cwiczenia-do-quizow.pdf

(152 KB) Pobierz
36
Ćwiczenia do quizów
4
Ćwiczenia do quizów
Różnorodne zadania znajdujące się w tej części Książki Nauczyciela mobilizują
do myślenia i stanowią doskonały trening pamięci. Pozwalają również stosun-
kowo szybko zgromadzić niezbędne do przeprowadzenia lekcji słownictwo,
terminy muzyczne i  informacje. Ćwiczenia wymagają podania konkretnych
odpowiedzi, służą więc do sprawdzenia wiadomości, jednak nie powinny koja-
rzyć się uczniom z kontrolą i egzekwowaniem wiedzy. Na podstawie propono-
wanych poleceń nauczyciel może opracować własne quizy, ściśle związane
z zagadnieniami omawianymi w danej klasie. Istnieje możliwość wykorzystania
zamieszczonych zadań podczas podsumowywania określonej partii materiału.
Mogą one także posłużyć jako podstawa do przygotowania rozmaitych konkur-
sów, zabaw i gier dydaktycznych. Ponadto są przydatne w momentach, w któ-
rych trzeba na zajęciach powtórzyć lub utrwalić określone wiadomości (na
przykład przy omawianiu biografii i  twórczości Stanisława Moniuszki warto
przywołać informacje dotyczące opery). Mimo niewątpliwej atrakcyjności tej
formy przekazywania wiedzy trzeba pamiętać, że podstawową metodą kształ-
cenia na lekcjach muzyki powinny być aktywności muzyczne – dlatego nie
należy poświęcać zbyt wiele czasu na przeprowadzanie quizów.
Różnorodne zadania
i ćwiczenia stanowią
atrakcyjną formę
przyswajania i utrwalania
wiadomości.
y
Alfabet dźwięków
Rytm i metrum
1. Napisz na tablicy klucz wiolinowy.
2. Rozwiąż rebus. Wyjaśnij otrzymane
hasło.
Głosy wokalne
1. Wyjaśnij, co to jest dykcja. Podaj
podstawowe zasady dobrej dykcji.
2. Wymień rodzaje głosów ludzkich.
3. Wysłuchaj fragmentów trzech utworów.
Nazwij rodzaje głosów ludzkich, które
pojawiły się w każdym z nich.
ba=tm
Hasło:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Dynamika i barwa dźwięku
1. Z jaką cechą muzyki wiąże się dynamika?
2. Wymień dwa przykłady oznaczeń
dynamicznych w języku włoskim.
3. Zapisz znaki, za pomocą których
oznaczamy
crescendo
i decrescendo.
Podaj znaczenie obu wyrazów.
3. Rozwiąż rebus i wyjaśnij znaczenie
otrzymanego hasła.
w=u+s
lik
Hasło:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenia do quizów
37
y
Muzyka ludowa
Polski folklor muzyczny
1. Wyjaśnij, co to jest folklor.
2. Odpowiedz, jak nazywa się region
folklorystyczny, w którym mieszkasz.
3. Wymień i wskaż na mapie trzy wybra-
ne polskie regiony folklorystyczne.
4. Odpowiedz, czym charakteryzuje się
kultura ludowa regionu, w którym
mieszkasz.
y
Muzyczne życie kulturalne
W świecie muzyki
1. Wymień kilka przykładów zespołów
i wykonawców muzyki rozrywkowej.
Twórczość którego z nich podoba Ci się
najbardziej? Uzasadnij swoją
odpowiedź.
y
Instrumenty muzyczne
Instrumenty perkusyjne
1. Wyjaśnij, w jaki sposób wydobywany
jest dźwięk z instrumentów
perkusyjnych.
2. Odpowiedz, na jakie grupy dzieli
się instrumenty perkusyjne. Wskaż
i nazwij instrumenty perkusyjne
znajdujące się w sali.
y
Elementy historii muzyki
Fryderyk Chopin
1. Odpowiedz na pytania.
• Kim był Fryderyk Chopin?
• W którym wieku żył?
• Jakiej narodowości był ojciec
Fryderyka?
2. Przeczytaj zdania dotyczące Frydery-
ka Chopina. Wpisz literę „P” w kratki
obok zdań prawdziwych, a literę „F” –
przy zdaniach fałszywych.
Urodził się w Żelazowej Woli.
Całe życie spędził w Paryżu.
Pierwszym nauczycielem Fryderyka
był Józef Elsner.
Doskonale grał na fortepianie.
Miał cztery siostry.
Lubił improwizować na fortepianie.
3.
Wymień trzy instrumenty perkusyjne
melodyczne.
4. Wysłuchaj fragmentu wybranego
utworu. Wymień nazwy instrumentów
perkusyjnych, które się w nim pojawiły.
5. Podaj nazwy trzech instrumentów
perkusyjnych niemelodycznych.
2. Odpowiedz, gdzie można posłuchać
muzyki w mieście leżącym najbliżej
Twojego miejsca zamieszkania.
3. Wymień dwa tytuły programów
telewizyjnych lub radiowych
związanych z muzyką.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin