Mirosław Karwat - Sztuka manipulacji politycznej(1).pdf

(7380 KB) Pobierz
Mirestaw Karuwcće
ZNIKA
MAANIEWLACJI
BOLIMYCZNEJ
Redaktor
Elżbieta Wielgosz
ba. 16816
Redaktor techniczny
Mirosław Głodkowski
Korekta
Paweł Balcerowicz
Łamanie, projekt okładki:
tel. (0 56) 662 37 22
Obsługa Wydawnictw „ŁAM”s.c.
© Copyright by Wydawnictwo Adam Marszałek
© Copyright by Mirosław Karwat.
Toruń 1998
Książka sfinansowana z środków
Ministerstwa Edukacji Narodowej
,
'
ISBN 83-7174-252-5
Wydawnictwo Adam Marszałek 87-100 Toruń, ul. Przy Kaszowniku 37
tel. (0 56) 660 81 60, tel./fax (0 56) 62 322 38
Drukarnia „MADO”, 87-148 Łysomice, ul. Warszawska 52, tel. (0 56) 678 34 78
4 2a5
]
[$$
Spis treści
Wstęp
Część pierwsza
ISTOTA I SPECYFIKA MANIPULACJI
JAKO METODY STEROWANIA SPOŁECZNEGO
I. Obiegowe definicje manipulacji .
II. Specyfika manipulacji jako metody nacisku
III. Pragmatyczna atrakcyjność manipulacji.
Część druga
10
11
20
39
PODSTĘPNE SPOSOBY AKREDYTACJI
IV. Jak dojść do głosu i już przy nim pozostać.
V. Kryteria i warunki wiarygodności.
autoprezentacja
A
52
53
62
74
84
94
. 108
VI. Taktyka przyjemniaczka,czyli manipulatorska
.
.
VII. Kusiciel i uwodziciel
a
.
VIII. Demagogia, czyli dżin wypuszczony z butelki .
IX. Dosłowny i konwencjonalny repertuar demagogii
Część trzecia
SZACHRAJSKA DYSKREDYTACJA PRZECIWNIKA
X. Istota, funkcje i zakres dyskredytacji .
. 118
. 119
. 135
. 155
XI. Płaszczyzny i kryteria dyskredytacji .
XII. Przewrotne formy dyskredytacji
WIELOFUNKCYJNA METODA PROWOKACJI .
XIII. Repertuar prowokacji w polityce
XIV. Koloryt prowokacji drastycznej .
Posłowie
Część czwarta
. 182
. 184
. 203
. 214
. 218
Zachęta do lektury
Wstęp
jest jej istotą, wspólnym mianownikiem dla różnorakich form i tech-
nik, a co kolorytem repertuaru? W czym jest podobna lub ma coś
— perswazji, przymusu i przemocy? Co sprawia,że jest tak popularna
Czym jest manipulacja — jako metoda wywierania wpływu? Co
wspólnego, a czym różni się od innych metod sterowania społecznego
wśród polityków z zawodu i powołania, a i wśród tych z urojenia? Na
czym polega jej atrakcyjność, skoro na pewno nie należy ani do tych
najłatwiejszych, ani do tych najbardziej bezpiecznych?
temu żadnych podstaw — nie będąc reprezentatywnym, nie będąc
w swym działaniu służebnym i kontrolowanym, nie mając nic do za-
proponowania, mając głównie dobre mniemanie o sobie, ambicje na
okazji i sprytu? To staranie o kredyt zaufania i poparcia nazwałem tu
akredytacją, mając jednak na myśli nie tylko same zabiegi pretenden-
tów czy procedury formalne, lecz złożony społeczny proces „uwiary-
społecznego mandatu, budowania pozorów swojej prawowitości na
grze pozorów i złudzeń — w postaci wdzięczenia się, schlebiania, ku-
szenia i uwodzenia, eskalacji obietnic, wreszcie, w postaci demagogii,
wyrost,
a z atutów realnych — odrobinę przytomności, wyczucia
W jaki sposób można zdobyć „mandat społeczny” nie mając ku
tów taktycznych owej manipulacyjnej akredytacji, czyli wyłudzania
godnienia” i „namaszczenia”. Przedstawiam istotę oraz kilka warian-
która zgrabnie łączywszystkie te cuda.
Z kolei przechodzę dó analizy najbardziej typowych sposobów dys-
kredytacji rywala lub przeciwnika. Najpierw wyjaśniam różnicę mię-
dzy dyskredytacją pryncypialną, programową towarzyszącą poważnym
manipulacyjną — zastępczą i instrumentalnie wykorzystującą rzeko-
mo czczone i bronione wartości. Następnie wyjaśniam, czemu służy
sporom ideowym, debatom, krytykom i polemikom a dyskredytacją
godności, dobrego imienia adwersarza, uniemożliwienia mu więziz pu-
taka nierzetelna dyskredytacja. Wreszcie omawiam repertuar pretek-
stów i wybiegów stosowanych dla podważenia atrakcyjności, wiary-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin