Android_2_Tworzenie_aplikacji_andro2.pdf

(569 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Android 2.
Tworzenie aplikacji
Autorzy: Sayed Hashimi, Satya Komatineni, Dave MacLean
Tłumaczenie: Krzysztof Sawka
ISBN: 978-83-246-2754-7
Tytuł oryginału:
Pro Android 2
Format: 158×235, stron: 704
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2010
Błyskawicznie opanuj środowisko produkcyjne dla Androida!
• Jak rozpocząć przygodę z systemem Android?
• Jak korzystać z usług geolokalizacyjnych?
• Jak tworzyć trójwymiarową grafikę, korzystającą z biblioteki OpenGL?
Jakiś czas temu mogło się wydawać, że rynek systemów operacyjnych dla smartfonów jest
podzielony i nie ma na nim miejsca dla żadnych debiutantów. Jednak najwięksi gracze tego
segmentu byli w dużym błędzie. Pojawił się Android. Nowatorski, przyjazny, atrakcyjny oraz
w najwyższym stopniu zintegrowany z usługami Google’a system operacyjny dla telefonów. Fakt,
że był firmowany przez jedną z najbardziej znanych firm – Google – niewątpliwie dał mu
ogromną siłę przebicia. Liczba jego fanów rośnie wręcz w tempie geometrycznym!
Błyskawicznie powstały niezliczone aplikacje dla tego systemu. Codziennie zastępy programistów
tworzą nowe, jeszcze lepsze programy. Dzisiaj ich liczba jest szacowana na grubo ponad 80 tysięcy!
Teraz i Ty będziesz mógł dołączyć do grona ludzi tworzących aplikacje na tę platformę. Niniejsza
książka stanowi kompletny przewodnik po najnowszej wersji systemu Android. Na samym początku
dowiesz się, jak skonfigurować środowisko produkcyjne, oraz poznasz strukturę i elementy składowe
aplikacji dla Androida. Kolejne rozdziały to same smakowite kąski dla każdego programisty –
tworzenie interfejsu użytkowników i animacji dwu- oraz trójwymiarowych. Nauczysz się także
efektywnie korzystać z zasobów i usług lokalizacyjnych, tworzyć widgety oraz podłączać się do
zasobów sieci Internet. Książka ta jest idealną pozycją dla każdego, kto chce rozpocząć przygodę
z tworzeniem aplikacji dla telefonów komórkowych.
• Przygotowanie środowiska pracy
• Podstawowe składniki systemu Android
• Wykorzystanie zasobów, dostawców treści oraz intencji
• Tworzenie interfejsu użytkownika – używanie kontrolek
• Zastosowanie menedżerów układu graficznego
• Praca z menu
• Prezentowanie animacji dwuwymiarowych
• Geokodowanie w Androidzie
• Wykorzystanie usług geolokalizacyjnych
• Zastosowanie modułu HttpClient
• Wykorzystanie biblioteki OpenGL do tworzenia grafiki trójwymiarowej
• Zarządzanie preferencjami
• Tworzenie widgetów ekranu początkowego
• Usługi wyszukiwania
• Korzystanie ze sklepu Android Market
Twórz aplikacje na jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się platform!
Spis treści
O autorach .............................................................................................. 13
Informacje o recenzencie technicznym ............................................... 15
Podziękowania ....................................................................................... 16
Przedmowa ............................................................................................. 17
Rozdział 1
Wprowadzenie do platformy obliczeniowej Android ........................ 19
Nowa platforma dla nowego typu komputera osobistego .............................. 20
Historia Androida ................................................................................................ 21
Zapoznanie ze środowiskiem Dalvik VM ......................................................... 23
Porównanie platform Android oraz Java ME ................................................... 25
Stos programowy Androida ................................................................................ 27
Projektowanie aplikacji dla użytkownika ostatecznego
za pomocą zestawu Android SDK ................................................................... 29
Emulator Androida ........................................................................................ 29
Interfejs użytkownika na platformie Android ............................................ 30
Podstawowe składniki Androida .................................................................. 31
Zaawansowane koncepcje interfejsu użytkownika .................................... 32
Składniki usług w Androidzie ....................................................................... 34
Składniki multimediów oraz telefonii w Androidzie ................................ 34
Pakiety Java w Androidzie ............................................................................ 36
Wykorzystanie zalet kodu źródłowego Androida ............................................ 39
Podsumowanie ...................................................................................................... 41
Pierwsze koty za płoty ........................................................................... 43
Konfigurowanie środowiska ............................................................................... 43
Pobieranie zestawu JDK 6 ............................................................................. 44
Pobieranie środowiska Eclipse 3.5 ............................................................... 44
Pobieranie zestawu Android SDK ................................................................ 45
Instalowanie narzędzi ADT .......................................................................... 46
Przedstawienie podstawowych składników ...................................................... 48
Widok ............................................................................................................... 49
Aktywność ....................................................................................................... 49
Intencja ............................................................................................................ 49
Dostawca treści ............................................................................................... 49
Rozdział 2
6
Spis treści
Usługa .............................................................................................................. 49
AndroidManifest.xml .................................................................................... 50
Urządzenia AVD ............................................................................................ 50
Witaj Świecie! ........................................................................................................ 50
Wirtualne urządzenia AVD ................................................................................ 54
Poznanie struktury aplikacji Androida ............................................................. 57
Analiza aplikacji Notepad .................................................................................... 59
Wczytanie oraz uruchomienie aplikacji Notepad ...................................... 59
Rozłożenie kodu na czynniki pierwsze ........................................................ 61
Badanie cyklu życia aplikacji ............................................................................... 68
Usuwanie błędów w aplikacji .............................................................................. 71
Podsumowanie ...................................................................................................... 72
Rozdział 3
Korzystanie z zasobów, dostawców treści i intencji ........................... 73
Zasoby .................................................................................................................... 74
Zasoby typu String ......................................................................................... 75
Zasoby typu Layout ........................................................................................ 76
Składnia odniesienia do zasobu .................................................................... 78
Definiowanie własnych identyfikatorów zasobów
do późniejszego użytku ............................................................................... 79
Skompilowane oraz nieskompilowane zasoby Androida ......................... 80
Rodzaje głównych zasobów w Androidzie .................................................. 81
Praca na własnych plikach zasobów XML .................................................. 89
Praca na nieskompresowanych zasobach ................................................... 90
Praca z dodatkowymi plikami ...................................................................... 91
Przegląd struktury katalogów mieszczących zasoby .................................. 91
Dostawcy treści ..................................................................................................... 92
Analiza wbudowanych dostawców Androida ............................................ 93
Analiza baz danych na emulatorze oraz dostępnych urządzeniach ........ 93
Architektura dostawców treści ..................................................................... 98
Implementowanie dostawców treści .......................................................... 111
Intencje ................................................................................................................. 122
Intencje dostępne w Androidzie ................................................................. 123
Intencje a identyfikatory danych URI ....................................................... 125
Działania ogólne ........................................................................................... 126
Korzystanie z dodatkowych informacji ..................................................... 127
Stosowanie składników do bezpośredniego przywoływania
aktywności ................................................................................................... 129
Najlepsze rozwiązanie dla projektantów składników .............................. 130
Kategorie intencji ......................................................................................... 130
Reguły przydzielania intencji do ich składników ..................................... 132
Działanie ACTION_PICK .......................................................................... 133
Działanie ACTION_GET_CONTENT ..................................................... 135
Przydatne odnośniki .......................................................................................... 136
Podsumowanie .................................................................................................... 137
Spis treści
7
Rozdział 4
Budowanie interfejsów użytkownika oraz używanie kontrolek ..... 139
Projektowanie interfejsów UI w Androidzie .................................................. 139
Standardowe kontrolki Androida .................................................................... 145
Kontrolki tekstu ............................................................................................ 145
Kontrolki przycisków ................................................................................... 149
Kontrolki listy ............................................................................................... 155
Kontrolki siatki ............................................................................................. 159
Kontrolki daty i czasu .................................................................................. 160
Inne interesujące kontrolki w Androidzie ...................................................... 162
Kontrolka MapView ..................................................................................... 162
Kontrolka Gallery ......................................................................................... 163
Kontrolka Spinner ........................................................................................ 163
Menedżery układu graficznego ......................................................................... 164
Menedżer układu graficznego LinearLayout ............................................ 164
Menedżer układu graficznego TableLayout ............................................. 167
Menedżer układu graficznego RelativeLayout ......................................... 171
Menedżer układu graficznego FrameLayout ............................................ 173
Dostosowanie układu graficznego do konfiguracji różnych urządzeń ....... 175
Działanie adapterów ........................................................................................... 177
Zapoznanie z klasą SimpleCursorAdapter ................................................ 178
Zapoznanie z klasą ArrayAdapter .............................................................. 178
Tworzenie niestandardowych adapterów ................................................. 179
Usuwanie błędów i optymalizacja układów graficznych
za pomocą narzędzia Hierarchy Viewer ....................................................... 180
Podsumowanie .................................................................................................... 182
Praca z menu i oknami dialogowymi ................................................. 183
Menu w Androidzie ........................................................................................... 183
Tworzenie menu ........................................................................................... 185
Praca z grupami menu ................................................................................. 186
Odpowiedź na wybór elementów menu .................................................... 187
Utworzenie środowiska testowego do sprawdzania menu ..................... 189
Praca z innymi rodzajami menu ....................................................................... 195
Rozszerzone menu ....................................................................................... 195
Praca z menu w postaci ikon ....................................................................... 195
Praca z podmenu .......................................................................................... 196
Zabezpieczanie menu systemowych .......................................................... 197
Praca z menu kontekstowymi ..................................................................... 197
Praca z menu alternatywnymi .................................................................... 200
Praca z menu w odpowiedzi na zmianę danych ....................................... 204
Wczytywanie menu poprzez pliki XML .......................................................... 204
Tworzenie odpowiedzi dla elementów menu opartych na pliku XML ... 206
Krótkie wprowadzenie do dodatkowych znaczników menu
w pliku XML ............................................................................................... 207
Rozdział 5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin