Podrecznik_HTML5_Smashing_Magazine_tfanh5.pdf

(586 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
• Skorowidz
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Podręcznik HTML5.
Smashing Magazine
Autor:
Bill Sanders
Tłumaczenie: Agata Smoczyńska
ISBN: 978-83-246-3317-3
Tytuł oryginału:
Smashing HTML5 (Smashing Magazine Book Series)
Format: 168×237, stron: 352
• Gruntowny przegląd nowych znaczników, atrybutów i wartości w HTML5
• Projektowanie struktury i nawigacji strony oraz korzystanie z grafiki, plików audio i wideo
• Sposoby na poprawne wyświetlanie witryny w różnych przeglądarkach
Niezbędny podręcznik dla webmasterów i programistów,
którzy chcą szybko zacząć pracę z HTML5!
Po latach intensywnego rozwoju i niemal corocznego wprowadzania nowych, ulepszonych wersji
nagle w 2000 roku dla języka HTML nastały czasy nadzwyczajnego jak na warunki sieci zastoju.
Stary, dobry… ale mocno już wysłużony HTML4 zdecydowanie potrzebował gruntownych zmian.
Przełom nastąpił w 2008 roku, gdy organizacja W3C opublikowała pierwszy szkic nowego
standardu HTML5. Spotkał się on z tak entuzjastycznym przyjęciem, że od samego początku
otrzymał mocne wsparcie rynku - popularne przeglądarki, począwszy od Google Chrome, przez
Firefoksa czy Safari już zaczęły na wyścigi go implementować. Wciąż rozwijany HTML5 ma do
zaoferowania sporo nowych, fantastycznych możliwości, które dają ambitnym webmasterom
i programistom spore pole do popisu! Czy jesteś gotów po nie sięgnąć?
Jeśli skorzystasz z tej niezwykłej książki, będziesz mieć w zasięgu ręki całą wiedzę, której
potrzebujesz, by zacząć działać! Ten podzielony na cztery części podręcznik pokaże Ci, jak zacząć
pracę z najnowszą wersją HTML5, używać znaczników tego języka oraz różnych atrybutów
i wartości. Dowiesz się, jak pracować z CSS oraz zapewniać swoim stronom doskonały wygląd
i poprawne wyświetlanie na wszelkich możliwych nośnikach - od monitora komputera po ekran
telefonu komórkowego. Zobaczysz także, jak zoptymalizować media w sieci, i zaczniesz sprawnie
korzystać z tekstu, grafiki, audio, wideo czy nawigacji w przeglądarkach kompatybilnych z HTML5.
Nauczysz się używać ciekawego, służącego do rysowania elementu canvas, a żebyś mógł z nim
efektywnie pracować, autor wprowadzi Cię także w podstawy JavaScriptu i obiektowego modelu
dokumentu (DOM) w HTML5. Ponadto zaczniesz stosować PHP do przetwarzania informacji
wprowadzanych w postaci formularzy oraz przeczytasz o nowych obiektach geolocation i ich
zaskakujących właściwościach.
Dzięki tej książce nauczysz się m.in. jak:
• pracować ze znacznikami HTML5 i CSS3
• zaprojektować strukturę witryny
• pracować z wartościami kolorów
• stworzyć przejrzystą i intuicyjną nawigację strony
• umieszczać grafikę oraz pliki audio i wideo na stronach HTML5
• wykorzystywać moc elementu canvas w HTML5
• korzystać z formularzy HTML5
• tworzyć interaktywność, zagnieżdżać obiekty i przechowywać informacje
Wykorzystaj wszystkie możliwości, jakie oferuje HTML5 –
twórz świetnie wyglądające, interaktywne strony nowej generacji!
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
Spis treści
Wstęp
13
CZĘŚĆ I
Rozdział 1
JĘZYK SIECI
Wprowadzenie do HTML5
Tworzenie przy pomocy znaczników: przegląd
Wprowadzanie nowych elementów HTML5
Korzystanie z kontynuowanych znaczników z HTML4
Pomijanie lub zastępowanie niekontynuowanych znaczników
17
19
20
21
23
27
Wybieranie przeglądarki interpretującej HTML5
Mozilla Firefox
Google Chrome
Opera
Apple Safari
Microsoft Internet Explorer 9
Przegląd różnych wyświetleń
28
29
30
32
32
33
34
Do dzieła!
Rozdział 2
Znajomość znaczników HTML5
Parsowanie kodu
Znajomość HTML5 i związanych z nim plików
Dowiadujemy się, które pliki działają w sieci
35
37
38
38
40
Dowiadujemy się, jak działają znaczniki
Zaczynamy od podstawowych znaczników HTML
Opisywanie strony za pomocą znaczników
Rozpoznawanie części znacznika
Znajomość roli znacznika komentarza
41
41
42
43
45
Zagnieżdżanie znaczników
Do dzieła!
Rozdział 3
Znaczniki tekstowe i odrobina CSS3
Podstawy
Trochę więcej organizacji
Zastanówmy się nad strukturą
48
50
53
54
55
57
Dodajmy więcej struktury HTML5
Dodawanie stylu tekstowi za pomocą CSS3
Nadawanie stylu elementom HTML5 za pomocą właściwości CSS3
Tworzenie klas CSS3 i identyfikatory
59
62
62
69
Do dzieła!
73
SPIS TREŚCI
Rozdział 4
Praca z wartościami kolorów
Znajomość kolorów RGB
Używanie nazw
RGB i wartości procentowe HSL
Ustawianie RGB za pomocą liczb całkowitych
Ustawienia heksadecymalne: myślenie jak Twój komputer
75
76
76
77
80
81
Dodawanie kolorom przejrzystości
Tworzenie schematu koloru
Z koloru podstawowego
Z obrazu
84
86
86
87
Integrowanie Twojej palety kolorów z Twoją stroną
Do dzieła!
88
90
CZĘŚĆ II STRONY, WITRYNY I PROJEKTY
Rozdział 5
Tworzenie strony
Ustawianie bazy startowej
Dodawanie witrynie charakteru za pomocą metadanych
Kiedy skrypt jest potrzebny
93
95
96
97
98
Projektowanie za pomocą sekcji
Porządkowanie zawartości Twojej strony
100
104
104
108
111
8
Akapity, podziały i listy
Grupowanie bez dzielenia
Rysunki i podpisy
Organizacja plików
Odwołania do obrazków i ich organizacja
Odniesienie bezwzględne
Odniesienie względne
113
113
113
114
Do dzieła!
Rozdział 6
Wyświetlanie danych w tabelach
Właściwości tabeli CSS3 dla HTML5
Tabele i dane tabelaryczne
Podstawowe elementy tabeli
116
117
118
121
121
Nadawanie stylu tabeli
Dodawanie obramowania za pomocą CSS3
Oddzielanie danych za pomocą kolorów tła
122
123
125
Tabele złożone
Korzystanie z atrybutów rowspan i colspan
Praktyczne rozpiętości w tabelach
127
128
130
Do dzieła!
Rozdział 7
Wszystko o odnośnikach
Element link i jego główne atrybuty
Alternatywne arkusze stylów
Ikony odnośników
Wstępne pobieranie
Inne atrybuty odnośnika
133
135
136
136
139
140
141
SPIS TREŚCI
Odnośniki strony
Więcej o atrybucie rel
Kotwice strony i identyfikatory
Cele
141
142
145
148
Korzystanie z elementu iframe
Zagnieżdżanie stron internetowych
150
151
Do dzieła!
Rozdział 8
Strategie nawigacji
Nawigacja w sieci
Nawigacja projektanta i użytkownika
Nawigacja globalna
153
155
156
156
157
Korzystanie z JavaScriptu do wzywania strony z odnośnikiem
Tworzenie spójności
Nawigacja pionowa i pozioma
Zastosowanie pseudoklas CSS3
Znajomość mechanizmów HTML5 w nawigacji pionowej
Korzystanie z ikon grafiki w nawigacji
163
165
167
167
169
172
Jednostronicowe witryny internetowe z pływającymi ramkami
Odwoływanie się do grafiki
Tworzenie i wykorzystywanie miniatur
Korzystanie z pływających ramek na urządzeniach przenośnych
172
173
173
175
Do dzieła!
176
9
CZĘŚĆ III MEDIA W HTML5
Rozdział 9
Grafika
Podstawy plików obrazu w HTML5
Liczy się format i piksele
Zachowywanie warstw w grafikach sieci
179
181
182
182
184
Praca nad rozmiarem plików graficznych
Korzystanie z programu graficznego do modyfikowania rozmiaru pliku
185
187
Umieszczanie obrazków i tworzenie elastycznych stron internetowych
Umieszczanie obrazka za pomocą atrybutu align
Elastyczny rozmiar obrazka z odrobiną JavaScriptu
Aplikacja dla plików dynamicznych SVG z plików Adobe Illustrator CS5
195
195
197
200
Do dzieła!
Rozdział 10 Dźwięk
Podstawy audio w HTML5
Atrybut autoplay
Atrybut controls
Atrybut preload
Atrybut loop
202
205
206
206
206
208
209
Obsługa audio przez przeglądarkę
Uratowany przez źródło: plan B
Atrybut type
Parametr codec typu źródłowego
209
210
210
211
Zgłoś jeśli naruszono regulamin