Ślipko T. Historia etyki w zarysie.pdf

(4760 KB) Pobierz
T
adeusz
Ś
lipko
sj
H
istoria
ety k i
P
e t r u s
T
adeusz
Ś
lipko sj
H
istoria
etyki
W ZARYSIE
P
etrus
K RA K Ó W
© Copyright by Wydawnictwo PE TRUS 2010
Redakcja i skład:
Wydawnictwo PETRUS
Projekt okładki:
Artur Fałkowski
Mecenas Wydawnictwa:
Andrzej Stelwach
Leszek Wojtasik
Kancelarie adwokackie
ISBN 978-83-61333-14-6
WYDAWNI CTWO ¡ ^ P E T R U S
30-384 Kraków, ul. Raciborska 13/31
rei. 601 974 991
e-mail: wydawnictwo@wydawnicvwopetrus.pl
Zapraszamy do księgarni internetowej:
www.WydawnielwoPetrus.pl
SP IS T R E Ś C I
W P R O W A D Z E N IE ................................................................................................
O K R E S STA R O Ż Y T N Y .........................................................................................
E Era p o g a ń sk a .......................................................................................................
II. Era chrześcijańska.............................................................................................
3 4
5
7
7
Ś R E D N IO W IE C Z E .................................................................................................../,!
I. Wczesne średniowiecze......................................................................................... 42
II. Szczytowy okres średniowiecza........................................................................... 46
III. Okres późnego średniowiecza........................................................................... 51
O D R O D Z E N IE ....................................................................................................... 60
O Ś W IE C E N IE ............................................................
75
F 1L O Z O F IC Z N O -E T Y C Z N E K IER U N K I XIX W IE K U ........................... 92
i. ¡8 0 0 -1 8 6 0 ............................................................................................................. 92
II. 1860-1914 ........................................................................................................... 96
K IERU N K I E T Y C Z N E X X W IE K U ...................................................................119
PRZYPISY....................................................................................................................145
O A U T O R Z E ............................................................................................................ 147
Etyka w ujęciu Tadeusza Slipki S j ..........................................................................147
Bio-bibiiografia.......................................................................................................... 148
Charakterystyka etyki w ujęciu Tadeusza S lip k i.................................................I 50
Wykaz prac omawiających dorobek Tadeusza S lip k i........................................... 166
W P R O W A D Z E N IE
Historię zwie się często
magistra vitae
(nauczycielka życia) przecie
wszystkim dlatego, że przekazuje ona doświadczenia minionych wie­
ków, z których następne pokolenia mogą czerpać wskazania do odpo­
wiedniego postępowania w analogicznych sytuacjach swego zbiorowe­
go bytu. Z równą jednak miarą słuszności można by powiedzieć, że
historia, zajmując się dziejami określonej dyscypliny naukowej, staje
się także
magistra scientiae
(nauczycielką wiedzy). Na rzecz tego znowu
twierdzenia przemawia fakt, że odtwarza ona proces rozwoju danej dy­
scypliny naukowej od jej skromnych początków aż po stan dzisiejszy,
stan, w którym stanowi ona nieraz obszerną już i trudną do objęcia
w całości dziedzinę wiedzy. Ponadto w świetle tejże historii ze szcze­
gólną wyrazistością wychodzi na jaw wieczysta aktualność fundamen­
talnych problemów odnośnej dyscypliny naukowej. Historia dowodzi,
że zagadnienia te, choć znane już ludziom odległych epok, ponadto
ustawicznie dyskutowane na przestrzeni czasu, dziś także pasjonują in­
teresujących się nimi myślicieli. Oprócz tego obejmując wszystkie god­
ne uwagi osiągnięcia ludzkiego umysłu na konkretnym odcinku danej
wiedzy pokazuje, jak bogate są możliwości interpretowania i rozwią­
zywania określonych zagadnień, w jak różnych kierunkach rozchodzą
się drogi, na których ludzki umysł poszukuje zadowalającej go prawdy.
Nie ulega zatem wątpliwości, że zapoznanie się z historią jakiejś
dziedziny wiedzy okazuje się bardzo pomocne w procesie głębszego
wnikania w jej sens istotny, lepszego zrozumienia stawianych przez nią
problemów i dawanych na nie odpowiedzi. Z tego też powodu dziś
powszechnym uznaniem cieszy się postulat, aby w wykładzie poszcze­
gólnych dyscyplin naukowych uwzględniać ich aspekt historyczny.
- 5-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin