Mroczko F - Zarządzanie jakością.pdf

(3506 KB) Pobierz
Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ
Franciszek Mroczko
Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły
Zarządzania i Przedsiębiorczości
Seria: Zarządzanie
Wałbrzych 2011
2
Z
ARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ
R
ECENZENT NAUKOWY
prof. dr hab. inż. Józef Kochanowski
S
ERIA
Zarządzanie
K
IEROWNIK NAUKOWY SERII
prof. zw. dr hab. Kazimierz Perechuda
K
OREKTA
mgr Stanisław Mroczko
R
EDAKCJA TECHNICZNA I PROJEKT OKŁADKI
Władysław Ramotowski
D
RUK
Drukarnia D&D Spółka z o.o. 44-100 Gliwice, ul. Moniuszki 6
C
OPYRIGHT BY
W
AŁBRZYSKA
W
YŻSZA
S
ZKOŁA
Z
ARZĄDZANIA I
P
RZEDSIĘBIORCZOŚCI
W
AŁBRZYCH
2011
ISBN 978-83-60904-10-7
F
RANCISZEK
M
ROCZKO
3
SPIS TREŚCI
WSTĘP ................................................................................................................................ 7
Rozdział 1. ISTOTA JAKOŚCI ...................................................................................
1.1. Rys historyczny jakości ..............................................................................
1.2. Pojęcie jakości ..............................................................................................
1.3. Różnice kulturowe w kreowaniu jakości .................................................
1.4. Materialne i niematerialne cechy produktu ............................................
1.5. Jakość w działalności gospodarczej ..........................................................
1.6. Podstawowe elementy systemów jakości ................................................
1.7. Jakość z punktu widzenia konsumenta ...................................................
1.8. Satysfakcja klienta .......................................................................................
1.9. Lojalność klienta ..........................................................................................
1.10. Jakość z punktu widzenia wytwórcy .......................................................
1.11. Strategie na rynku .......................................................................................
1.12. Jakość usług .................................................................................................
1.13. Guru jakości .................................................................................................
11
11
17
32
34
36
37
38
41
42
46
54
56
59
Rozdział 2. TREŚĆ I ROZWÓJ POJĘCIA ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ .......... 77
2.1. Istota zarządzania jakością ........................................................................ 77
2.2. Rozwój zarządzania jakością ..................................................................... 81
2.3. Doktryna jakości .......................................................................................... 94
2.4. Zarządzanie jakością w ujęciu normy ISO 9000:2005 ............................. 97
2.5. Doskonalenie zarządzania jakością ........................................................ 102
2.6. Koszty jakości ............................................................................................ 104
Rozdział 3. KOMPLEKSOWE ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ (TQM) ................
3.1. Geneza i istota TQM .................................................................................
3.1.1. Wkład W. E. Deminga w rozwój TQM ...........................................
3.1.2. Wkład J. M. Jurana w rozwój TQM ................................................
3.1.3. Wkład P. B. Crosbyego w rozwój TQM .........................................
3.2. Pojęcie i charakterystyka TQM ................................................................
3.2.1. Ciągłe doskonalenie w TQM ...........................................................
3.2.2. Struktura systemu TQM ...................................................................
3.2.3. Definiowanie pojęcia TQM ..............................................................
3.3. TQM w organizacji ....................................................................................
113
114
114
121
127
135
136
137
140
144
4
Z
ARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ
Rozdział 4. SYSTEMY ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ WEDŁUG NORM ISO .
4.1. Geneza systemów zarządzania jakości ..................................................
4.2. Ewolucja norm ISO serii 9000 .................................................................
4.3. Rodzaje norm ............................................................................................
4.4. Normalizacja w Polsce .............................................................................
4.5. Korzyści i wady stosowania norm ISO serii 9000 ................................
4.6. Wymagania normy PN-EN ISO 9001:2009 oraz wytyczne
normy PN-EN ISO 9004:2001 ..................................................................
4.7. Podejście procesowe .................................................................................
4.8. Model systemu zarządzania jakością .....................................................
4.8.1. Odpowiedzialność kierownictwa ...................................................
4.8.2. Zarządzanie zasobami ......................................................................
4.8.3. Realizacja wyrobu .............................................................................
4.8.3.1. Procesy związane z klientem ...............................................
4.8.3.2. Projektowanie i rozwój .........................................................
4.8.3.3. Zakupy ....................................................................................
4.8.3.4. Produkcja i dostarczanie usługi ...........................................
4.8.3.5. Nadzorowanie wyposażenia do pomiarów
i monitorowania .....................................................................
4.8.4. Pomiary i monitorowanie ................................................................
4.8.5. Nadzorowanie niezgodności ...........................................................
4.8.6. Analiza danych ..................................................................................
4.9. Dokumentacja systemu w normie ISO 9001:2008 .................................
4.10. Doskonalenie .............................................................................................
Rozdział 5. ZINTEGROWANY SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ,
ŚRODOWISKIEM I BEZPIECZEŃSTWEM ....................................
5.1. System zarządzania środowiskowego ...................................................
5.2. Wdrożenie systemu zarządzania środowiskowego .............................
5.3. System EMAS ............................................................................................
5.4. Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy ....................................
5.5. Integracja systemów zarządzania ...........................................................
5.6. Korzyści wynikające z integracji systemów zarządzania ....................
Rozdział 6. ZASADY, METODY I NARZĘDZIA ZRZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
6.1. Przegląd zasad, metod i narzędzi ...........................................................
6.2. Benchmarking ...........................................................................................
6.3. System just-in- time (JIT) .........................................................................
6.4. Kanban .......................................................................................................
6.5. Koła jakości ................................................................................................
6.6. Koncepcja TPM .........................................................................................
6.7. Kaizen .........................................................................................................
6.8. FMEA – analiza przyczyn i skutków możliwych błędów ...................
6.8.1. FMEA projektu (wyrobu) ................................................................
6.8.2. FMEA procesu ...................................................................................
151
151
157
161
163
169
179
181
194
195
201
204
208
208
211
213
214
214
217
217
218
223
227
228
237
239
241
249
255
259
259
265
268
273
277
285
287
304
306
307
Zgłoś jeśli naruszono regulamin