Whitmore J. - Coaching. Trening Efektywności.pdf

(1342 KB) Pobierz
JOHN WHITMORE
COACHING
TRENING
EFEKTYWNOŚCI
ROZWÓJ LUDZKIEGO POTENCJAŁU W OPARCIU O MODEL GROW ZASADY ORAZ
PRAKTYKA COACHINGU I PRZYWÓDZTWA
Przełożyła Małgorzata Sobczak / SKAN OCR CHSKLIKA
Spis treści
Wstęp
7
Części Zasady coachingu
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Czym jest coaching?
Menedżer w roli coacha
Natura zmiany
Natura coachingu
Efektywne pytania
Porządek zadawania pytań
Wyznaczanie celów
Czym jest rzeczywistość?
Jaki masz wybór?
Co zrobisz?
13
15
29
36
43
57
67
73
84
98
104
Część II Coaching w praktyce
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
Czym jest efektywność?
Nauka i przyjemność
Motywacja oraz wiara w siebie
Coaching zorientowany na sens i znaczenie
Feedback i ocena
Rozwój zespołu
Coachowanie zespołów
Pokonywanie barier coachingu
Liczne korzyści płynące z coachingu
113
115
121
128
141
146
158
166
173
183
Część III Przywództwo zorientowane
na wysoką skuteczność
20.
21.
22.
Wyzwanie dla liderów
Podstawy bycia liderem
Cechy przywództwa
193
195
205
216
Część IV Transformacja poprzez coaching
transpersonalny
23.
24.
25.
6 C O A C H I N G. T R E N I N G E F EK T Y W N O Ś C I
231
233
237
256
Inteligencja emocjonalna
Narzędzie psychologii transpersonalnej
Przyszły nacisk coachingu
Załącznik: Przykładowe rozwiązania
ćwiczenia
dziewięciu kropek
Bibliografia
Podziękowania
263
265
267
Wstęp
dy w 1992 r. napisałem pierwszą, krótszą wersję tej książki, istniało
niewiele podręczników umożliwiających stosowanie coachingu poza
sportem. Moim celem było zdefiniowanie i ustanowienie podstawowych
zasad coachingu, zanim zbyt wiele osób, z których część może nie pojmować
w pełni jego psychologicznej głębi i potencjalnego zasięgu oraz miejsca, jakie
zajmuje w szerszym kontekście społecznym, dołączy do grona jego
zwolenników. Bez tej wiedzy tacy ludzie mogliby łatwo zniekształcić
fundamentalną metodologię, sposoby wdrażania, cel oraz reputację coachingu.
Coaching. Trening efektywności
w działach kadr oraz w szkołach
uczących coachingu w Anglii i za granicą stał się fundamentalną książką,
traktującą o metodologii coachingu, a dziś, choć wiele dobrych książek
poświęconych coachingowi dużo wniosło do tejże dziedziny wiedzy, wszyscy
podpisujemy się pod wspólnym zestawem zasad. Profesja coachingowa
rozwinęła się w sposób przekraczający wszelkie wyobrażenia, a przez
początkową fazę istnienia przebrnęła z godnością i niewielkimi problemami.
Wzrasta liczba profesjonalnych stowarzyszeń coachów i z zadowoleniem
można zauważyć,
że
w większości wypadków, zamiast konkurować,
współpracują one ze sobą. Największe z nich - International Coach Federation
- zrzesza niemalże 20 000 członków na całym
świecie.
Akredytacje,
kwalifikacje, standardy oraz normy etyczne są wypracowywane i
monitorowane w niezwykle odpowiedzialny sposób. Coaching przestał być
zaściankowym przedsięwzięciem i stał się szanowaną profesją, której
poświęconych jest wiele czasopism.
Tymczasem ta książka została przełożona na dwadzieścia dwa języki, w
tym japoński, chiński, koreański, rosyjski oraz większość spośród języków
europejskich, a na całym
świecie
sprzedano ją w liczbie ponad pół miliona
egzemplarzy.
G
CO NOWEGO W TYM WYDANIU?
W niniejszym wydaniu pozostawiam i ugruntowuję fragmenty, w których jest
mowa o definicji coachingu, jak również staram się odkryć jego korzenie
psychologiczne i wyeliminować otaczające go chwasty. Niewielkie
doświadczenie w zakresie coachingu może doprowadzić do tego,
że
zostanie
on błędnie zinterpretowany, wypaczony oraz odrzucony, jako niezbyt nowy i
8 C O A C H I N G. T R E N I N G E F EK T Y W N O Ś C I
odmienny lub też jako niepotrafiący spełnić złożonych wcześniej obietnic.
Moim celem jest wyklarowanie sytuacji poprzez opisanie i pokazanie, czym
tak naprawdę jest coaching, w jakim celu można go stosować, kiedy oraz w
jakim zakresie może zostać użyty, kto jest w stanie właściwie z niego
korzystać, a kto nie.
Wbrew jakże atrakcyjnym twierdzeniom zawartym w
Jednominutowym
menedżerze1,
uważam,
że
w biznesie nie ma szybkich sposobów
rozwiązywania problemów, natomiast dobry coaching jest umiejętnością, być
może nawet sztuką, która wymaga szerokiej wiedzy oraz dużej dozy
doświadczenia, jeżeli chcemy, by ujawnił się jej niezwykły potencjał. Po
przeczytaniu tej książki nie staniecie się ekspertami w zakresie coachingu,
jednakże pomoże wam ona uświadomić sobie, jak wielką wartość ma
coaching oraz jaki drzemie w nim potencjał. Być może wyruszycie również
dzięki niej w podróż mającą na celu poznanie samych siebie, co będzie miało
ogromny wpływ na wasz sukces w biznesie, umiejętności sportowe i inne, a
także na jakość tego, jak odnosicie się do ludzi w pracy i w domu.
1
Jednominutowy menedżer
autorstwa Kena Blancharda i Spencera Johnsona, opierając się
na metodach wykorzystywanych w medycynie i psychologii, przedstawia trzy techniki
zarządzania, pokazując, jak skutecznie kierować ludźmi. (Wszystkie przypisy pochodzą od
tłumaczki).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin