Escande R. Czarna księga rewolucji francuskiej.pdf

(39548 KB) Pobierz
CZARNA
KSIĘGA
REWOLUCJI
FRANCUSKIEJ
redakcja
RENAUD
ESCANDE
DĘBOGÓRA
Tytuł
oryginału:
Le
Livre
noir
de
la
Revolution
franęaise
Copyright
©
Editions
du
Cerf,
2008
Copyright
©
for
the
Polish
translation
by
Wydawnictwo
Dębogóra,
2015
Tłumaczenie:
Katarzyna
Kubaszczyk
oraz
Beata
Biały
(T.
I:
rozdz.
I,
II,
III,
IV,
VI),
Jolanta
Gruszka
(T.
III:
rozdz.
VIII,
IX,
X,
XI),
Marek
Jurek
(T.
I:
przedmowa
oraz
rozdz.
V,
XI,
XXII,
XXIII).
SPIS
TREŚCI
M.
Jurek:
Rewolucja,
która
ciągle
trwa...................................................................
5
G.
Kucharczyk:
Koniec
starego
świata.....................................................................
9
Przedmowa.................................................................................................................
13
Część
pierwsza
-
Fakty
I.
P.
Chaunu:
Sekularyzacja
dóbr
kościelnych:
znaczenie
polityczne
i
skutki
ekonomiczne...............................................................................
17
II.
J.-P.
i
I.
Brancourt:
14
lipca
1789
roku:
spontaniczna
premedytacja
...31
III.
Gh.
de
Diesbach:
Masakra
10
sierpnia.....................................................
69
IV.
Gr.
Woimbee:
Rewolucja
jako
proces
nieciągły
-
niedyskretne
fragmenty
historiografii
porewolucyjnej................
83
V.
J.-Chr.
Petitfils:
Suwerenna
rewolucja
Ludwika
XVI1787-1789......
113
VI.
H.
Beausoleil:
Śmierć
Ludwika
XVI.........................................................
129
VII.
J.
Charles-Gaffiot:
Nazywałam
się
Maria
Antonina
Lotaryńska
Austriaczka.....................................................................
169
VIII.
J.
Charles-Roux:
Męka
i
krzyż
dziecka
-
króla
Francji........................
199
IX.
Fr.
Rouvillois:
Saint-Just
faszystą?........................................................
221
X.
J.
de
Viguerie:
Prześladowania
religijne................................................
257
XI.
R.
Secher:
Wandea:
wojna
domowa,
ludobójstwo,
zagłada
pamięci
..
273
XII.
A.
Gady:
Wandalizm
rewolucyjny...........................................................
299
XIII.
J.
Dumaine:
Biblioteki
a
Rewolucja
francuska.....................................
313
XIV.
T.
Josseran:
I
tak
flota
królewska
została
unicestwiona!...................
339
XV.
X.
Martin:
Kwestia
prawa
rewolucyjnego..............................................
359
XVI.
Chr.
Boutin:
Rewolucyjny
podział
terytorialny,
między
utopią
i
technokracją...........................................................
387
XVII.
E.
Le
Roy
Ladurie:
Rewolucja,
meteorologia,
zaopatrzenie
1787-1789.................................................................
401
XVIII.
Br.
Centorame:
Ikonografia
antyrewolucyjna......................................
417
XIX.
J.
Tulard:
Bonaparte
i
Rewolucja
francuska..........................................
435
XX.
M.
Crapez:
Dziedzictwo
terroru
w
XIX
wieku......................................
449
XXI.
D.
Paoli:
Następstwa
rewolucji
francuskiej
-
przemówienie
oskarżycielskie....................................................
457
XXII.
St.
Courtois:
Od
Rewolucji
francuskiej
do
Rewolucji
październikowej......................................................
471
XXIII.
M.
Bar
Zvi:
Żydzi
i
Rewolucja
francuska...............................................
481
XXIV.
J.-M.
Potin:
Wolność,
równość,
braterstwo
lub
niemożność
bycia
synem......................................................................................
493
XXV.
J.
Sćvillia:
Czy
będziemy
świętować
trzechsetlecie
rewolucji?..........
513
Część druga
-
Duch
I.
J.
des
Cars:
Malesherbes
adwokatem
tolerancji
i
wynalazcą
praw
człowieka........................................................................................
529
II.
A.
Odier:
Rivarol,
„Tacyt
rewolucji"........................................................
537
III.
P.
Glaudes:
Joseph
de
Maistre.................................................................
561
IV.
J.
Alibert:
Prawdziwe
i
fałszywe
Oświecenie.
Louis
de
Bonald,
myśliciel
zasad
1754-1840..................................................................
577
V.
S.
Vajda:
Chateaubriand:
czarodziej
kontra
pamfleciści.
Estetyka
smutku...................................................................................
603
VI.
J.
de
Guillebon:
Balzac,
organiczna
krytyka
Rewolucji
francuskiej............................................................................................
623
VII.
Fr.
Morgan:
Juan
Donoso
Cortes,
obserwator
rewolucji
w
Europie.
.633
VIII.
J.
Ruiz
de
Chastenet:
Metafizyczny
sens
rewolucji
w
dziele
filozofa
Antoinea
Blanca
de
Saint-Bonneta
1815-80...............................
653
IX.
P.-E.
Prouvost
dAgostino:
Inny
Baudelaire...........................................
687
X.
P.
Auraix-Jonchiere:
Barbey
d’Aurevilly
a
wieczna
rewolucja............
721
XI.
J.-Fr.
Galinier-Pellerola:
Leon
Bloy,
czyli
paradoksy
autora
klątw...
735
XII.
P.-A.
d’Orcan:
Nietzsche
kontra
instynkt
demokratyczny..................
755
XIII.
A.
Nery:
Villiers
de
1’Isle-Adam
-
rycerskie
spojrzenie
na
współczesne
rewolucje....................................................................
785
XIV.
R.
Silly:
Hippolyte
Taine
lub
Rewolucja
francuska
w
ujęciu
całościowym.
O
źródłach
współczesnej
Francji
1876-1894......
795
XV.
Ph.
Lauvaux:
Augustin
Cochin
i
„nowa
historia"
rewolucji...............
811
XVI.
D.
Decherf:
Jacąues
Bainville
-
Rewolucji
francuskiej
nie
było........
825
XVII.
St.
Giocanti:
Charles
Maurras.................................................................
835
XVIII.
R.
Soulie:
Charles
Peguy:
rewolucja,
republika,
demokracja.............
845
XIX.
B.
Fixes:
Rewolucja
„do
korekty”,
czyli
zawiedzione
marzenia
Georgesa
Bernanosa.........................................................................
853
XX.
F.
Hadjadj:
Terror
z
litości:
Hannah
Arendt
i
rewolucja.....................
879
Część
trzecia:
Antologia
I.
II.
III.
IV.
V.
VI.
VII.
VIII.
IX.
X.
XI.
Wprowadzenie
terroru
w
dniach
5-6
października
1789
r.................
899
Wrzesień
1792...........................................................................................
911
Proces
Ludwika
XVI..................................................................................
925
Wojny
w
Wandei,
Lyonie,
Tulonie..........................................................
941
Teorie
polityczne.......................................................................................
963
Psychologia
rewolucyjna..........................................................................
983
Wojna
i
rewolucja.......................................................................................
991
Prześladowania
religijne.........................................................................
1005
Sztuki
i
edukacja......................................................................................
1019
Wybory
w
czasach
rewolucji..................................................................
1035
Varia...........................................................................................................
1047
REWOLUCJA,
KTÓRA
CIĄGLE
TRWA
EWOLUCJA
francuska
jest
najbardziej
przełomowym
momentem
historii
cywilizacji
zachodniej.
I
oczywiście
kluczowym
wydarzeniem
historii
powszechnej
-
na
miarę
wpływu,
jaki
Zachód
wywierał
na
świat
w
ciągu
ostatnich
przeszło
dwustu
lat.
Nie
była
oczywiście
rewolucją
pierwszą.
Żadna
jednak
tak
radykalnie
nie
naruszyła
fundamentów
naszego
duchowego
i
społecznego
życia.
Nominalizm
podważył
pojęcie
dobra
wspólnego,
w
tym
sensie
przyczynił
się
zarówno
do
absolutyzacji
władzy,
jak
i
praw
tych,
którzy
aktualnej
władzy
się
przeciwstawiają.
Reformacja
podważyła
widzialną
jedność
chrześcijaństwa
i
scalający
je
(w
czasie
i
w
przestrzeni)
autorytet.
Jednak
dopiero
rewolucja
francuska
zanegowała
chrześcijaństwo
jako
prawdę,
do
której
uznania
powołani
ludzie
i
narody,
negując
jednocześnie
wszelką
prawdę
wyższą
od
człowieka.
Od
człowieka,
a
ściśle
biorąc
od
Człowieka,
którego
Prawa
proklamowała.
Te
prawa
Człowieka
były
zasadniczo
różne
od
praw
ludzi,
których
to
każde
konkretne
prawo
mogło
w
przyszłości
zostać
zakwestionowane,
jeśli
zderzyłoby
się
z
roszczeniami
przestawiającymi
się
jako
Prawa
Człowieka
właśnie
i
z
władzą,
która
je
proklamuje
w
imię
R
Woli
Ogółu.
Wydaje
się,
że
o
rewolucji
francuskiej
powiedziano
już
wszystko.
Jed­
nak
być
może
teraz
dopiero
przychodzi
czas
na
nową,
głębszą
refleksję,
docierającą
do
istoty
tego
fenomenu.
Dziś,
w
epoce
„ponowoczesnej”
-5-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin