sprawdzian-po-dziale-1-grupa-b.doc

(867 KB) Pobierz


ramka_uczen.tif
Grupa B

 

 

Poznajemy warsztat przyrodnika

1. Zaznacz poprawne zakończenie zdania.                                                        1 pkt

Do składników przyrody zaliczamy

A.       skały, rośliny, jeziora, mosty, powietrze, zwierzęta.

B.       zwierzęta, Słońce, rośliny, powietrze, skały, grzyby.

C.       Słońce, powietrze, rośliny, skały, drogi, drzewa.

D.    ptaki, rzeki, grzyby, budynki, sady, kanały.

 

2. Przeczytaj tekst i podkreśl w nim nazwy tych obiektów, które nie są składnikami przyrody.               2 pkt

Babcia Kasi mieszka w małym domu na skraju lasu. Czasami z okien swojego domu może obserwować sarny, które poszukują pożywienia. Za budynkami gospodarskimi rozciąga się pole, na którego końcu rośnie ogromny dąb. W oddali płynie mała rzeczka. Można do niej dotrzeć wąską ścieżką, przeskakując po drodze przez dosyć szeroki rów melioracyjny. Nad miejscowością, w której mieszka babcia Kasi, góruje nowoczesny wiatrak wytwarzający energię elektryczną.

 



3. Wpisz w ramki nazwy zmysłów, których używa Kasia, gdy je kanapkę. Następnie połącz je strzałkami z odpowiednimi narządami widocznymi na ilustracji.                                                                       2 pkt             

 

 

 

 

 

 

4. Zaznacz stwierdzenia, które które są wspólne dla doświadczeń i obserwacji.                                           2 pkt                                                       

A.       Przy ich przeprowadzaniu należy ściśle trzymać się instrukcji.

B.       Są źródłem wiedzy o przyrodzie.

C.       Rozpoczynamy je zawsze od sformułowania pytania badawczego.

D.       Podczas ich wykonywania zachowujemy ostrożność.

E.       W ich trakcie badamy to, co dzieje się w przyrodzie, niczego nie zmieniając.

F.        Na ich podstawie wyciągamy wnioski.

G.      Pomagają wyjaśniać zjawiska zachodzące w przyrodzie.

 

5. Wymień cztery źródła informacji, z których warto korzystać podczas okrywania tajemnic przyrody.                                                        1 pkt

1.        …………………………………………………………………………………………………………….

2.        …………………………………………………………………………………………………………….

3.        …………………………………………………………………………………………………………….

4.        …………………………………………………………………………………………………………….



6. Joasia przygotowała dwie identyczne doniczki napełnione ziemią i posadziła w nich dwie takie same rośliny. Jedną z roślin systematycznie podlewała (rysunek 1), a drugą nie (rysunek 2). Wynik doświadczenia przedstawiła na rysunkach.

 

Zapisz pytanie i wniosek, które można sformułować na podstawie doświadczenia Joasi.                            2 pkt

Pytanie: …………………………………………………………………………….……………………..........

…………………………………………………………………………………………………………………

Wniosek: …..……………………………………………………………………………………………...........

…………………………………………………………………………………………………………………

7. Ustal właściwą kolejność etapów doświadczenia przyrodniczego. Wpisz numery od 1 do 5.               1 pkt

przygotowanie materiałów               …………

sformułowanie wniosku               …………

zanotowanie wyników               …………

wykonanie doświadczenia               …………

sformułowanie pytania              ………

 

8. Kuba wybiera się na wycieczkę do pobliskiego lasu. Zaproponuj trzy przyrządy, które może wykorzystać do obserwacji terenowych. Wyjaśnij, do czego służy każdy przyrząd.                                          2 pkt

Przyrząd przydatny podczas obserwacji terenowych

Do czego służy ten przyrząd?

 

 

 

 

 

 

 

9. Jak przygotować obiekty do obserwacji mikroskopowych? Zaznacz literę P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub literę F, jeśli zdanie jest fałszywe.                                                         4 pkt

1.

Obserwowany obiekt powinien być dobrze oświetlony.

P

F

2.

Obiekt do obserwacji układa się bezpośrednio na stoliku mikroskopowym.

P

F

3.

Obserwowany obiekt umieszcza się w kropli wody między dwoma szkiełkami.

P

F

4.

Aby przygotować obiekt do obserwacji, wycina się z niego gruby kawałek.

P

F

 

10. O czym musisz pamiętać podczas wyznaczania kierunków głównych za pomocą kompasu?
Zaznacz prawdziwe stwierdzenia.                                                         2 pkt

A.       Nie wyznaczaj kierunków w pochmurny dzień.

B.       Trzymaj kompas z dala od metalowych przedmiotów.

C.       Połóż kompas poziomo na dłoni.

D.       Stań w południe słoneczne tyłem do Słońca.

 

11. O czym musisz pamiętać, wyznaczając kierunek północny przy pomocy gnomonu? Zaznacz prawdziwe stwierdzenia.                             ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin