Portret Rembrandta A5.pdf
(
4566 KB
)
Pobierz
Charles L. Mee Jr
Portret Rembrandta
Przełożyła: Julia Kalinowska-Król
Tytuł oryginalny: Rembrandt's portrait
Rok pierwszego wydania: 1988
Rok pierwszego wydania polskiego: 1996
Autoportret (1640)
-2-
Spis rozdziałów:
1. PROLOG.....................................................................................................................................................................4
2. TRZYSTA PIĘĆDZIESIĄT SŁÓW BIOGRAFII.....................................................................................................7
3. KRAJOBRAZ...........................................................................................................................................................21
4. KRAJOBRAZ MIEJSKI...........................................................................................................................................28
5. ULICA ARTYSTÓW...............................................................................................................................................40
6. PIERWSZY OBRAZ REMBRANDTA...................................................................................................................51
7. MŁODZIEŃCZE PORAŻKI....................................................................................................................................57
8. CHRYSTUS W EMAUS..........................................................................................................................................64
9. POCZĄTKI KARIERY............................................................................................................................................67
10. HANDEL OBRAZAMI..........................................................................................................................................72
11. PORTRETY LUDZI Z TOWARZYSTWA...........................................................................................................82
12. ANATOMIA LEKCJI ANATOMII, PIERWSZEGO WIELKIEGO OBRAZU REMBRANDTA......................94
13. PODPIS REMBRANDTA....................................................................................................................................110
14. KOBIETA, KTÓRĄ KOCHAŁ............................................................................................................................112
15. NIEZALEŻNOŚĆ.................................................................................................................................................119
16. JAK POSTĘPOWAĆ Z MECENASEM..............................................................................................................129
17. HANDLARZ DZIEŁAMI SZTUKI.....................................................................................................................133
18. NAUCZYCIEL.....................................................................................................................................................137
19. U SZCZYTU SŁAWY.........................................................................................................................................146
20. LISTY DO HUYGENSA.....................................................................................................................................165
21. AUTOPORTRET Z ROKU 1640.........................................................................................................................172
22. ROZMIĘKŁE KOŚCI..........................................................................................................................................175
23. ANATOMIA ARCYDZIEŁA STRAŻ NOCNA.................................................................................................179
24. KRACH.................................................................................................................................................................193
25. TRUDNE LATA...................................................................................................................................................198
26. NADIR..................................................................................................................................................................209
27. RYCINA STUGULDENOWA.............................................................................................................................221
28. KŁOPOTY FINANSOWE...................................................................................................................................225
29. ANATOMIA ARCYDZIEŁA ARYSTOTELES PRZY POPIERSIU HOMERA...............................................228
30. HENDRICKJE OSKARŻONA O NIERZĄD......................................................................................................239
31. NAGA HENDRICKJE.........................................................................................................................................245
32. PORTRET ARTYSTY JAKO ARTYSTY...........................................................................................................247
33. BANKRUCTWO..................................................................................................................................................249
34. AUTOPORTRET Z ROKU 1658.........................................................................................................................260
35. NOWY DOM........................................................................................................................................................262
36. ANATOMIA ARCYDZIEŁA SPRZYSIĘŻENIE BATAWÓW.........................................................................271
37. ANATOMIA ARCYDZIEŁA PORTRET CZŁONKÓW CECHU SUKIENNIKÓW........................................281
38. ZARAZA..............................................................................................................................................................286
39. EPILOG................................................................................................................................................................295
Spis ilustracji:..............................................................................................................................................................300
-3-
1. PROLOG.
Pierwszym znanym nam dziełem Rembrandta jest jego
autoportret - jedna z najwcześniejszych ocalałych akwafort,
wykonana przez dwudziestoczteroletniego artystę. Twarz malarza
zwrócona jest wprost ku widzowi. Długie, zwichrzone włosy
wyglądają, jakby strzelił w nie piorun. Spojrzenie jest
przenikliwe, oczy gorejące, jednym okiem artysta spogląda lekko
na bok. Brwi ma zmarszczone, brodę zarośniętą, nos jak dużą
bryłę. Sprawia wrażenie brudnego, tak jakby spał w ubraniu, a na
sobie ma coś w rodzaju paskudnego futra. Widzimy w tym
autoportrecie odrażającego, zaniedbanego młodego mężczyznę -
brudnego, spoconego, cuchnącego i pełnego determinacji
wyrzutka, który wygląda na takiego, co to nie ustąpi, kiedy ktoś
mu wejdzie w drogę.
Inna akwaforta, pochodząca mniej więcej z tego samego okresu,
przedstawia Rembrandta w zaskakująco odmienny sposób. Jest on
tu miłym, wrażliwym młodym człowiekiem. Delikatny cień
skrywa połowę jego twarzy. Widz miałby ochotę podejść bliżej.
Jeszcze inna akwaforta ukazuje artystę robiącego najwyraźniej
minę: znowu ma zwichrzone włosy, ten sam bryłowaty nos, gruby
jak u robotnika kark i jeszcze dziecinnie zaokrąglone policzki.
Brwi wzniesione ku górze, usta zaciśnięte, oczy zaś szeroko
otwarte w udanym przerażeniu i z wyrazem niewątpliwego
zuchwalstwa.
Kolejna akwaforta ukazuje artystę roześmianego czy może
raczej - sądząc z układu ust - śmiejącego się szyderczo.
Na jeszcze innej malarz sprawia wrażenie człowieka
śpieszącego ulicą, mającego coś do załatwienia, kogoś, kto tylko
na chwilę się zatrzymał, by rzucić na widza badawcze,
-4-
poirytowane spojrzenie, tak jakby ten niechcący nastąpił mu na
nogę czy go potrącił.
Następna akwaforta przedstawia Rembrandta niemal jak
monarchę. Na głowie ma artysta wspaniały miękki kapelusz, który
może (ale nie musi) być koroną. Ma też wspaniały kołnierz, który
może (ale nie musi) być kołnierzem gronostajowym.
Jeszcze inna akwaforta - i tu Rembrandt jest łagodnym, ale
nieznośnie pewnym siebie młodzieńcem, który w swej
zarozumiałości wszystko wie najlepiej.
Na następnej jest grandem, pełnym samouwielbienia
dworzaninem.
I zaraz, na innej - zaniedbanym, głodnym żebrakiem.
Na jeszcze innej widzimy go wyjącego niemal jak zranione
zwierzę.
I znowu na następnej jest zwyczajnym młodym człowiekiem,
który nie przybiera żadnej pozy, lecz stara się zobaczyć samego
siebie takim, jakim jest - marszczy brwi do lustra, którego używa
w czasie malowania autoportretu, jakby chcąc dostrzec więcej i
widzieć dokładniej.
Ludzie teatru często nazywają Rembrandta Szekspirem malarzy.
Czynią tak właśnie z powodu jego umiejętności zgłębiania
charakterów, umiejętności współodczuwania z portretowaną
osobą, a także umiejętności wyczucia i uchwycenia - z
niezwykłym efektem - dramatyzmu chwili. Ponadto Rembrandt to
jeden z nielicznych artystów mogących równać się z Szekspirem -
był bowiem fenomenalnym dziełem Stwórcy, podobnie jak
Mozart czy Wielki Kanion. Niekiedy zdaje się, że sam jeden
odgrywa wszystkie sztuki Szekspira - w jednej chwili jest młodym
księciem, w drugiej cierpiącym żebrakiem, zaraz potem błaznem
strojącym miny, jeszcze później antypatycznym pijakiem, i znowu
monarchą czy młodym, wrażliwym poetą lub też człowiekiem
-5-
Plik z chomika:
entlik
Inne pliki z tego folderu:
PRe A5.7z
(6877 KB)
Portret Rembrandta A5.doc
(3833 KB)
Portret Rembrandta A5.pdf
(4566 KB)
Inne foldery tego chomika:
Ma as Sa rah
Ma leszka Andrzej
Maas Sharon
MacApp Colin
Macaulay Rose
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin