czymœ więcej niż tylko przystankiem na drodze
do kolejnych wakacji, jeœli chcesz wykonywać swoje obowiązki z satysfakcją,
nieustannie się rozwijać, a przy tym stworzyć sobie zdrową i pozytywną atmosferę
w œrodowisku zawodowym, możesz to osiągnąć. Ta książka powstała po to,
by udowodnić, że nic nie jest w stanie przeszkodzić Ci w realizowaniu Twoich planów
— nawet w niekorzystnych warunkach rynkowych.
Kluczem do sukcesu jest znajomoœć kilku prostych zasad — choć, jak wiadomo,
na najprostsze rozwiązania zwykle najtrudniej wpaœć. Zacznij od odpowiedniego
rozplanowania organizacji pracy, dbaj o pozytywne relacje z kolegami, unikaj prób
zdominowania Cię czy zmanipulowania, a nie dopuœcisz do wypalenia zawodowego.
Warto też poznać swoje prawa, od tych najbardziej oczywistych — praw człowieka
— po te szczegółowe, zapisane w kodeksie pracy. Gdy stworzysz własne zasady,
stawiaj sobie œmiałe cele i nie bój się do nich dążyć!
• Bądź œwiadom własnych możliwoœci i ograniczeń.
• Poznaj sztukę skutecznej komunikacji i zasady zachowania w zespole.
• Pracuj nad własnym rozwojem, ucz się i próbuj nowych rzeczy.
• Poszukaj pozytywnego wsparcia i poznaj potęgę automotywacji.
• Naucz się radzić sobie w sytuacjach konfliktu.
• Przeciwdziałaj przejawom molestowania oraz mobbingu.
• Nie daj się zwolnić.
Onepress.pl Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230 98 63
e-mail:
onepress@onepress.pl
redakcja:
redakcjawww@onepress.pl
informacje:
o księgarni onepress.pl
Spis treści
Wstęp, czyli o szukaniu pracy dla siebie,
a nie jedynie po to, by zarabiać pieniądze .................... 5
Rozdział 1. Zasady dobrego pracownika ...................... 11
Organizacja pracy ........................................................................... 11
Rzecz o czasie ................................................................................. 23
Podstawy skutecznego działania, czyli o tym,
że
nie chodzi
o to,
żeby
pracować ciężko, ale systematycznie i efektywnie ...... 32
Rozdział 2. Wartościowe cechy indywidualne ............... 43
Poznaj samego siebie, czyli o umiejętności rozpoznawania
swoich własnych możliwości oraz ograniczeń .............................. 43
O tym, jak rozmawiać z samym sobą ............................................. 53
Nie daj się stereotypom ................................................................. 60
Rozdział 3. Zachowanie w zespole ............................. 67
Negatywne skutki działania mechanizmów obronnych ................. 67
Takie trudne słowo — „ingracjacja” .............................................. 81
Naucz się rozmawiać ...................................................................... 87
Staraj się być uważny ...................................................................... 96
Rozdział 4. Praca nad rozwojem ..............................111
Nie bój się iść do przodu ............................................................. 111
Stawiaj sobie cele i staraj się je osiągać ........................................ 116
Ucz się .......................................................................................... 122
Nie wahaj się próbować ............................................................... 128
4
NIE DAJ SI
Ę
Z
Ł
EMU SZEFOWI I KIEPSKIM KOLEGOM
Rozdział 5. Radź sobie z niechęcią
do jakiegokolwiek działania ...................135
O potędze automotywacji ............................................................ 135
Szukaj pozytywnego wsparcia i odnajduj je ................................. 141
Skupiaj się nie na procesie, ale na efektach ................................. 146
Rozdział 6. Nie daj sobie odebrać zwycięstwa .............157
Poznaj granice swoich możliwości ................................................ 157
Nie bądź skromny ........................................................................ 161
Współpracuj ................................................................................. 168
Chroń się przed wypaleniem ........................................................ 174
Rozdział 7. Nie daj się złemu szefowi
i kiepskim kolegom ...............................181
Nie daj sobą manipulować ........................................................... 181
Naucz się radzić sobie w sytuacji konfliktu .................................. 189
Przeciwdziałaj przejawom molestowania oraz mobbingu ............ 200
Rozdział 8. Masz prawo .........................................211
Spokojne, ale sensowne NIE ....................................................... 211
Nigdy nie daj się zwolnić .............................................................. 216
I jeszcze najmniej ważne, czyli to, co mówi kodeks ..................... 222
Podsumowanie, czyli
żeby
praca była sukcesem ..........227
Rozdział 7.
Nie daj się złemu szefowi
i kiepskim kolegom
Nie daj sobą manipulować
Krzyczenie na coś, co
żyje,
może zabić w tym czymś ducha.
Kije i kamienie mogą nam połamać kości,
ale słowa mogą złamać nasze serca.
R. Fulghumi
Tylko słabi są okrutni.
Łagodności
można oczekiwać
wyłącznie od silnych.
L. Buscaglia
Częstym powodem braku naszej skuteczności na drodze do sukce-
su są ludzie, którzy na różne sposoby potrafią nad nami dominować.
Dzieje się tak dlatego,
że
praktycznie od pierwszych chwil naszego
życia
ktoś nieustannie decyduje o tym, co się z nami dzieje. Począt-
kowo nie mamy zbyt dużego pola manewru, głównie dlatego,
że
nie
jesteśmy do końca
świadomi,
co się z nami dzieje. Szybko zyskuje-
my pierwsze, a później następne możliwości decydowania o sobie.
Małe dziecko bardzo szybko się uczy, jak wiele można zyskać pła-
czem oraz krzykiem. Dorośli z kolei nie zawsze potrafią kształtować
w swoich pociechach umiejętności radzenia sobie z problemami,
nauczyć je stosować praktyki odraczania zaspokajania potrzeb czy
łączenia
nagrody z uprzednio wykonanym działaniem. Z niezwykłą
łatwością
uczą się natomiast, jak dominować nad swoimi dziećmi
182
NIE DAJ SI
Ę
Z
Ł
EMU SZEFOWI I KIEPSKIM KOLEGOM
za pomocą odpowiednio użytego słowa. Z czasem dziecko zaczyna
dorastać w kulturze komunikacji, której celem jest dominacja za
wszelką cenę — w kulturze toksycznego wywierania wpływu na in-
nych. Ludzie bardziej podatni na dominację innych rosną w prze-
konaniu,
że świat
składa się z osób, które zawsze mają rację, oraz
pozostałych (w tym również ich samych), które muszą akceptować
fakt,
że
inni mają prawo ich oceniać, poniżać, odbierać im poczucie
własnej godności. Z czasem przestają odróżniać normalne kontakty
od form komunikowania się, które w rzeczywistości ich poniżają,
wzbudzają w nich poczucie niższej wartości, zmuszają do rozmów,
które zamiast ich wspierać w rozwoju, w rzeczywistości kształtują
rozmaite bariery wewnętrzne i przekonanie o prawie innych do do-
minacji nad nimi.
Podstawę toksycznych rozmów stanowi na ogół przekonanie jed-
nej ze stron,
że
jest zdecydowanie lepsza od drugiej i ma w związku
z tym prawo do dowolnego wypowiadania się tak do innych osób,
jak i o nich. Co więcej, brak reakcji ze strony osoby poniżanej po-
woduje z reguły wrażenie akceptacji takiego stanu rzeczy. Fakt nie-
równości we wzajemnym traktowaniu się nie jest zjawiskiem od-
osobnionym ani nowym. Wszędzie, gdzie komunikuje się ze sobą
co najmniej dwoje ludzi, przynajmniej jedno uważa się za lepsze od
drugiego. Dość powszechnie sądzi się,
że
mężczyźni są ważniejsi
od kobiet, ludzie wykształceni od niewykształconych, ci z miasta od
tych ze wsi, brunetki od blondynek, a szczupli od grubych. Przykła-
dy tego typu można by mnożyć w nieskończoność, a w przypadku
każdego z nich podstawową przyczyną tego typu poglądów jest prze-
konanie,
że
na
świecie
nie ma równości i
że
zawsze jedna strona mu-
si decydować o tym, co powinna myśleć i jak postępować ta druga.
Wynikiem tego typu myślenia bywa przekonanie,
że
skoro w ja-
kiejś relacji jestem ważniejszy od innych, to znaczy,
że
mogę wię-
cej, co oznacza,
że
z jednej strony więcej mi się należy, z drugiej —
Zgłoś jeśli naruszono regulamin