w_pustyni_i_w_puszczy.pdf

(6868 KB) Pobierz
Agnieszka Maj
8 x 45 min
Karawaną przez Afrykę
Pomysł na lekturę „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza
Zaproponowany cykl zajęć ma na celu pokazanie czytelnikom piękna
Czarnego Lądu, jego egzotyki i magii. Podczas wędrówki przez Afrykę ucznio-
wie poznają głównych bohaterów lektury, razem z  nimi przeżyją przygody
i podejmą trudne decyzje. Odkryją także, czym jest poświęcenie dla drugiej
osoby i kogo można nazwać bohaterem.
W scenariuszach dotyczących lektury oprócz tradycyjnych sposobów pro-
wadzenia lekcji (praca z tekstem, pogadanka, rozmowa kierowana) wykorzy-
stano również takie metody i techniki aktywizujące, jak: burza mózgów (gieł-
da pomysłów), dyskusja panelowa, dyskusja „pomyśl – omów – przedstaw”,
metoda plakatu, drama oraz zabawy i konkursy dydaktyczne.
Uczniowie podczas zajęć pracują nie tylko indywidualnie, lecz także grupo-
wo i w parach.
Scenariusze przygotowano do czwartego tomu kolekcji lektur z „Kanonu
literatury dziecięcej” wydanego przez Edipresse. Tom ten można kupić w kioskach
od 6 października 2016. Zarekomenduj rodzicom zebranie całej kolekcji znanych
i lubianych lektur szkolnych na
www.kanonliteraturydzieciecej.pl
Wyprawa do egzotycznego świata
Szlakiem Stasia i Nel
Jak przygoda, to tylko w Afryce!
Afrykańskie pejzaże
Jak się żyło na Czarnym Lądzie w XIX
wieku?
Staś Tarkowski – rycerz bez skazy
Notatki z lektury
Test ze znajomości lektury
Na początku
Odszukaj w książce Henryka Sienkiewicza
słowa, którym najlepiej odpowiada
zamieszczona ilustracja. Dlaczego akurat
ten fragment został przez Ciebie
wybrany?
1
w w w.k a n o n l i te r atu r yd z i e c i e c e j.p l
Scenariusz lekcji
2 x 45 min
2 x 45 min
2 x 45 min
Scenariusz z wykorzystaniem
metody dyskusji
min
Wyprawa
45
do egzotycznego świata
Lekcja 1.
45 min
1
Czynności uczniów
Pisarz i jego dzieło
4
1. Wypełnienie tabeli z karty pracy nr 1 „Henryk
Sienkiewicz” na podstawie informacji wyszuka-
nych w dostępnych źródłach (internecie, słowni-
kach, encyklopedii).
2. Zaprezentowanie wyników pracy.
3. Dyskusja na temat tego, czy nadal są aktualne
słowa Stefana Żeromskiego o Henryku Sienkie-
wiczu:
Cześć, wdzięczność i miłość po wsze czasy
jego imieniu.
4. Wysłuchanie informacji dotyczących okoliczno-
ści powstania książki „W pustyni i w puszczy”
(przykładowy tekst znajduje się w Materiałach
dla nauczyciela).
5. Zapisanie w zeszycie najważniejszych wiadomo-
ści o powieści.
2
Czynności uczniów pracujących
w czterech grupach
Przedstawienie bohaterów powieści
1. Wykonanie zadania z karty pracy nr 4 „Dobrzy
i źli na kartach powieści”.
2. Podanie najważniejszych informacji na temat
głównych bohaterów lektury.
Uporządkowanie zdarzeń opisanych
w powieści
5
Czynności uczniów pracujących
w czterech grupach
Czynności uczniów pracujących
w czterech grupach
1. Przeczytanie informacji o  przyczynach i  prze-
biegu powstania mahdystów (tekst znajduje się
w Materiałach
dla ucznia).
2. Analiza cytatów zamieszczonych w Materiałach
dla ucznia.
3. Zaznaczenie czasu akcji na diagramie w karcie
pracy nr 2 „Niezwykłe miesiące”.
Czas akcji w powieści
1. Ułożenie głównych haseł do szczegółowego planu
wydarzeń (zadanie z karty pracy nr 5 „Wędrów-
ka przez Afrykę”).
2. Odczytanie przez przedstawicieli grup głównych
punktów planu.
3. Ocena propozycji i  wspólny wybór najlepszego
hasła.
Zaprojektowanie plakatu
Wyprawa
w świat powieści
6
Czynności uczniów pracujących
w czterech grupach
Określenie miejsc wydarzeń rozgry-
wających się w utworze
3
Czynności uczniów pracujących
w czterech grupach
1. Otrzymanie dużego arkusza papieru, na którym
zapisano tytuł powieści i nagłówki dotyczące ele-
mentów świata przedstawionego (wzór plakatu
znajduje się w Materiałach
dla nauczyciela).
2. Uzupełnienie schematu na plakacie.
3. Prezentacja i omówienie przygotowanych prac.
4. Zorganizowanie wystawy plakatów.
Propozycja pracy domowej:
Czy, Twoim zdaniem, warto sięgnąć po książkę
„W pustyni i w puszczy”? Napisz krótki tekst, w któ-
rym zachęcisz (lub zniechęcisz) swoich rówieśników
do przeczytania powieści.
1. Wpisanie nazw i pojęć geograficznych w zadaniu
z karty pracy nr 3 „Czarny Ląd”.
2. Prezentacja wykonanego zadania przez liderów
grup.
Materiały dla nauczyciela
Geneza powieści „W pustyni i w puszczy”
W styczniu 1891 r. Henryk Sienkiewicz wyruszył w podróż na Czarny Ląd. Podczas tej
wyprawy powstały „Listy z Afryki” oraz wydana 20 lat później powieść przygodowo-
-podróżnicza „W pustyni i w puszczy” – ostatnie dzieło pisarza, który zamieścił w nim
własne obserwacje i wrażenia z podróży. Sienkiewicz chciał, aby utwór był przezna-
czony nie tylko dla młodzieży, lecz także dla dorosłych czytelników.
„W pustyni i w puszczy” wydrukowano po raz pierwszy w latach 1910–1911 jako
powieść w odcinkach na łamach „Kuriera Warszawskiego”. W formie książkowej
utwór został wydany w 1912 r.
Pomysł na postać Stasia autor zaczerpnął z historii jedynego syna polskiego inży-
niera pracującego przy budowie Kanału Sueskiego. Chłopiec został porwany przez
handlarzy niewolników i nigdy się nie odnalazł. Pierwowzorem Nel była 10-letnia
Wandzia Ulanowska – córka przyjaciela Sienkiewicza.
w w w.k a n o n l i te r atu r yd z i e c i e c e j.p l
2
Scenariusz lekcji
Wzór plakatu
„W pustyni i w puszczy”
Czas akcji
Miejsce akcji
Wydarzenia „w pustyni”
Wydarzenia „w puszczy”
Główni bohaterowie
Zwierzęta w powieści
3
w w w.k a n o n l i te r atu r yd z i e c i e c e j.p l
Scenariusz lekcji
Materiały dla ucznia
Informacje historyczne o powstaniu w Sudanie
Powstanie mahdystów w  Sudanie – zbrojne wystąpienie derwiszów (członków
muzułmańskiego bractwa religijnego) pod wodzą Mahdiego przeciwko Wielkiej
Brytanii w latach 1881–1898.
Przyczyny i przebieg powstania mahdystów
1. Uzależnienie polityczne Sudanu od Egiptu i Wielkiej Brytanii od 1822 roku.
2. Walki między plemionami arabskimi i murzyńskimi, które zamieszkiwały te tereny
(zawłaszczanie bydła, wielbłądów, koni, ziem).
3. Okrucieństwo zbrojnych wypraw po kość słoniową i niewolników.
4. Niezadowolenie ludów zamieszkujących Sudan z rządów egipskich.
5. Ogłoszenie się w 1881 roku przez Muhammada Ahmada, przywódcę religijnego,
Mahdim, czyli wysłannikiem Bożym.
6. Pokonanie wojsk egipskich przez derwiszów – opanowanie ważnych miast Sudanu,
śmierć brytyjskiego generała Gordona i zdobycie Chartumu w styczniu 1885 roku.
7. Rządy religijne i polityczne Mahdiego w Omdurmanie (wiosce pod Chartumem),
sprawowane przy pomocy czterech kalifów (muzułmańskich przywódców ducho-
wych i świeckich).
8. Śmierć Mahdiego 22 czerwca 1885 roku i objęcie rządów w Sudanie przez jego zwo-
lennika – Abdullahiego.
9. Koniec niepodległego Sudanu, który dostał się znów pod kontrolę egipsko-brytyjską.
Cytaty pomagające określić czas i miejsce akcji
Starsi panowie poczęli jednak rozmawiać o Mahdim i o powstaniu, była to bowiem naj-
ważniejsza, dotycząca Egiptu sprawa. Wiadomości spod Chartumu były złe. Dzikie hordy
oblegały już miasto od półtora miesiąca; rządy egipski i angielski działały powolnie. Odsiecz
zaledwie wyruszyła i obawiano się powszechnie, że mimo sławy, męstwa i zdolności Gordona
ważne to miasto wpadnie w ręce barbarzyńców.
Ponieważ zbliżały się święta Bożego Narodzenia, więc obaj, nie chcąc rozstawać się z dziećmi,
postanowili, że Staś i Nel pojadą także do Medinet.
– Dziś przenocuję i pożywię was w domu swoim, ale jutro w Omdurmanie sam musisz się
starać o jadło – i z góry cię uprzedzam, że nie przyjdzie ci to łatwo.
– Dlaczego?
– Bo jest wojna. Ludzie od kilku lat nie obsiewali pól i żywili się tylko mięsem, więc gdy
wreszcie zabrakło i bydła, przyszedł głód. Głód jest w całym Sudanie i worek durry kosztuje
dziś więcej niż niewolnik.
Reszta karawany pozostała w Chartumie. Staś, rozglądając się wokół, nie mógł zrozumieć,
jakim sposobem upadło miasto tak silnie obwarowane i leżące w widłach utworzonych przez
Biały i Niebieski Nil, a zatem z trzech stron otoczone wodą, a dostępne tylko od południa.
– A kto tu mieszka w najbliższym sąsiedztwie?
Gdy Staś opowiadał, co rzekł Mahdiemu, gdy ów namawiał go do zmiany wiary, obaj
przyjaciele powstali i każdy z nich uścisnął silnie prawicę Stasia, po czym kapitan rzekł:
– Mahdi już nie żyje!
– Mahdi nie żyje? – powtórzył ze zdumieniem Staś.
– Tak – ozwał się doktor. – Zatchnął się własnym tłuszczem, czyli, inaczej mówiąc, umarł
na serce, a panowanie po nim objął Abdullahi.
w w w.k a n o n l i te r atu r yd z i e c i e c e j.p l
4
Karta pracy 1
Henryk Sienkiewicz
Na podstawie dostępnych źródeł uzupełnij tabelę
informacjami dotyczącymi Henryka Sienkiewicza.
Henryk Sienkiewicz
..................................................
Imię i nazwisko
.....................
.............
Data
Klasa
Lata życia
Miejsce urodzenia
Przebieg nauki
Debiut literacki i pierwsze
utwory drukowane w gazetach
Podróże
Sytuacja rodzinna
Najwybitniejsze dzieła
Nagrody literackie
Ekranizacje powieści
Karta pracy 2
Karta pracy 2
Niezwykłe miesiące
Na podstawie cytatów z książki i dostępnych informacji histo-
rycznych przedstawcie na diagramie czas, w którym rozgrywa
się akcja powieści „W pustyni i w puszczy”.
..................................................
Grupa
.....................
.............
Data
Klasa
Zima – rok
...................
Wiosna – rok
...................
Lato – rok
...................
Jesień – rok
...................
XII
I
II
III
IV
V
VI
VII
VIII
IX
X
XI
5
w w w.k a n o n l i te r atu r yd z i e c i e c e j.p l
Zgłoś jeśli naruszono regulamin