scenariusz-plaskie-plamy-barwne-a-sztuka-egiptu.pdf

(97 KB) Pobierz
16
Scenariusze lekcji
2­x­45­min
2­x­45
Płaskie plamy barwne a sztuka Egiptu
Cele:
Uczeń:
• wyjaśnia terminy:
hieroglify, piramida, mumia, sarko-
fag, papirus,
• określa ramy czasowe sztuki starożytnego Egiptu,
• wymienia cechy wytworów sztuki egipskiej,
• podaje przykłady dzieł sztuki starożytnego Egiptu,
• określa, gdzie można obejrzeć zbiory egipskiej sztuki
starożytnej,
• tworzy w wybranej technice plastycznej pracę inspiro-
waną sztuką egipską,
• utrwala wiadomości na temat plamy oraz linii jako ele-
mentów abecadła plastycznego,
• dostrzega elementy abecadła plastycznego w dziełach
sztuki Egiptu,
• rozwija wrażliwość plastyczną i  estetyczną oraz ćwi-
czy kreatywne działanie.
45 min
45­min
45­m
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z reprodukcjami na s. 24–25.
Nauczyciel pyta, czym prezentowane dzieła różnią się
od tych znanych uczniom lub ich własnych prac. Za-
chęca też do wskazania podobieństw. Prosi o krótkie
ustne opisanie dzieł. Jeśli w klasie są osoby, które były
w Egipcie, nauczyciel zachęca je do podzielenia się spo-
strzeżeniami na temat zabytków, które tam widziały.
2. Nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się repro-
dukcji malowidła z  grobowca Menny w  Tebach za-
mieszczonej na s. 24 podręcznika. Zwraca uwagę na
kolory przedstawienia i sposób posługiwania się przez
starożytnych artystów plamą barwną oraz konturem.
Podkreśla, że abecadło plastyczne jest uniwersalnym
językiem sztuki wszystkich epok i obszarów.
3. Nauczyciel, bazując na tekście zamieszczonym na
stronie 24, opowiada uczniom o  sztuce starożytnego
Egiptu z uwzględnieniem jej poszczególnych dziedzin
i ich charakterystycznych cech. Jeżeli to możliwe, uzu-
pełnia wykład prezentacją albumów lub pokazów slaj-
dów poświęconych sztuce tej cywilizacji.
4. Uczniowie na polecenie nauczyciela odszukują w tek-
ście na s. 24–25 wyjaśnienia terminów:
hieroglif,
pi-
ramida, mumia, sarkofag
papirus.
Wybrane osoby
tłumaczą własnymi słowami podane pojęcia.
5. Nauczyciel pyta, jakie zabytki sztuki egipskiej moż-
na obejrzeć w  Muzeum Narodowym w  Warszawie.
Uczniowie odpowiadają na podstawie tekstu „W  Pol-
sce” ze s. 25 podręcznika.
6. Nauczyciel zwraca uwagę na sposób przedstawienia
ludzkich sylwetek w sztuce starożytnego Egiptu i po-
leca uczniom odtworzenie wybranej sceny lub ustawie-
nia postaci z wybranego dzieła metodą dramy – stop-
-klatki lub żywej rzeźby.
7. Uczniowie wykonują ćwiczenie plastyczne ze s. 24.
Nauczyciel poleca wykonać rysunki ludzi i  zwierząt
w  sposób wzorowany na kanonie egipskim. Najpierw
uczniowie wykonują na kolorowych kartkach papieru
szkice ołówkiem i wycinają powstałe kształty. Następ-
nie przyklejają je do długiego pasa papieru przymoco-
wanego do tablicy przez nauczyciela. Powstaje w  ten
sposób wspólna kompozycja. Na koniec uczniowie do-
dają czarnym markerem szczegóły i kontury oraz uzu-
pełniają pracę opisami.
Metody:
• metoda aktywizująca: drama,
• działania praktyczne z wykorzystaniem różnych technik,
• rozmowa nauczająca (pogadanka),
• praca z tekstem,
• praca z materiałem ilustracyjnym.
Formy pracy:
indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
• podręcznik
Do dzieła! 4
(s. 24–25),
• rzutnik multimedialny,
• tablica z magnesami lub tablica korkowa z pinezkami,
• albumy o sztuce starożytnego Egiptu.
Materiały plastyczne:
• przyniesione przez uczniów: kolorowy blok techniczny
A4, klej, nożyczki, ołówek, czarny marker,
• przygotowane przez nauczyciela: rolka papieru o szero-
kości ok. 30 cm i długości ok. 2 m.
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca
1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, po-
danie tematu lekcji oraz przygotowanie warsztatu
pracy i potrzebnych materiałów.
2. Nauczyciel zapowiada, że celem lekcji będzie zaobser-
wowanie, w jaki sposób stosowano plamę w starożyt-
nym Egipcie, i poznanie sztuki tej cywilizacji. Nauczy-
ciel poleca uczniom, aby przypomnieli, czym jest plama
w dziełach sztuki i jaką odgrywa rolę.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel wspólnie z uczniami ocenia powstałą pracę.
2. W  ramach podsumowania nauczyciel prezentuje ucz-
niom wirtualną galerię sztuki egipskiej w  Muzeum
Brytyjskim albo w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin