Firma_transportowa_wydanie_czerwiec_2014_r_e_55fq.pdf

(1000 KB) Pobierz
Aktualizacja 112
Czerwiec 2014
Skorzystaj z telefonicznego
dyżuru eksperta!
w czerwcu: wtorki
godz. 15.00–16.00
Archiwum
artykułów na stronie
www.firmatransportowa.wip.pl
NAJCZĘSTSZE BŁĘDY KIEROWCÓW ZWIĄZANE Z CZASEM PRACY,
ZA KTÓRE ZAPŁACI FIRMA
POTRĄCENIE Z PENSJI – KIEDY MOŻNA ZASTOSOWAĆ TAKĄ KARĘ
PRZEWÓZ ŚCIEKÓW – O CZYM MUSI PAMIĘTAĆ KIEROWCA
PYTANIA I ODPOWIEDZI M.IN.:
W  zaświadczeniu o  nieprowadzeniu pojazdu można wybrać tylko jedną opcję
• Kierowcy mogą mieć dwie pory nocne • Gdy kara jest wynikiem nieporozu-
mienia, trudno będzie to udowodnić po czasie
PORADY M.IN.:
Zaliczka na podróż za granicę może być w  różnych walutach • Przerwę śnia-
daniową wlicza się do czasu pracy kierowcy • Od powstania nadgodzin chroni
indywidualny rozkład czasu pracy
NOWOŚCI
Francja za nocleg w kabinie ukarze osoby odpowiedzialne za
F
j
l
k bi i k
b d
i d i l
kierowców Jadąc na Węgry, należy odpowiednio wypełnić
dokumenty Nie trzeba płacić podatku za koszty noclegu przekraczające limit
Na egzaminie na prawo jazdy będzie wymagana ekojazda
Można elek-
tronicznie komunikować się z  urzędami Ciężarówki w  Niemczech nie będą
mogły jeździć w  soboty Od 1 lipca 2014 r. na terytorium Łotwy będą obo-
wiązywały opłaty drogowe Ciężarówki nie powinny jeździć puste Młody
kierowca szybciej będzie mógł stracić prawo jazdy Prowadzenie samochodu
bez prawa jazdy będzie groziło więzieniem Firma będzie mogła zapłacić za
pracę w  sobotę Poszkodowany w  wypadku szybciej dostanie odszkodowanie
System eCall zmniejszy liczbę ofiar wypadków Przewoźnik bankrut nie musi
płacić kary od ITD Przewoźnik odpowiada za gapiostwo kierowcy
Nowości – najświeższe zmiany
Francja za nocleg w kabinie ukarze osoby odpowiedzialne za kierowców ... str. 1
Jadąc na Węgry, należy odpowiednio wypełnić dokumenty .......................... str. 3
Nie trzeba płacić podatku za koszty noclegu przekraczające limit ................ str. 4
Na egzaminie na prawo jazdy będzie wymagana ekojazda ............................. str. 5
Można elektronicznie komunikować się z urzędami ....................................... str. 6
Nowości – zapowiedzi zmian
Ciężarówki w Niemczech nie będą mogły jeździć w soboty ........................... str. 8
Od 1 lipca 2014 r. na terytorium Łotwy będą obowiązywały
opłaty drogowe ...................................................................................................... str. 9
Ciężarówki nie powinny jeździć puste ............................................................ str. 10
Młody kierowca szybciej będzie mógł stracić prawo jazdy .......................... str. 11
Prowadzenie samochodu bez prawa jazdy będzie groziło więzieniem ....... str. 12
Firma będzie mogła zapłacić za pracę w sobotę ............................................. str. 13
Poszkodowany w wypadku szybciej dostanie odszkodowanie .................... str. 14
System eCall zmniejszy liczbę ofiar wypadków ............................................. str. 15
Nowości – najnowsze wyroki sądów
Przewoźnik bankrut nie musi płacić kary od ITD ......................................... str. 16
Przewoźnik odpowiada za gapiostwo kierowcy ............................................. str. 18
Pytania i odpowiedzi
W zaświadczeniu o nieprowadzeniu pojazdu można wybrać
tylko jedną opcję ................................................................................................. str. 21
Gdy kara jest wynikiem nieporozumienia, trudno będzie to udowodnić
po czasie .............................................................................................................. str. 22
Aby zwolnić pracownika z obowiązku pracy, trzeba mieć jego zgodę ........ str. 22
Kierowcy mogą mieć dwie pory nocne ........................................................... str. 23
Po otrzymaniu zdjęcia z fotoradaru właściciel pojazdu
ma dwie możliwości ........................................................................................... str. 24
Przedłużenie ważności międzynarodowej licencji zależy od tego,
jakie uprawnienia ma przewoźnik ................................................................... str. 26
Porady
Zaliczka na podróż za granicę może być w różnych walutach .................... str. 29
Przerwę śniadaniową wlicza się do czasu pracy kierowcy ............................ str. 30
Przy wywozie odpadów najważniejsza jest higiena ....................................... str. 31
Od powstania nadgodzin chroni indywidualny rozkład czasu pracy ......... str. 32
Dwutygodniowa trasa kierowcy to podróż służbowa .................................... str. 34
Raporty
N 22
Najczęstsze błędy kierowców związane z czasem pracy,
za które zapłaci firma ......................................................................................... str. 37
P 71
Potrącenie z pensji – kiedy można zastosować taką karę ..................... str. 57
P 72
Przewóz ścieków – o czym musi pamiętać kierowca ............................ str. 67
Z 47
Zabezpieczenie poufnych danych firmy – należy wydać
regulamin ............................................................................................................. str. 79
Kup książkę
Szanowni Państwo!
Wydawałoby się, że doświadczeni zawodowi kierowcy mają w małym palcu prze-
pisy dotyczące czasu jazdy, obowiązkowych przerw i odpoczynków. Niestety, wcale
tak nie jest. Popełniają wiele typowych błędów, za które nie tylko oni zostaną uka-
rani, ale również przewoźnicy i zarządzający transportem. Tę kwestię szczegółowo
omawiamy w artykule pt.: „Najczęstsze błędy kierowców związane z czasem pracy,
za które zapłaci firma”.
Ponadto omawiamy temat potrącania należności z wynagrodzenia pracownika – co
i kiedy można potrącać, a czego absolutnie nie wolno. Przybliżamy także tematykę
przewozu ścieków, który jest specyficzną formą transportu, oraz podpowiadamy,
jak należy chronić poufne informacje przedsiębiorstwa.
Życzę
miłej lektury
Izabela Kunowska
redaktor poradnika „Firma transportowa”
Specjalnie dla Czytelników poradnika
„Firma transportowa” dyżur telefoniczny eksperta
W czerwcu na Państwa pytania odpowiada Joanna Wegner-Kowalska, prawnik, eks-
pert z JWK Kancelaria Adwokacka w
Łodzi.
Dyżur
odbywa się we wtorki w godzinach 15.00−16.00, temat: sprawy kadrowe
związane z kierowcami, PIN: 9900.
Wystarczy wybrać numer 22 318 07 44,
podać PIN — i już można porozmawiać z naszym ekspertem.
Oferta dostępna tylko dla stałych Czytelników poradnika „Firma transportowa”!
Kup książkę
Redaktor grupy czasopism
Aldona Kapica
Redaktor prowadzący
Izabela Kunowska
Menedżer produktu
Patrycja Wądołowska
Koordynator
Mariusz Jezierski
Projekt graficzny
Monika Gajewska
Korekta
Bożena Hałuszczyńska
Anna Marecka
Marzena Obszyńska
Anna Pieckowska
Monika Rychalska
Anna Skowrońska
Anna Wasilewska
Agnieszka Włodkowska
ISBN 978-83-269-3207-6
Copyright © by Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Warszawa 2014
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
03-918 Warszawa, ul.
Łotewska
9a,
tel.: 22 518 29 29, faks: 22 617 60 10, e-mail: transport@wip.pl
Centrum Obsługi Klienta:
tel. 22 518 29 29; faks 22 617 60 10
Skład: „Triograf”, Dariusz Kołacz
Druk: Miller Druk sp. z o.o.
Poradnik „Firma transportowa” został opracowany we współpracy z Wydawnictwem
VNR Verlag für die Deutsche Wirtschaft AG z Niemiec.
Poradnik „Firma transportowa” chroniony jest prawem autorskim. Przedruk materiałów opublikowanych w nim
– bez zgody wydawcy – jest zabroniony. Zakaz nie dotyczy cytowania publikacji z powołaniem się na
źródło.
Niniejszy poradnik został przygotowany z zachowaniem najwyższej staranności i wykorzystaniem wyso-
kich kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia autorów oraz konsultantów. Zaproponowane w poradniku „Firma
transportowa” wskazówki, porady i interpretacje dotyczą sytuacji typowych. Ich zastosowanie w konkretnym
przypadku może wymagać dodatkowych, pogłębionych konsultacji. Publikowane rozwiązania nie mogą być
traktowane jako oficjalne stanowisko organów i urzędów państwowych.
W związku z powyższym redakcja nie może ponosić odpowiedzialności prawnej za zastosowanie zawartych
w poradniku „Firma transportowa” wskazówek, przykładów, informacji itp. do konkretnych przypadków.
Wydawca nie odpowiada za treść zamieszczonej reklamy; ma prawo odmówić zamieszczenia reklamy, jeżeli
jej treść lub forma są sprzeczne z linią programową bądź charakterem pisma oraz interesem Wydawnictwa
Wiedza i Praktyka.
Informujemy,
że
Państwa dane osobowe będą przetwarzane przez Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul.
Łotewska
9a, w celu realizacji niniejszego zamówienia oraz do celów
marketingowych – przesyłania materiałów promocyjnych dotyczących innych produktów i usług. Mają Pań-
stwo prawo do wglądu oraz poprawiania swoich danych, a tak
że
do wyra
że
nia sprzeciwu wobec ich prze-
twarzania do celów promocyjnych. Podanie danych jest dobrowolne. Zapewniamy,
że
Państwa dane nie będą
przekazywane bez Państwa wiedzy i zgody innym podmiotom.
Kup książkę
Nowości – najświeższe zmiany
FRANCJA ZA NOCLEG W KABINIE UKARZE
OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA KIEROWCÓW
Restrykcyjne kary za naruszenie zasad nocowania w kabi-
nie pojazdu na terenie Francji wejdą w życie latem 2014 roku.
Zapłacą przewoźnicy i zarządzający transportem.
najświeższe zmiany
Francuski senat przyjął pro-
Złamanie tych przepisów
jekt zmian do ustawy o trans- będzie karane rokiem wię-
porcie (Code
des transports).
zienia i 30.000 euro grzywny.
Ukarani zostaną właściciele
Wiadomo,
przedsiębiorstw lub osoby
kto dostanie karę
zarządzające transportem.
Zgodnie ze zmianami każ- Nowe przepisy są na końco-
dy pracodawca będzie miał wym etapie legislacyjnym,
obowiązek tak zorganizować więc zmiany prawdopodobnie
pracę kierowcy w czasie prze- wejdą w życie już w czerwcu
wozu, aby nie musiał on odbie- lub lipcu tego roku. Francuzi
rać regularnego odpoczynku będą narażeni na takie same
tygodniowego w kabinie po- kary, ale oni najczęściej spę-
jazdu. Kierowca może odbie- dzają odpoczynek w swoim
rać w aucie dzienne i skrócone mieszkaniu.
tygodniowe odpoczynki, ale
nie tygodniowe regularne, wy-
Nie tylko Francja
noszące co najmniej 45 godzin.
Pojawia się pytanie, czy
Ponadto
Code des transports
zmiany będą dotyczyły wy-
ma wprowadzić zakaz wyna- łącznie odpoczynków spędza-
gradzania kierowców na pod- nych w granicach Republiki
stawie liczby przejechanych ki- Francuskiej, czy odpoczynków
lometrów lub masy (objętości) realizowanych w ciągu ostat-
przewożonego ładunku, jeśli nich 28 dni? Niestety treść roz-
wpływa to na bezpieczeństwo porządzenia nr 561/2006 oraz
ruchu drogowego i zachęca do nowych zapisów ustawy prze-
naruszania unijnych przepisów. widuje to gorsze rozwiązanie.
Firma transportowa. Profesjonalny serwis dla przewoźników © 1
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin