administracja_sciaga.doc

(104 KB) Pobierz
1

1. Administracja

Państwo – organizacja polityczna państwa

Funkcje państwa

1)zewnętrzne

2)wewnętrzne

Administracja- organizatorska funkcja państwa, część aparatu państwowego, która jest najbardziej wysunięta w stronę obywateli. Organy administracji są organizatorami pracy.

Aparat państwowy- tworzą różne organy m.in. administracja

Administracja w swoim działaniu organizatorskim: to system , który się zmienia, to system otwarty, swoisty system społeczny, który czerpie swoje finansowe zapotrzebowanie z zewnątrz

Ulega zmianom pod wpływem otoczenia, jest układem dynamicznym

Modele teoretyczne:

1)System nie reaguje na zmiany w otoczeniu

2) zmienia się otoczenie i organizacje

3)system ocenia to, co na zewnątrz- przewiduję, co się zmienia.

 

1)      Obszar aktywności – zarządzanie rozwojem lokalnym i regionalnym

2)      Zabezpieczenie podstawowych potrzeb społecznych

3)      Administracja świadcząca wykonuje szereg zadań, nie naszą korzyść

4)      Określanie formalno-prawnej sytuacji jednostki w państwie

CECHY ADMINISTRACJI

-działa w imieniu i na rachunek państwa

-działa w interesie publicznym

-ma charakter władczy

-działa w sposób bezosobowy

-działa na zasadzie kierownictwa i podporządkowania

-pracuje personel zawodowy

-działa w sposób ciągły, nie może odmówić działań jej przydzielonych

CECHY WSPÓLCZESNEJ ADMINISTRACJI

-idea państwa

-potrzeba stałej analizy otoczenia w której działa administracja

-potrzeba stałego reformowania administracji]

FORMY AKTYWNOŚCI ADMINISTRACJI

-decyzje i działanie wykonawcze

-koordynowanie i zarządzanie

-działanie związane z planowaniem

-kontrola z realizacją działań.

1)Exaute- kontrola przed wykonaniem zadania

2) Miettern- kontrola w połowie realizacji zadania(okresu)

3)Monitoring – kontrola bieżąca, badanie i korygowanie błędów

5)      Expost – kontrola po fakcie

2. ORGANIZACJA- zespół elementów współprzyczyniających się do powodzenia działań

CECHY ORGANIZACJI –

1)cel- pewien system wartości

2)struktura organizacyjna- układ i powiązania elementów w organizacji, struktura dzieli władzę, zadania, prestiż i zasoby.

3)ludzie

Tworząc róznego rodzaju organizacje np. przedsiębiorstwa zakłada się, że w rezultacie koordynacyjnej działalności wspólnego kierownictwa osiągany będzie większy efekt współdziałania od tego, który byłby wynikiem swobodnej kooperacji indywidualnych podmiotów

-Sfera działalności podstawowej

-sfera zarządzania organizacją

-sfera działalności regulacyjnej

ZARZĄDZANIE- wiążę się z koordynacją pewnych działań po to aby osiągnąć cel

Kierownik- to ktoś kto zarządza i kieruje instytucją

UMIEJĘTNOŚCI KIEROWNICZE

-umiejętności techniczne

-umiejętności społeczne

-umiejętności koncepcyjne

ROLE KIEROWNICZE

-rola międzyludzka

-rola informacyjna

-rola koncepcyjna

ROLE KIEROWNIKÓW

1)wg zakresu działania:

*kierownik ogólny

*kierownik funkcjonalny

2)wg szczebla organizacyjnego

*kierownik naczelny

*kierownik szczebla średniego

*kierownik liniowy

Działanie celowe- działanie zmierzające do osiągnięcia celu.

CEL DZIAŁANIA – ogół rzecz lub zdarzenie które jest pożądane (stan który zamierzamy osiągnąć)

WIĘZI ORGANIZACYJNE

-więzi hierarchiczne

-więzi funkcjonalne

-więzi informacyjne

-więzi społeczne

JEDNOSTKA ORGANIZACYJNA- jednostka wyodrębniona organizacyjnie.

KOMÓRKA ORGANIZACYJNA- to część jednostki organizacyjnej wyodrębniona z uwagi na względną samodzielność.

STANOWISKO PRACY- najniższa hierarchicznie ogniwo organizacyjne.

PODSTAWOWE WIĘZI ORGANIZACJI}
*strategiczny wierzchołek

*techniostruktura

*personel pomocniczy

*wykonawczy rdzeń

ORGANIZACJA PUBLICZNA(elementy wpływające na jej strukturę)

-relacje z otoczeniem

-cele

-struktura

-wartość

-system finansowania

3. ELEMENTY WPŁYWAJĄCE NA JAKOŚĆ ZARZĄDZANIA W SFERZE PUBLICZNEJ

-wytrwałość w zamierzeniach

-odejście od „masowej kontroli”

-doskonalenie procesów i usług

-uczenie się nowych umiejętności

-zarządzanie instytucja przez przywódźctwo

-dobra współpraca między pionami instytucji

-odejście od stawiania arbitralnych i nierealnych celów

-nie stawianie zobowiązań ilościowych

-tworzenie warunków dla zadowolenia z pracy

-edukacja i rozwój

URZĄD- zorganizowana instytucja w której wykonywana jest administracja, jest miejscem działania aparatu administracyjnego, a wiec miejscem wykonywania pracy przez urzędników. Jest też organizacją powiązaną systemowo z innymi instytucjami, realizującymi wspólne zadania

ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE URZEDU

Obszar organizacji i funkcjonowania urzędu obejmuje:

-strukturę organizacyjno-formalną jako układ wzajemnie powiązanych komórek organizacyjnych]

-procedury administracyjno-biurowe niezbędne do realizacji zadań

-komunikację wewnętrzną obejmującą :

*komunikację poziomą

*komunikację pionową

PROCES DECYZYJNY W URZĘDZIE

1)      informacja- wiadomość o zdarzeniach

2)      Decyzja- świadomy wybór sposobu działania

3)      Polecenie – jednoznaczne określenie zadania dla wykonawcy

4)      Kontrola – porównanie rezultatów z czynnościami

STOSUNKI URZĄD OBYWATEL KSZTAŁTOWANE S.A. POPRZEZ:

-przestrzeganie i stosowanie następujących zasad i wartości:

*praworządność i humanizacja funkcjonowania administracji

*komunikatywność prawdy rzetelność oraz sprawności

-legalność i życzliwość

-pełna, systematyczna i obiektywna informacja oraz kontrola krytyki

-zapewnienie odpowiednich warunków materialnych i rzeczowych funkcjonowania

CECHY NOWOCZESNEGO URZEDU

-przywództwo

-polityka i strategia

-zarządzanie zasobami

-partnerstwo

-procesy zarządzania zmianą

*wyniki w relacjach z obywatelami

*wpływ na społeczeństwo

*wyniki w relacjach z innymi pracownikami

*kluczowe wyniki

4. ZARZĄDZANIE PROCESAMI

Zastosowanie zasad, które pozwolą na poprawę jakości usług(usługi)

Zarządzanie zasobami- stosownie metod pozwala na stosowanie innowacyjności działań, umiejętne delegowanie uprawnień.

Rola i znaczenie zarządzania wiedzą w informacji(informacja którą posiadamy):

-jest organizacją, systemem, mobilizujemy i łączymy elementy

Połączenie teorii zarządzania z prawem administracyjnym.

Administracja musi działać sprawnie, jest zjawiskiem społecznym.

Teoria organizacji -realizuje działania publiczne-administracja.

Treścią nauki administracji jest badanie różnorodnych zjawisk występujących w ramach organizatorskiej funkcji państwa. Kolejnym zadaniem jest wypracowanie wytycznych do działania administracji oraz projektów rozwiązań adresowanych do praktyki administracyjnej.

ROLA NAUKI ADMINISTRACJI polega:

-udział w tworzeniu projektu regulacji prawnej

-polega na obserwacji i badaniu funkcjonowania administracji’

-ingeruje bardzo dużo dziedzin wiedzy na rzecz administrowania. Administracja jest koordynatorem procesów ekonomicznych, społecznych.

POWIAZANIA NAUKI ADMINISTRACJI Z TEORIĄ ADMINISTRACJI (ADMINISTROWANIA)

Podejście tradycyjne, kompleksowe, kooperacyjne, współczesne łączy zespół cech opisujących współczesną administrację

Procesy zachodzące w administracji:

jednostka terytorialna jako organizacja:

-cel działania(publiczny)

-więzi(społeczne, polityczne)

-struktura(wyrażona przez status tj. układ jednostek organizacyjnych)

-ludzie(mieszkańcy, pracownicy jednostek samorządowych)

Zmiany zachodzą na wewnątrz, na zewnątrz w administracji

CZYNNIKI HAMUJĄCE LUB STYMULUJĄCE TWÓRCZE MYŚLENIE W ORGANIZACJI

a)      czynniki sprzyjające - zmiany środowiskowe, konkurencja, brak precedensów, wymagania przywódcze, wzrost efektywności organizacji

b)      czynniki hamujące twórcze działanie- nacisk na odgórne działania kontrolne, krótkowzroczność w myśleniu, zbyt daleko

posunięta analiza koncepcji, nacisk na lepsze rezultaty przy mniejszych nakładach.

Sytuacje decyzyjne – w których podejmujemy decyzje,

Parametry decyzyjne – uwarunkowań

Decyzja- to akt wyboru, wybór dotyczy wyboru dwóch lub więcej możliwości, wybór musi być świadomy i losowy

Wybór występuje na podstawie analizy określonego stanu rzeczy, wyboru dokonuje osoba upoważniona tj. decydent, wybór prowadzi do osiągnięcia celu.

5. PROCES DECYZYJNY- to sekwencja pewnych, realizowanych etapowo, których celem jest określenie wariantów rozwiązania danego problemu i przy pomocy określonego kryterium

1)stwierdzenie sytuacji decyzyjnej

2)zebranie informacji dotyczacej sytuacji decyzyjnej

3)analiza uzyskanych informacji

4)wstępne ustalenie celu i kierunków działania

5)ustalenie wariantów rozwiązania’

6)doskonalenie wyboru jednego z wariantów(podjecie decyzji)

7)przekazanie decyzji do realizacji

BARIERY W PROCESIE DECYZYJNYM

*bariera informacyjna, zasobowa, społeczna, formalna (nie wolno czegoś)ograniczenie poznawcze – brak wiedzy na temat, niska samoocena, dysonans poznawczy, emocje(z konfliktami w zespole), nieumiejętność podejmowania kompromisów w decyzji(negocjacje), nieumiejętność efektywnego uczestnictwa w zespole.

v      Bariera zasobowa

v      Bariera społeczna

v      Bariera formalna

KIERUNKI PODWYŻSZANIA RACJONALNOŚCI PODEJMOWANIA DECYZJI

1)informacje umożliwiają lepsze rozwiązanie problemu

2)poznanie metod podejmowania decyzji

3)pozytywna motywacja systemu do podejmowania jak najlepszych decyzji

4)zmiany w otoczeniu aby rzeczywiście zaistniały warunki dla podejmowania decyzji racjonalnych metodologicznie

5)szybko dostosowywalny system podejmowania decyzji do zmian w otoczeniu

Informacja-zespół danych opisujących jakieś zjawisko, jest to tworzywo z którego rodzą się decyzje

MECHANIZM PRZEBIEGU INFORMACJI

Nadawca~kanał~przekaz~              kanał~odbiorca

FUNKCJE INFORMACJI

-dostarcza danych do określenia przedmiotu działania

-pozwala mierzyć i oceniać rezultaty działania

-umożliwia obserwację przebiegu działania zmierzającego do osiągnięcia celu

CECHY PRAWIDŁOWEJ INFORMACJI

-rzetelna, dokładna, szybko i terminowo dostarczona, aktualna, wystarczająca, łatwo dostępna, odpowiednio identyfikowana i przechowywana.

6. CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA SYSTEM INFORMACJI

Cele realizowane przez instytucję

*zakres działania

*wielkość instytucji

*kształt struktury organizacyjnej

*zakres kompetencji szczebli zarządzania

*rodzaj działalności podejmowanej na podstawie informacji

PODSYSTEMY INFORMACYJNE W INSTYTUCJI

*informacje ekonomiczne, statystyczne, personalne, naukowo-techniczne, prawnicze, technologiczne, produkcyjne.

STRUKTURY ORGANIZACYJNE (zarys problematyki)

1)struktura-konkretna postać układu elementów organizacji i ich wzajemnych powiązań

2)całokształt stosunków między elementami. Relacje między:

*ludźmi

*ludźmi i rzeczami

*rzeczami

Struktura org. Jest rezultatem:

*podziału pracy(zadań)między uczestników organizacji

*podziału władzy w organizacjach tzn. uprawnień do decydowania i kontroli

Struktura organizacyjna w praktyce:

-określa podział pracy

-stanowią niezbędną powiązaną między rożnymi funkcjami

-kształt podział władzy

ELEMENTY STRUKTURY

-podział pracy- dokonanie wyboru specjalnie dla wszystkich pracowników

-stanowisko, komórka organizacyjna, jednostka organizacyjna, rozpiętość kierowania(liczba pracowników podległa 1 kierownikowi), regulamin organizacyjny, schemat organizacyjny, księga służb.

ASPEKTY

-Podział pracy

-kierownik i podwładni

-rodzaj wykonywanej pracy

-grupowanie segmentów

-szczeble zarządzań.
DOKUMENTY FORMALIZUJĄCE STRUKTURĘ ORGANIZACYJNĄ

statut, regulaminy, schemat org., karta zadań(komórka organizacyjna), zakres czynności(karta funkcji)

TYPOLOGIA STRUKTUR ORGANIZACYJNYCH

-struktura liniowa, liniowo-sztabowa, dywizjonalna, macierzowa.

7. DYLEMATY

Poziom specjalizacji: niski wysoki

Poziom autonomii: centralizacja, decentralizacja

Departamentacja: jednorodna, wielodziedzinowa

Rozpiętość kierowania: wąska, szeroka.

ELEMENTY SKUTECZNEJ KOMUNIKACJI

Wiarygodność, kontekst, treść, przejrzystość, ciągłość, spójność, kanały, możliwość odbiorców

BARIERY KOMUNIKACYJNE

1)różnice w spostrzeżeniu

2)różnice językowe-dane słowo nie zawsze oznacza to samo dla nadawcy

3)szum- każdy człowiek który zakłóca powoduje zamieszanie lub przeszkadza w komunikowaniu

4)emocje-gniew, miłość, lęk wpływają n a zrozumienie się

5)niezgodność komunikatów

nieufność-wiarygodność komunikowania uzależniona jest od wiarygodności nadawcy

POZIOMY KULTURY ORGANIZACJI

-sfera społeczna- zachowania, zwyczaje, stosowny język

-sfera norm i wartości – normy i wartości deklarowane, normy i wartości przestrzegane

-sfera kulturalna-założenia, które odnoszą się do natury ludzkiej, relacji międzyludzkich, samej organizacji, natury org.

FUNKCJE KULTURY ORGANIZACJI

-Wewnętrzne- wspólne normy i wartości, , wspólny język, definiowanie grupy zawodowej

-zewnętrzne- zrozumienie misji oraz identyfikacji celów, integracja wokół zadań, pomiar efektów,

Kultura jest zbiorem wartości i zachowań organizacji, które mają charakter trwały i sa używane przez wszystkich członków. Kulturę możemy rozpatrywać w kontekście uniwersalnym, kolektywnym, indywidualnym

Nauka administracji

-ekonomiczność, sprawność, szybkość działania.

Czynniki materialne i formalne

Czynniki materialne i społeczne(kadrowe)

Każda instytucja publiczna powinna dostosować się do otoczenia

OTOCZENIE ADMINISTRACJI]

Metodyka usprawnień organizacyjnych. Instytucje publiczne powinny być organizacjami uczącymi się.

Możliwość sprawowania władzy- wywieranie wpływu określonych zbiorowości, potrzeba koncentracji czyli złożenie odpowiedzialności na kierownictwo,

Dekoncentracja-rozpraszanie uprawnień do kierowania, działania i decydowania.

RODZAJE ZALEŻNOŚĆI

a)służbowe-możliwość wydawania dyspozycji i poleceń służbowych

b)osobowe- na określenie pozycji dyrektorów może powoływać lub zwalniać

Kwestia potencjału społecznego:

8 Źródła władzy organizacyjnej(umożliwiającej Zarządzanie)

-porządek prawny, możliwość dysponowania zasobami materialnymi, finansowymi, dostęp do informacji, informacja, umiejętność podejmowania rozstrzygnięć, możliwość dysponowania nagrodami, karami, pewien poziom zaufania.

ZARZADZANIE PERSONELU W ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

-przydzielanie pracownikom odpowiednich ról i zadań

-działania prowadzone aktywnie umożliwiające osiągnięcie zamierzonego celu

-polityka kadrowa w instytucjach publicznych

-dostosowywać stanowiska do człowieka

FUNKCJE KIEROWNICZE

-społeczna, motywacyjna, planistyczna, organizatorska, kontrolna

Kierownik pracuje z ludźmi:

-ponosi odp. Za sukcesy o porażki

-ustala cele

-myślenie analityczne, kompleksowe,

-powinien być rozjemcą

-jest politykiem na swój sposób, dyplomata

-podejmuje trudne decyzje

-jest symbolem instytucji

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin