Człowiek wobec śmierci Toynbee A.pdf

(9214 KB) Pobierz
biblioteka
myśli
współczesnej
Arnold
TOYNBEE
A.
Reith
MANT
Ninian
SMART,
John
HINTON
Simon
YUDKIN
człowiek
wobec
śmierci
Przełożyła
Danuta
Petsch
Przedmową
opatrzył
Bogdan
Suchodolski
PAŃSTWOWY
INSTYTUT
WYDAWNICZY
Tytuł
oryginału:
Man’s
Concern
With
Death
Wiersze
przełożyła
LUDMIŁA
MARIAŃSKA
Okładkę
i
kartę
tytułową
projektował
MACIEJ
URBANIEC
Copyright
(c)
1968
by
Arnold
Toynbee,
A.
Keith
Mant,
Ninian
Smart,
John
Hinton,
Cicely
Yudkin.
SPIS
RZECZY
Przedmowa
Bogdan
Suchodolski
....
5
CZĘŚĆ
PIERWSZA:
ŚMIERĆ
I
UMIERANIE
Definicja
śmierci
z
punktu
widzenia
medycyny
A.
Keith
Mant.................................................................
21
filozofia
wobec
pojęcia
śmierci
Ninian
Smart
37
Śmierć
i
lekarz
John
Hinton.................................
55
Śmierć
a
dzieci
Simon
Yudkin.................................
73
CZĘŚĆ
DRUGA:
POSTAWY
WOBEC
ŚMIERCI
Tradycyjne
postawy
wobec
śmierci
Arnold
Toynbee
.......................................................................
91
Religie
wschodnie
wobec
śmierci
Ninian
Smart
150
Śmierć
w
tradycji
judeo-chrześcijańskiej
Ni­
nian
Smart
...............................................................
186
Zmiana
postaw
wobec
śmierci
w
nowożytnej
cy­
wilizacji
europejskiej
Arnold
Toynbee
.
.
196
Nieadekwatność
współczesnej
myśli
chrześcijań­
skiej
do
problemu
śmierci
Ninian
Smart
.
.
213
Śmierć
a
zanik
religijności
w
społeczeństwie
za­
chodnim
Ninian
Smart...........................................
221
Śmierć
w
czasie
wojny
Arnold
Toynbee
.
.
Przedłużenie
życia
ludzkiego
oraz
spadek
śmier­
telności
niemowląt
Arnold
Toynbee
.
.
.
Człowiek
a
czas,
przestrzeń
i
przyroda
Arnold
Toynbee......................................................................
Związek
między
życiem
a
śmiercią,
stanem
życia
a
umierania
Arnold
Toynbee.........................
23:3
245
255
2G
)
PRZEDMOWA
Powiedział
kiedyś
Freud,
ludzie
współcześni
nie
umieją
już
zachować
tradycyjnej
postawy
wobec
śmier­
ci,
ale
nie
potrafili
jeszcze
odnaleźć
postawy
nowej.
Słuszność
tej
obserwacji
zdają
się
potwierdzać
rozpra­
wy,
zebrane
w
tym
tomie,
któremu
nazwisko
Arnolda
Toynbee
przy
wszystkich
wątpliwościach,
jakie
mo­
że
budzić
fascynacja
wielkiego
historyka
koncepcją
„absolutnego
bytu
duchowego”
nadaje
rangę
nie­
powszednią.
Ale
rozległość
etnograficznych
materiałów
i
historycznych
perspektyw
przedstawianych
w
tych
studiach
nie
ułatwia
rozwiązania
problemu
sygnalizo­
wanego
przez
Freuda.
Bo
jeśli
nawet
dowiadujemy
się
o
wielorakośei
tradycyjnych
postaw
wobec
śmierci,
nie
dostrzegamy
dróg,
po
których
idąc
moglibyśmy
mieć
zapewne
złudną,
jak
wiele
razy,
ale
przecież
pożąda­
nadzieję
znalezienia
rozwiązań
nowych,
a
może
tylko
refleksji
nad
nowymi
doświadczeniami.
Powiedzmy
od
razu
i
po
prostu:
nie
jest
prawdziwie
nowoczesną
wszelka
analiza
problemu
śmierci,
która
pomija
najbardziej
wstrząsające
przeżycia
naszej
epo­
ki,
związane
z
masową
akcją
ludobójstwa,
podjętą
w
sercu
Europy
przez
naród
filozofów,
poetów,
muzy­
ków,
artystów,
który
nieopatrznie
oddał
swe
losy
w
ręce
zbrodnicze.
Kominy
obozów
koncentracyjnych,
S
Zgłoś jeśli naruszono regulamin