Wielomski A. - Prawica w XX wieku.pdf
(
13284 KB
)
Pobierz
ADAM
WIELOMSKI
Prawica
w
XX
wieku
Radzymin
2013
Spis
treści
Prawica:
co
to
takiego?....................................................................7
Część
I.
Konserwatyzm
wobec
nierzeczywistej
rzeczywistości.........
15
Pojęcia
„rzeczywistości”
i
„nierzeczywistości”
w
radykalnej
myśli
konserwatywnej..........................................................................
17
Apokalipsa
polityczna.
Rozważania
wokół
pewnego
scholium
Nicolasa
Gómeza
Davili..........................................................
39
Czy
historię
można
cofnąć?
Problematyka
przyczyn
wybuchu
Rewolucji
Francuskiej
w
myśli
konserwatywnej.............
51
Konserwatyzm
wobec
nowoczesnej
techniki..............................................
73
Część
II.
Carl
Schmitt.....................................................................95
Interpretacje
Carla
Schmitta
na
świecie
i
w
Polsce..................................
97
Klasyczny
decyzjonizm
Carla
Schmitta......................................................
119
Bezpieczeństwo
konstytucyjne
w
myśli
prawno-politycznej.
Źródła
i
recepcja
doktryny
Carla
Schmitta.................................
141
Część
III.
Charles
Maurras...........................................................
163
Nacjonalizm
a
konserwatyzm
w
myśli
Charlesa
Maurrasa................
165
Prawica
w
XX
wieku
Rozum
przeciwko
Oświeceniu?
Krytyka
demokracji
Charlesa
Maurrasa..........................................................................
193
Własność
i
swoboda
jej
użytkowania
w
doktrynie
Action
Franęaise
...
209
Część
IV.
Nowa
prawica
i
nowy
nacjonalizm
we
Francji.................
221
Pojęcie
polityki
w
doktrynie
nowej
prawicy.........................................
223
Francuska
prawica
narodowa
a
Unia
Europejska..............................
245
Część
V.
Prawica
hiszpańskojęzyczna................................................
253
Doktryna
polityczna
Hiszpanii
Franco.................................................
255
Carl
Schmitt
we
frankistowskiej
Hiszpanii..........................................
275
Augusto
Pinochet
i
iberoamerykańska
idea
autorytarna...................
289
Część
VI.
Prawica
zradykalizowana.....................................................
303
Epoka
wilka.
Tradycjonalistyczny
radykalizm
Juliusa
Evoli.............
305
Leon
Degrelle
a
frankofoński
narodowy
radykalizm...........................
315
Część
VII.
Dalekie
i
bliskie
pobrzeża
prawicy....................................
345
Czy
w
USA
są
konserwatyści?..............................................................
347
Leo
Straus
pomiędzy
syjonizmem
a
Nowym
Syjonem.
Uwaga
o
fi
lozoficznym
źródle
amerykańskiego
neokonserwatyzmu.......
353
Prawica:
co
to
takiego?
Tematem
tej
książki
jest
prawica
europejska
i
amerykańska
w
XX
wieku,
czyli
współczesna.
Monografia
ta
składa
się
z
kilkunastu
szkiców
poświęconych
najważniejszym,
najbardziej
charakterystycznym
lub
najbardziej
interesującym
intelektualnie
nurtom
i
myślicielom.
Nie
zawaham
się
stwierdzić,
że
to
właśnie
współczesna
prawica
skupia
umysły
najbardziej
atrakcyjne
dla
czytającego
i
zaintereso
wanego
światem
czytelnika.
Dzieje
się
tak
dlatego,
że
obecna
kultura
i
dominujący
liberalno-demokratyczny
system
polityczny
trudno
uznać
za
bliskie
jej
intelektualnie.
Prawidłowością
ludzkiego
umysłu
jest
zaś
tworzenie
największych
koncepcji
nie
dla
afirmacji
istniejących
warun
ków,
lecz
w
celu
ich
krytyki.
Tak
jak
w
XVI
wieku
najciekawsza
była
myśl
krytyczna
religijnych
reformatorów,
w
XVIII
—
oświeceniowych
pisarzy,
a
w
XIX
—
myślicieli
rewolucyjnych,
tak
w
wieku
XX
najbardziej
interesująca
była
prawicowa
i
kontrrewolucyjna
refleksja
polityczna,
negująca
liberalizm
i
demokrację,
a
także
dogorywającą
intelektualnie
tradycję
rewolucyjno-emancypacyjną.
Współcześni
liberałowie,
demokra
ci,
chadecy,
socjaldemokraci
czy
radykalni
lewacy
nie
mają
już
światu
niczego
do
zaproponowania.
Ich
refleksja
polityczna
to
powtarzanie
w
kółko
ogólników
i
sloganów
o
wolności,
demokracji
i
emancypacji.
1
gdy
tylko
okazuje
się,
że
demokracja
funkcjonuje
źle,
ludzie
nie
chcą
już
abstrakcyjnej
wolności
i
mają
dosyć emancypacji,
to
dominujący
dyskurs
polityczny
chce
choroby
leczyć
za
pomocą
aplikacji
tych
formuł
w
jeszcze
bardziej
radykalnej
dawce.
Tak
więc
naturalnym
procesom
powstawania
oligarchii
władzy
zapobiec
miałoby
pogłębienie
demokracji;
nieład
miałby
być
uleczony
za
pomocą
aplikacji
kolejnych
dawek
wolności
i
emancypacji.
Współczesny
dyskurs
medialny
i
polityczny
przypomina
7
trochę
sytuację,
gdy
ortodoksja
leninowska
była
krytykowana
cytatami
z
Marksa.
W
świecie,
gdzie
panuje
wolność,
demokracja
i
emancypacja,
coś
ciekawego
mogą
nam
powiedzieć
tylko
przeciwnicy
tych
idei,
ponieważ
są
zdolni
spojrzeć
na
nie
krytycznie,
odrzucić
je
i
zaproponować
coś
innego.
Socjalista
może
jedynie
wyciągać
radykalniejsze
wnioski
z
egalitarnych
tez
przedstawianych
uprzednio
przez
liberała.
Ekstremistyczny
lewico
wiec
wyprowadza
te
wnioski
jeszcze
dalej,
aż
do
logicznego
końca.
Istotą
prawicyjest
odwrócenie
tego
myślenia:
niedostatki
wolności, demokracji
i
emancypacji
mogą
zostać
uleczone
przez
zmniejszenie
dawki
tych
idei,
a
być
może
najlepszą
rzeczą
byłaby
ich
likwidacja
i
zastąpienie
refleksją
o
naturze
porządku,
hierarchii
i
autorytetu.
Oto
istota
prawicowości
w
największym
skrócie.
Gdybyśmyjednak
chcieli
powiedzieć
dokładniej,
czym
jest
prawica,
to
musielibyśmy
wymienić
znacznie
bardziej
pogłębiony
zestaw
poglądów:
1)
Szacunek
dla
porządku
naturalnego
(tradycyjnego).
Prawica
bardzo
chętnie
dokonuje
przeciwstawienia
tego,
co
naturalne
i
prawdziwe
—
czyli
wynikłe
z
historii
i
z
Tradycji,
temu,
co
sztuczne
i
abstrakcyjne
—
czyli
wymyślone
przez
ludzki
rozum
i
urzeczywistnione
za
pomocą
rewolucji,
przemocy
czy
z
powodu hałaśliwego
nacisku
mediów.
Prawica,
szczególnie
zaś
konserwatyzm,
to
głęboki
sceptycyzm
co
do
zdolności
ludzkiego
intelektu
i
umiejętności
zaprojektowania,
i
wcielenia
w
życie
zmiany
społecznej.
Prawica
stanowi
reakcję
na
wizję
postoświeceniowego
społeczeństwa
racjonalnego,
które
nie
jest
produktem
niezbadanych
przez
człowieka
sił
natuiy
i
obyczaju,
lecz
stanowi
świadome
dzieło
ludzkiego
rozumu.
Zasadniczą
ideą
konserwatywnej
prawicy
jest
zjawisko
określa
ne
w
literaturze
naukowej
mianem
„autonomii
rzeczywistości”',
czyli
głębokie
przeświadczenie,
że
rzeczywistość
ma
swoje
prawa,
których
ludzki
umysł
nie
jest
zdolny
pojąć.
Rzeczywistość
ma
charakter
trans
cendentny,
jest
tworem
Boga
(dla
wierzących)
lub
też
historii
czy
natury
(dla
niewierzących).
Ma
ona
skomplikowany
charakter.
Społeczeństwo
R.
Skarżyński:
Konserwatyzm,
Warszawa
1998,
s.
42-45;
A.
Wielomski:
Kon
serwatyzm,
Warszawa
2007,
s.
20-29.
8
Plik z chomika:
relitka
Inne pliki z tego folderu:
Kwintus Kurcjusz Rufus - Historia Aleksandra Wielkiego.pdf
(20551 KB)
Kotarbiński T. Medytacje o życiu godziwym.pdf
(5804 KB)
Kotarbiński T. Wesołe smutki.pdf
(1030 KB)
Kotarbiński T. Kurs logiki dla prawników.pdf
(8831 KB)
Sulikowski-Apolityczność-w-prawoznawstwie.pdf
(286 KB)
Inne foldery tego chomika:
Biblioteka-Kindle
Coben Harlan
Dokumenty
frywolitki
Galeria
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin