jezyk angielski [2020 czerwiec] matura podstawowa - arkusz.pdf

(307 KB) Pobierz
Arkusz zawiera informacje
prawnie chronione do momentu
rozpoczęcia egzaminu.
MJA
2020
WYPEŁNIA ZDAJĄCY
KOD
PESEL
miejsce
na naklejkę
EGZAMIN MATURALNY
Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
P
OZIOM PODSTAWOWY
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
D
ATA
:
6
WYPEŁNIA ZESPÓŁ
NADZORUJĄCY
Uprawnienia zdającego do:
nieprzenoszenia odpowiedzi
na kartę odpowiedzi
dostosowania zasad
oceniania.
maja 2020 r.
G
ODZINA ROZPOCZĘCIA
:
9:00
C
ZAS PRACY
:
120 minut
L
ICZBA PUNKTÓW DO UZYSKANIA
:
50
NOWA FORMUŁA
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 13 stron (zadania 1–10).
Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu nadzorującego
egzamin.
2. Teksty do zadań od 1. do 3. zostaną odtworzone z płyty CD.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
6. Na tej stronie oraz na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL
i przyklej naklejkę z kodem.
7. Zaznaczając odpowiedzi w części karty przeznaczonej dla zdającego,
zamaluj
pola do tego przeznaczone. Błędne zaznaczenie otocz kółkiem
i zaznacz właściwe.
8. Tylko odpowiedzi zaznaczone na karcie będą oceniane.
9. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej dla egzaminatora.
MJA-P1_
1
P-202
Układ graficzny
© CKE 2015
MJA
2020
Zadanie 1. (0–5)
Usłyszysz dwukrotnie fragment programu radiowego. Zaznacz znakiem X, które zdania
są zgodne z treścią nagrania (T – True), a które nie (F – False).
T
1.1.
In the morning the radio station will play songs by local artists.
1.2.
The weather is going to improve in the afternoon.
1.3.
The local basketball team lost their final match.
1.4.
To answer the question of the day, listeners should call the radio station.
1.5.
Kevin is less punctual than his girlfriend.
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
F
Zadanie 2. (0–4)
Usłyszysz dwukrotnie cztery wypowiedzi związane z lustrami. Do każdej wypowiedzi
(2.1.–2.4.) dopasuj odpowiadające jej zdanie (A–E). Wpisz rozwiązania do tabeli.
Uwaga: jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi.
The speaker
A.
B.
C.
D.
E.
is describing a book he/she would like to find.
is encouraging someone to buy something.
is a guide showing tourists around a historic building.
is a teacher telling students about a place they are going to visit.
is talking about a project which has made living in a certain place better.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
Strona 2 z 13
MJA-1P
Zadanie 3. (0–6)
Usłyszysz dwukrotnie sześć tekstów. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, zgodną
z treścią nagrania. Zakreśl jedną z liter: A, B albo C.
Tekst 1.
3.1. The woman has just found out that Ann and Chris
A.
decided to stay at an underwater hotel.
B.
enjoy skiing holidays.
C.
met during a boat trip.
Tekst 2.
3.2. What is the woman going to do?
A.
contact Mike again
B.
give the presentation instead of Mike
C.
ask the boss to move the meeting to another day
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
Tekst 3.
3.3. What has the best effect on plants?
A.
tap water
B.
sparkling water
C.
sweet fizzy drinks
Tekst 4.
3.4. What should be written in the subject line of the email to parents?
A.
Sailing instructor absent
B.
Practice moved to another day
C.
Warning about bad weather on Saturday
Tekst 5.
3.5. The speaker
A.
invites listeners to an event at the theatre.
B.
recommends seeing the theatre’s latest play.
C.
encourages listeners to take part in a competition about theatre.
Tekst 6.
3.6. After watching a BBC broadcast, some people believed that spaghetti
A.
tastes different when eaten in the garden.
B.
can only be bought in Italy.
C.
is something you can grow.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA ZADAŃ OD 1. DO 3. NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
MJA-1P
Strona 3 z 13
Zadanie 4. (0–4)
Przeczytaj tekst. Dobierz właściwy nagłówek (A–F) do każdej części tekstu (4.1.–4.4.).
Wpisz odpowiednią literę w każdą kratkę.
Uwaga: dwa nagłówki zostały podane dodatkowo i nie pasują do żadnej części tekstu.
A.
B.
C.
D.
E.
F.
ANCIENT LEGEND ABOUT THE TIME CHANGE
TIPS FOR ADAPTING TO THE TIME CHANGE
CYCLE OF DAYS AND SEASONS
NEGATIVE EFFECTS OF DAYLIGHT SAVING TIME
ADVANTAGES OF DAYLIGHT SAVING TIME
LONG TRADITION OF SAVING DAYLIGHT
DAYLIGHT SAVING TIME
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
4.1.
In many countries worldwide, clocks are put forward an hour in spring, and then put back
an hour in autumn. This practice is called daylight saving time. It gives an extra hour of
daylight, and so saves money on artificial light. It also allows people to do outdoor activities
longer in daylight and might help to reduce crime, which mostly takes place at night.
4.2.
Although daylight saving time was introduced only a century ago, saving daylight is not a new
idea. Even ancient civilizations did something similar. For example, the Romans kept time
using water clocks that had different scales for different months of the year. The sun has always
been of great importance to people and they have adjusted their daily activities so that these
could take place during daylight.
4.3.
Though there are many arguments for daylight saving time, research shows that a 60-minute
time change can seriously affect one’s body and health. Apart from disturbing sleep cycles,
it increases the risk of heart attacks on the Monday immediately after the clocks go forward or
back. Statistics also show that on that day car drivers have more accidents.
4.4.
However, you can minimize the negative effects of the time change. For example, instead of
making the change on Sunday, you can do it earlier, on Friday night or on Saturday. Try to eat
meals, sleep, and wake up according to that time over the weekend. You can also take a short
nap during the day – no more than 20 minutes long. This way you will have more time to get
used to the change and when Monday comes you will feel better.
adapted from www.timeanddate.com
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
Strona 4 z 13
MJA-1P
Zadanie 5. (0–3)
Przeczytaj trzy teksty związane z kosmosem. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą,
zgodną z treścią tekstu. Zakreśl jedną z liter: A, B albo C.
Tekst 1.
A NIGHT IN SPACE
Have you ever dreamt of travelling to space and spending a night on a space station? If you
have, book yourself into the
Space Suite
of the Grand Hotel in Zurich, Switzerland. The room
comes with a “zero-gravity bed” that seems to float above the floor and a two-screen video
installation visualizing space from Earth’s orbit. Inside you’ll also find books and movies about
space travel and pictures of galaxies. The designer’s task wasn’t to create a comfortable
bedroom but rather an environment which would be as close as possible to living on a space
station. The experience will cost you $2,000 per night but it’s definitely worth it!
adapted from www.digitaltrends.com
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
5.1. The author of the text
A.
encourages readers to stay in the
Space Suite.
B.
describes a luxury room on a space station.
C.
complains about the bed in the
Space Suite.
Tekst 2.
---
This year, for the first time ever, the International Astronomical Union will let the public decide
on the names of ten distant planets that have been discovered recently. Anybody can write
an email with their suggestions and explain why they’ve decided on these particular names.
First, the jury will pick 50 names for each planet. Then, these names will be presented
on a website and everybody who wants to vote will be able to choose their favourites.
Prizes will be given to the people who suggested the winning names. Interested? Visit
the
nameexoworlds.org
website.
adapted from http://kfor.com
5.2. Which is the best title for this text?
A.
UNEXPECTED CHANGE OF A PLANET’S NAME
B.
PLANETS WITH UNUSUAL NAMES
C.
A CHANCE TO NAME PLANETS
MJA-1P
Strona 5 z 13
Zgłoś jeśli naruszono regulamin