Niepełnosprawne dziecko w przedszkolu_zestawienie.pdf

(186 KB) Pobierz
Niepełnosprawne dziecko w przedszkolu
Książki dostępne w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu
1. Droga do samodzielności :jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami
sprawności / Anna Izabela Brzezińska [oraz] Małgorzata Ohme [et al.]. - Gdańsk :
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2009. ISBN 978-83-7489-238-4.
Zbiór wskazówek i rad dla rodziców, opiekunów i wychowawców dzieci z
niepełnosprawnością. Autorzy omawiają rozwój dziecka z niepełnosprawnością od
pierwszych lat życia, poprzez wiek przedszkolny i okres szkolny, aż do dorosłości.
Zwracają uwagę na umiejętne wspomaganie rozwoju dziecka z ograniczoną
sprawnością przez rodziców i nauczycieli (czynniki pozytywne, czynniki negatywne)
2. Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat
zabawy i nauki / Elżbieta Maria Minczakiewicz. -- Wyd. 2. - Kraków : Oficyna
Wydawnicza "Impuls", 2009. ISBN 978-83-7587-239-2
Propozycje pracy z dziećmi przedszkolnymi i starszymi z różnymi deficytami
rozwoju intelektualnego adresowane do nauczycieli, pedagogów specjalnych,
logopedów, rodziców. Przykładowe charakterystyki dzieci z trudnościami w uczeniu
się ze wskazówkami dla rodziców. Scenariusze zajęć logopedycznych, konspekty zajęć
z zakresu rewalidacji indywidualnej, scenariusz zajęć z rozwoju funkcji manualnych,
kręgi tematyczne związane ze świętami (andrzejki, Boże Narodzenie, Nowy Rok,
Wielkanoc), wiosną, warzywami, przygotowaniem do pisania.
3. Muzyczna zabawa / Mirosław Zalewski. - Rzeszów : Wydawnictwo Oświatowe
FOSZE, cop. 2008. ISBN 978-83-88845-98-7.
Omówiono rozwój i rehabilitację osób z głęboką niepełnosprawnością
intelektualną i dziecięcym porażeniem mózgowym oraz zaproponowano kompleksowe
działania muzykoterapeutyczne pod nazwą Schemat Wielopłaszczyznowego
Oddziaływania Terapeutycznego, propozycje oddziaływań muzykoterapeutycznych z
celami, 2 scenariusze grupowych zajęć muzykoterapeutycznych dla dzieci. 15
propozycji zajęć indywidualnych z dzieckiem z głęboką niepełnosprawnością
intelektualną i porażeniem mózgowym z wykorzystaniem piosenek (podano słowa i
nuty). Przedstawiono też wspomaganie rozwoju mowy dzieci przedszkolnych przez
terapię śpiewem (z tokiem zajęć i z 2 scenariuszami zajęć).
4. Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami
rozwoju :ćwiczenia i zabawy do wykorzystania w pracy dydaktyczno-terapeutycznej
dla nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi o specyficznych potrzebach
edukacyjnych / Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska. - Wyd. 6. - Kraków : Oficyna
Wydawnicza "Impuls", 2010. SBN 978-83-7587-309-2.
5. Skarbiec nauczyciela-terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy
terapeutycznej) czyli Od programu do realizacji : propozycje rozwiązań pracy
terapeutycznej prowadzonej z dziećmi w wieku przedszkolnym o specyficznych i
specjalnych potrzebach edukacyjnych / Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska. --
Wyd. 2. -- Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2006. ISBN 83-7308-768-0
ISBN 978-83-7308-768-2.
Dysk optyczny zawiera przykładowe scenariusze zajęć dydaktyczno-terapeutycznych,
wybrane karty pracy oraz pomoce dydaktyczne wykorzystywane w pracy dydaktyczno-
terapeutycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym.. Wybrane narzędzia diagnostyczne
(zabawy) do diagnozowania umiejętności i możliwości dziecka, cztery kwestionariusze
obserwacyjne rozwoju dziecka, sześć opisów przypadków jako wynik diagnozy i
terapii, okresowe plany pracy dydaktyczno-terapeutycznej, przykładowe opisy
postępów rozwoju psychomotorycznego dziecka.
6. Wzrastajcie z nami, a nie obok nas : program pracy edukacyjno-terapeutycznej dla
dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną i dziećmi z autyzmem / Maria Raszewska,
Krystyna Szoć. - Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2010. ISBN 978-83-7134-399-5.
Propozycja programu pracy edukacyjno-terapeutycznej dla dzieci z
niepełnosprawnością sprzężoną i dzieci z autyzmem. Na strukturę programu składają
się: cele, metody i formy pracy, diagnozowanie i ocena postępów dziecka, współpraca
z rodzicami. Z kolei w treściach programowych ujęto: poznawanie schematu własnego
ciała, poznawanie najbliższej przestrzeni, poznawanie bliższego i dalszego otoczenia i
uspołecznienie. W publikacji zamieszczono przykładowe scenariusze zajęć i wskazówki
do pracy.
7. Zabawy i ćwiczenia na cały rok : propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o
specjalnych potrzebach edukacyjnych / Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska. --
Wyd. 5. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls', 2009. ISBN 978-83-7587-262-0.
Celem publikacji jest umożliwienie dzieciom niepełnosprawnym zdobycia wiedzy i
umiejętności na miarę ich możliwości, w warunkach przedszkola ogólnodostępnego,
kształtowanie właściwych interakcji międzyosobowych oraz postaw otwartości i
samoakceptacji. Proponowany cykl zabaw i ćwiczeń obejmuje cztery obszary pracy
terapeutyczno-stymulacyjnej: ćwiczenia i zabawy rozwijające i usprawniające
koordynację wzrokowo-ruchową, słuchowo-ruchową, w zakresie sprawności ruchowej
oraz zmysłowej, przestrzennej i kierunkowej.
Opracowała: Alina Dyrek
Zgłoś jeśli naruszono regulamin