Cyfrowa_fotografia_panoramiczna_cyfopa.pdf

(3025 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Cyfrowa fotografia
panoramiczna
Autorzy: Anna Benicewicz-Miazga, Ernest Klauzinski, Anna Góra
ISBN: 978-83-246-2751-6
Format: 200×230, stron: 216
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
Odwzoruj świat na panoramie – i pokaż jego piękno
• Fotografia panoramiczna a typy aparatów – kompletowanie sprzętu i akcesoriów
• Obróbka fotografii – korygowanie błędów i przekłamań przy składaniu panoramy
• Montaż panoram i panografie – wyższa szkoła jazdy dla zaawansowanych
Fotografia panoramiczna nie wzięła się znikąd. Od niepamiętnych czasów człowiek dążył do
możliwie najwierniejszego odtworzenia otaczającego go świata wszelkimi dostępnymi sposobami.
Odeszliśmy już bardzo daleko od rysunków pokrywających ściany jaskiń, ale to pragnienie pozostało
niezmienione. Pojedynczy obraz, ucięty kadr to za mało – zawsze będzie nas ciekawiło to, co
pozostało poza zasięgiem wzroku. W dzisiejszych czasach tę potrzebę zaspokoić może panorama
fotograficzna – prosta lub sferyczna, niewielka lub ogromna, ale nieodmiennie pozwalająca
odczuć piękno całej sceny, krajobrazu, wnętrza. Jak zrobić dobrą panoramę i odpowiednio ją
zmontować, możesz dowiedzieć się właśnie z tej książki.
„Cyfrowa fotografia panoramiczna” traktuje o wszystkich aspektach tworzenia panoram – od
wyboru odpowiedniego sprzętu, przez kwestie ekspozycji i obróbki zdjęć, aż po szczegółowe
zagadnienia dotyczące ich montażu. Znajdziesz tu informacje o typach aparatów i sposobach ich
wykorzystania przy tworzeniu panoram. Poczytasz o fotografiach dziennych i nocnych, a także
robionych w podczerwieni, poznasz typy panoram, nauczysz się korygować błędy na pojedynczych
zdjęciach i te powstające na ich łączeniach. Zrozumiesz, dlaczego tak ważne jest odpowiednie
kadrowanie i pilnowanie kompozycji, jak można „grać” perspektywą i do czego służy wyginanie
horyzontu. Tak uzbrojony, możesz ruszać na poszukiwanie interesujących obiektów!
• Organizacje i serwisy dla miłośników zdjęć panoramicznych
• Historia fotografii panoramicznej
• Specjalistyczne aparaty do fotografii panoramicznej
• Popularny sprzęt cyfrowy i akcesoria
• Kadrowanie zdjęć panoramicznych
• Ekspozycja i obróbka
• Montaż panoram ze zdjęć cyfrowych
• Słownik pojęć
Wyjdź poza prosty kadr – odkryj możliwości panoramy!
Spis treści
1.
2.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
4.
Holistyczny obraz świata
»
4
Fotografia panoramiczna
»
7
Historia fotografii
panoramicznej
»
17
Specjalistyczne aparaty do
fotografii panoramicznej
»
35
Aparaty z szerokim
polem widzenia
»
37
Aparaty z ruchomą optyką
»
43
Aparaty obrotowe
»
47
Inne urządzenia
»
52
6.
6.1.
6.2.
6.3.
6.4.
6.4.1.
6.4.2.
6.4.3.
6.4.4.
6.4.5.
6.5.
6.6.
6.6.1.
6.6.2.
6.6.3.
6.6.4.
6.6.5.
6.6.6.
7.
Popularny sprzęt cyfrowy
i akcesoria
»
55
4.1. Aparaty cyfrowe
»
57
4.2. Statywy i głowice
»
62
4.2.1. Wyznaczanie położenia
głowicy panoramicznej
»
65
4.3. Obiektywy
»
68
4.3.1. Fisheye, czyli rybie oko
»
68
4.3.2. Obiektywy typu One Shot
»
74
5.
5.1.
5.1.1.
5.1.2.
5.2.
5.3.
5.3.1.
5.3.2.
5.3.3.
5.3.4.
5.3.5.
Kadrowanie zdjęć
panoramicznych
»
77
Podejmowanie decyzji
»
79
Elementy kompozycji
»
85
Równowaga zdjęcia
»
95
Kompozycja i kadrowanie
zdjęć składowych
»
97
Typy panoram
»
102
Panoramy poziome
»
103
Panoramy pionowe
»
107
Panoramy kołowe
»
111
Panografie
»
113
Inne wariacje
»
114
Ekspozycja i obróbka
»
119
Długi czas naświetlania
»
125
Panoramy nocne
»
130
Sylwety
»
135
Panoramy HDR
»
137
HDR w Adobe Photoshop
»
147
Topaz Adjust
»
148
DRI
»
149
Tworzenie pliku HDR w programie
Photomatix
»
151
Bezpośrednie łączenie panoram
i plików HDR
»
152
Panoramy w podczerwieni
»
153
Dodatkowa obróbka
»
155
Korekcja jasności
»
156
Korekcja błędów przy składaniu
panoramy
»
159
Retusz nieba
»
162
Korekcja dystorsji na zdjęciu
»
166
Korekta perspektywy
»
167
Wygięcie linii horyzontu
»
168
Montowanie panoram
ze zdjęć cyfrowych
»
171
7.1.
Panoramy niepełne poziome
i pionowe
»
174
7.2.
Panoramy cylindryczne
»
179
7.3.
Panoramy sferyczne
»
181
7.3.1. Montaż panoramy sferycznej
w PTGui
»
182
7.3.2. Montaż panoramy sferycznej
w Panoweaver
»
188
7.4.
Panorama VR — wirtualna
wycieczka
»
190
7.5.
Panoramy kołowe — małe
planetki
»
200
7.6.
Panografie — panoramy mozaiki
»
206
7.7.
Wariacje
»
210
Słownik pojęć
»
212
Literatura
»
215
Rozdział 5.
Kadrowanie zdjęć
panoramicznych
78
» Rozdział 5. Kadrowanie zdjęć panoramicznych
Patrząc na świat przez wizjer aparatu
i kadrując zdjęcia, można szybko zauwa‑
żyć, że jeden krok czyni ogromną różni‑
cę. Metr do przodu, pół metra do tyłu,
trochę niżej lub wyżej, a obraz w wizje‑
rze potrafi ułożyć się w doskonałą kom‑
pozycję. Odpowiednio skomponowane
elementy kadru, jego treść i forma spra‑
wiają, że zdjęcie staje się ciekawe bez
względu na jego techniczną doskonałość.
Reguły kompozycji kadru wywodzą
się ze sztuk pięknych, powstały setki
lat temu i przez wieki były doskonalone
przez wielkich mistrzów. Fotografia od
początku swego istnienia wykorzysty‑
wała reguły kompozycji znane i spraw‑
dzone w malarstwie, rysunku czy grafice.
Zdjęcie — tak jak obraz — jest płaszczy‑
zną, na której twórca umieszcza różne
elementy. Kompozycja (kadrowanie) to
podejmowanie decyzji, co i jak pokazać
na fotografii. Znajomość reguł i popu‑
larnych schematów pomoże podjąć de‑
cyzję i wybrać, które zasady zastosować
do danej sceny.
Kompozycja to nie tylko sztywne
przestrzeganie ustalonych zasad, ale
również podążanie za własnymi odczu‑
ciami, wykorzystywanie doświadczeń
i przełamywanie barier. Przy fotografii
panoramicznej jest to szczególnie waż‑
ne. Reguły kompozycji, znane chociaż‑
by z malarstwa i stosowane w fotogra‑
ficznych kadrach o stosunku boków 1:1,
3:2, 4:3 oraz innych popularnych forma‑
tach, nie zawsze sprawdzają się w pano‑
ramach, których format jest najczęściej
wydłużony.
Kompozycji można się nauczyć —
ćwicząc i analizując swoje prace, porów‑
nując je do innych zdjęć czy obrazów.
Podstawą każdego rodzaju fotografii
jest poznanie sprzętu, którym się dys‑
ponuje, właściwości obiektywów, moż‑
liwości aparatu; w przypadku fotogra‑
fii cyfrowych również możliwości, jakie
dają programy graficzne do retuszowa‑
nia zdjęć. Trzeba wiedzieć, co, dlaczego
i jak zrobić.
Rysunek 5.1.
Panorama pozioma o polu widzenia
170° — Sarajewo, ulica, na której zabito arcyksięcia
Franciszka Ferdynanda
Zgłoś jeśli naruszono regulamin