Misztal_kryteria.pdf

(5900 KB) Pobierz
Agnieszka Misztal
Kryteria brzegowe
implementacji systemów
zarządzania jakością
w przedsiębiorstwach
branży motoryzacyjnej
Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej 2015
Recenzenci
prof. dr hab. inż. M
ACIEJ
W
OROPAY
dr hab. inż. P
IOTR
S
AWICKI
Projekt okładki
A
NITA
S
ZYMANKIEWICZ
Redakcja
P
AWEŁ
Z
IĘTEK
Opracowanie komputerowe
A
GNIESZKA
M
ISZTAL
Utwór w całości ani we fragmentach nie może być powielany ani roz-
powszechniany za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych,
kopiujących, nagrywających i innych bez pisemnej zgody posiadacza
praw autorskich.
ISBN 978-83-7775-390-3
Wydanie I
Copyright by Politechnika Poznańska, Poznań 2015
W
YDAWNICTWO
P
OLITECHNIKI
P
OZNAŃSKIEJ
60-965 Poznań, pl. M. Skłodowskiej-Curie 2
tel. (61) 6653516, faks (61) 6653583
e-mail: office_ed@put.poznan.pl
www.ed.put.poznan.pl
Druk i oprawa: Perfekt Druk
ul. Świerzawska 1, 60-321 Poznań
tel. (61) 8675 243
Spis treści
Streszczenie …………. .......................................................................................................................5
1. Wstęp ………....................................................................................................................................9
2. Tendencje branży motoryzacyjnej – wybrane aspekty ..................................... 13
2.1. Ogólna charakterystyka branży motoryzacyjnej .................................................. 13
2.2. Przegląd współczesnych modeli zarządzania jakością
w branży motoryzacyjnej ............................................................................................. 16
2.3. Przygotowanie przedsiębiorstwa do wdrożenia systemu
zarządzania jakością ....................................................................................................... 21
2.4. Problemy we wdrażaniu systemu zarządzania jakością .................................... 24
3. Determinanty powodzenia wdrożeń systemu zarządzania
jakością – badania diagnostyczne i wyjaśniające .................................................. 27
3.1. Założenia badań ............................................................................................................... 27
3.2. Dowody apagogiczne – badania zaprzeczeń czynników
determinujących sukces ................................................................................................ 28
3.3. Analiza wyników badań diagnostycznych .............................................................. 28
4. Kryteria brzegowe implementacji systemów zarządzania jakością
w przedsiębiorstwach branży motoryzacyjnej ....................................................... 39
4.1. Wprowadzenie ................................................................................................................. 39
4.2. Charakterystyka wewnętrznych kryteriów brzegowych
w przedsiębiorstwach motoryzacyjnych ................................................................. 41
4.2.1. Podstawy wyodrębnienia kryteriów wewnętrznych ............................. 41
4.2.2. Stan infrastruktury i poziom zaawansowania utrzymania ruchu ..... 41
4.2.3. Poziom technologii i stopień zaawansowania usług .............................. 49
4.2.4. Zakres systemu, miejsce w łańcuchu dostaw ........................................... 55
4.2.5. Stopień skomplikowania procesów głównych ......................................... 65
4.2.6. Ład techniczny i organizacyjny ...................................................................... 69
4.2.7. Poziom przetwarzania i analizy danych ..................................................... 71
4.2.8. Innowacyjność technologiczna ...................................................................... 77
4.2.9. Sytuacja finansowa ............................................................................................ 80
4.2.10. Etyka w biznesie ................................................................................................ 84
4.2.11. Przywództwo i system wartości .................................................................. 86
4.2.12. Zaangażowanie pracowników ...................................................................... 89
Spis treści
4
4.3. Charakterystyka zewnętrznych kryteriów brzegowych
w przedsiębiorstwach motoryzacyjnych ................................................................. 93
4.3.1. Podstawy wyodrębnienia kryteriów zewnętrznych ............................... 93
4.3.2. Stopień normalizacji technologii ................................................................... 93
4.3.3. Poziom wsparcia branżowego ....................................................................... 95
4.3.4. Poziom współpracy gospodarczej ............................................................. 106
4.3.5. Otoczenie i społeczna odpowiedzialność ................................................ 109
5. Koncepcja oceny gotowości przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej
do implementacji systemu zarządzania jakością ...............................................115
5.1. Kwantyfikacja kryteriów brzegowych ................................................................... 115
5.1.1. Poziomy ważności kryteriów brzegowych ............................................. 115
5.1.2. Matryca ocen dla poszczególnych kryteriów brzegowych ................ 116
5.2. Model oceny przedwdrożeniowej z uwzględnieniem kryteriów brzegowych 139
5.2.1. Założenia oceny przedwdrożeniowej ....................................................... 139
5.2.2. Zakres zastosowania kryteriów brzegowych ......................................... 140
5.2.3. Algorytm oceny przedwdrożeniowej ........................................................ 140
5.2.4. Poziomy gotowości przedsiębiorstw motoryzacyjnych
do wdrożenia systemu zarządzania jakością ......................................... 145
6. Empiryczna walidacja modelu oceny przedwdrożeniowej ...........................149
6.1. Walidacja skuteczności i celowości modelu przedwdrożeniowej
oceny przedsiębiorstw ................................................................................................ 149
6.1.1. Założenia badań ................................................................................................. 149
6.1.2. Wyniki oceny przedwdrożeniowej a efekty wdrożenia systemu ........ 150
6.2. Weryfikacja czytelności i walidacja adekwatności modelu
przedwdrożeniowej oceny przedsiębiorstw ....................................................... 154
6.2.1. Założenia badań empirycznych .................................................................... 154
6.2.2. Zebranie danych na potrzeby oceny w przedsiębiorstwach
motoryzacyjnych .............................................................................................. 154
6.2.3. Analiza wyników badań walidacyjnych ................................................... 162
7. Zakończenie .............................................................................................................................171
Bibliografia ………….. ..................................................................................................................175
Summary ……………. .................................................................................................................... 191
Streszczenie
W pracy podjęto problem weryfikacji gotowości przedsiębiorstw motoryzacyj-
nych do wdrożenia systemu zarządzania jakością. Potrzeba rozwiązania tego pro-
blemu naukowego wynika z rozbieżności poziomów utrzymywanych systemów
jakości, co skutkuje kryzysem zaufania do skuteczności systemów zarządzania ja-
kością. Drugim powodem jest także konieczność określenia warunków, które po-
winni spełnić przedsiębiorcy, aby wdrożenie systemu było skuteczne. Pozwoli to
na wskazanie ewentualnych trudności i barier dla tego procesu.
Aby sprecyzować determinanty powodzenia wdrożeń systemu zarządzania ja-
kością w przedsiębiorstwach motoryzacyjnych, przeprowadzono badania diagno-
styczne, w których skupiono się na ocenie wdrożeń w małych i średnich przedsię-
biorstwach oraz przyczyn zaistniałych niepowodzeń. Badania wyjaśniające z wy-
korzystaniem metody eksperckiej i dowodzenia nie wprost doprowadziły do ziden-
tyfikowania piętnastu warunków brzegowych wdrożenia systemu zarządzania ja-
kością w branży motoryzacyjnej. Szczegółowe studia literaturowe potwierdziły
wpływ tych czynników na powodzenie i skuteczność wdrożenia.
Kryteria brzegowe poddano kwantyfikacji, a następnie utworzono z nich model
oceny przedwdrożeniowej przedsiębiorstw. Model jest przeznaczony dla małych
i średnich przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej, którą pojmuje się jako jeden
z czterech rodzajów działalności: producenci części i podzespołów samochodo-
wych, przedsiębiorstwa serwisu i napraw samochodów, przedsiębiorstwa trans-
portu drogowego, dystrybutorzy części i punkty sprzedaży pojazdów.
Empiryczna walidacja modelu oceny przedwdrożeniowej objęła w pierwszej
kolejności potwierdzenie skuteczności modelu, po drugie weryfikację czytelności
kwestionariusza samooceny przedwdrożeniowej i po trzecie walidację adekwatno-
ści modelu do specyfiki przedsiębiorstw motoryzacyjnych.
Zastosowanie modelu w praktyce pozwala potwierdzić, czy przedsiębiorstwo
motoryzacyjne jest gotowe do skutecznego wdrożenia systemu zarządzania jako-
ścią albo ostrzec o przewidywanych trudnościach lub barierach grożących fiaskiem
wdrażania.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin