geografia-2020-lipiec-matura-rozszerzona.pdf

(2970 KB) Pobierz
Arkusz zawiera informacje
prawnie chronione do momentu
rozpoczęcia egzaminu.
MGE
2020
WYPEŁNIA ZDAJĄCY
KOD
PESEL
miejsce
na naklejkę
EGZAMIN MATURALNY Z GEOGRAFII
P
OZIOM ROZSZERZONY
dodatkowy 2020 r.
C
ZAS PRACY
:
180 minut
L
ICZBA PUNKTÓW DO UZYSKANIA
:
60
TERMIN
:
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
NOWA FORMUŁA
Instrukcja dla zdającego
1.
Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 26
stron (zadania 1–35) oraz
barwny materiał źródłowy (strony I−IV). Ewentualny brak zgłoś
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2.
Barwny materiał źródłowy możesz wyrwać ze środka, ale po zakończeniu
pracy włóż go do arkusza egzaminacyjnego.
3.
Wskazane zadania wykonaj na podstawie barwnego materiału źródłowego.
Barwną mapę szczegółową ‒ materiał źródłowy do zadań od
8. do 14.
zamieszczono na stronie II załącznika.
4.
Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy każdym zadaniu.
5. Pisz czytelnie.
Używaj długopisu/pióra
tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
6.
Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
7.
Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
8. Możesz
korzystać z linijki, lupy i kalkulatora prostego.
9. Na tej stronie oraz na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL
i przyklej naklejkę z
kodem.
10.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej dla egzaminatora.
MGE-R1_
1
P-203
Układ
graficzny
© CKE 2015
MGE
2020
Zadanie 1.
Zadanie wykonaj na podstawie fotografii, na której utrwalono
widomy ruch ciał niebieskich na
sklepieniu niebieskim. Literą A oznaczono położenie Gwiazdy Polarnej znajdującej się na
wysokości 48° nad horyzontem (strona I barwnego materiału źródłowego).
Zadanie 1.1. (0−1)
Oceń, czy poniższe informacje są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa,
lub F –
jeśli jest fałszywa.
1.
2.
3.
Ruch ciał niebieskich utrwalony na fotografii jest konsekwencją ruchu
obiegowego Ziemi.
Na fotografii strzałką wskazano kierunek widomego ruchu gwiazd.
Wysokość Gwiazdy Polarnej w miejscu obserwacji
ulega cyklicznym
zmianom
między latem a zimą.
P
P
P
F
F
F
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
Zadanie 1.2. (0−1)
Podaj szerokość geograficzną miejsca, w którym wykonano fotografię Gwiazdy Polarnej.
Szerokość geograficzna:
...............................
Zadanie 2. (0−1)
Dobierz do podanych poniżej ciał niebieskich, wchodzących w skład Układu Słonecznego,
po jednej z wymienionych charakterystycznych cech (A–D).
Wpisz obok nazw ciał
niebieskich właściwe litery.
A. Krążą po orbitach wokół planet.
B. Zachodzą w nich reakcje termojądrowe.
C. Krążą wokół Słońca po bardzo spłaszczonych orbitach.
D. Mają niewielką średnicę, krążą wokół Słońca głównie między Marsem a
Jowiszem.
Księżyce
..................
Komety ..................
Planetoidy ..................
Zadanie 3.
Na rysunku przedstawiono schemat cyrkulacji atmosfery.
Strona 2 z 26
MGE_1R
Zadanie 3.1. (0–2)
Na rysunku szarymi
okręgami oznaczono
strefy kontaktu mas powietrza w komórkach Ferrela
z masami powietrza w komórkach polarnych.
Wyjaśnij, odwołując się do cyrkulacji mas powietrza, dlaczego w strefach między
komórką Ferrela a komórką polarną,
zaznaczonych na rysunku, dochodzi do powstania
frontu atmosferycznego.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
......................................................................................................................................................
Zadanie 3.2. (0–1)
Oceń, czy poniższe informacje są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa,
albo
F, jeśli jest fałszywa.
1.
2.
3.
W komórkach Ferrela,
w dolnej troposferze na obu półkulach, dominują
stałe wiatry o składowej północno-wschodniej.
W ciągu roku przedstawione na rysunku położenie komórek Hadleya
się
nie zmienia.
W sytuacji przedstawionej na rysunku pasaty na półkuli północnej są
wiatrami północno-zachodnimi.
P
P
P
F
F
F
Zadanie 3.3. (0–2)
Na podstawie rysunku i własnej wiedzy wyjaśnij, jak dochodzi do powstania na półkuli
północnej w szerokościach okołobiegunowych układu stałych wiatrów północno-
-wschodnich.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Strona 3 z 26
MGE_1R
Zadanie 4.
Na mapie przedstawiono linią ciągłą położenie międzyzwrotnikowej strefy zbieżności pasatów
w lipcu, a linią przerywaną
– w styczniu.
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
Na podstawie: L. Baraniecki, W. Skrzypczak,
Geografia fizyczna ogólna,
Warszawa 2000.
Zadanie 4.1. (0−1)
Podaj przyczynę obserwowanej w ciągu roku zmiany położenia międzyzwrotnikowej
strefy zbieżności pasatów.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 4.2. (0−1)
Uzupełnij zdania. Wpisz właściwe określenia wybrane spośród
podanych w nawiasie.
Międzyzwrotnikowa strefa zbieżności pasatów charakteryzuje się występowaniem (dużego
/
małego)
...................................... zachmurzenia.
Pasaty sprzyjają żegludze jachtowej
na (wschód
/ zachód)
.............................. .
W północnej Australii występowanie pory deszczowej
jest
związane z monsunem, który
występuje podczas (termicznego
lata / termicznej zimy)
........................................................... .
Strona 4 z 26
MGE_1R
Zadanie 5. (0−2)
Zadanie wykonaj na podstawie fotografii przedstawiającej krajobraz jednego z pasm górskich
Europy, którego najwyższy szczyt o współrzędnych geograficznych (56°47′N;
5°W) znajduje
się na wysokości 1344 m n.p.m. (strona I barwnego materiału źródłowego), oraz poniższego
wykresu, na którym
przedstawiono położenie granicy wieloletniego śniegu.
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
Na podstawie: R. Domachowski, E. Szulc-Dąbrowiecka,
M. Wilczyńska-Wołoszyn,
Geografia. Zmienność
środowiska geograficznego w czasie i przestrzeni,
Warszawa 2002.
Oceń klimatyczne i geomorfologiczne warunki dla powstania
lodowców na obszarze
przedstawionym na fotografii. Uzasadnij ocenę na podstawie wykresu i fotografii.
Warunki klimatyczne (sprzyjające
/ niesprzyjające)
...................................................................
Uzasadnienie:
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Warunki geomorfologiczne (sprzyjające
/ niesprzyjające)
.........................................................
Uzasadnienie:
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Strona 5 z 26
MGE_1R
Zgłoś jeśli naruszono regulamin