Małgorzata Bogunia-Borowska - Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe.pdf

(5622 KB) Pobierz
Publikacja dofinansowana przez Instytut Socjologii Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu
Jagiellońskiego
RECENZENCI
prof. dr hab. Wiesław Godzic
prof. dr hab. Eugeniusz Wilk
PROJEKT OKŁADKI
Jadwiga Burek
Projekt obrazu graficznego na okładce:
dr hab. Beata Bigaj-Zwonek
© Copyright by Małgorzata Bogunia-Borowska & Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Wydanie I, Kraków 2012
All rights reserved
Niniejszy utwór ani żaden jego fragment nie może być reprodukowany, przetwarzany i rozpowszechniany
w jakikolwiek sposób za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających
i innych oraz nie może być przechowywany w żadnym systemie informatycznym bez uprzedniej pisemnej
zgody Wydawcy.
ISBN 978-83-233-3337-1
www.wuj.pl
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Redakcja: ul. Michałowskiego 9/2, 31-126 Kraków
tel. 12-631-18-81, 12-631-18-82, fax 12-631-18-83
Dystrybucja: tel. 12-631-01-97, tel./fax 12-631-01-98
tel. kom. 506-006-674, e-mail: sprzedaz@wuj.pl
Konto: PEKAO SA, nr 80 1240 4722 1111 0000 4856 3325
Spis treści
Społeczno-kulturowa refleksja nad telewizją – telewizja w trakcie zmian ................. 11
Wprowadzenie
Rozdział 1
Rzeczywistość telewizyjnych dyskursów
– fenomenologia telewizyjnego medium
Realność świata i rzeczywistość telewizyjna .............................................................
Popularne dyskursy telewizyjne ................................................................................
Dyskurs rywalizacji ...............................................................................................
Dyskurs stylu życia ...............................................................................................
Dyskurs autoreferencyjny ......................................................................................
Dyskurs scientyfikacyjny ......................................................................................
Dyskurs deliberatywny ..........................................................................................
Dyskurs rozrywki ..................................................................................................
15
26
30
30
30
31
31
32
Rozdział 2
Transformacja telewizji – telemorfoza oraz status telewizji
Telewizja jako element medialnego systemu .............................................................
Przyspieszony rozwój mediów ..................................................................................
Innowacyjność produktów technologicznych ............................................................
Telemorfoza od analogu do digitalizacji ....................................................................
Produkcja treści medialnych ......................................................................................
Hipertrofia i ekspansja telewizyjnych ekranów .........................................................
Projekt
AppleTV
i
GoogleTV
.....................................................................................
Telewizja fantomowa .................................................................................................
Koncepcje telewizyjne –
Mobile TV, Personal TV, Social TV, MyTV
......................
System medialny i społeczeństwo – zyski i straty .....................................................
37
38
38
39
41
47
49
52
55
58
Rozdział 3
Self-Television
– autoreferencyjna natura telewizji
Status ponowoczesnej telewizji .................................................................................
Telewizyjna narracja w dobie postmodernizmu .........................................................
Metatelewizyjna narracja i autoreferencyjna natura współczesnej telewizji ................
Sfera publiczna i prywatna oraz obszar sceny i kulis ................................................
Self-Television
– refleksja nad ponowoczesną telewizją ............................................
61
66
69
79
83
6
Spis treści
Rozdział 4
Telewizja śniadaniowa – koncepcja telewizji bezpośredniego przekazu
Koncepcja telewizji bezpośredniego przekazu .......................................................... 85
Metody podtrzymywania statusu telewizji bezpośredniego przekazu ....................... 88
Codzienność z telewizją śniadaniową ........................................................................ 91
Charakterystyka programu telewizji śniadaniowej .................................................... 92
Struktura programu .............................................................................................. 92
Projekt programu – cykle tematyczne i poruszane zagadnienia .......................... 93
Znaczenie czasu .................................................................................................... 95
Aranżacja i sceneria przestrzeni ........................................................................... 96
Atmosfera i styl .................................................................................................... 97
Postacie telewizji śniadaniowej ............................................................................ 99
Rola i znaczenie prezenterów ............................................................................ 99
Popularni goście ............................................................................................... 100
Ważni eksperci ................................................................................................. 101
Producenci i realizatorzy .................................................................................. 102
Zwyczajni ludzie .............................................................................................. 102
Autopromocja produktów telewizyjnych w porannych widowiskach
telewizyjnych ..................................................................................................... 104
Rozdział 5
Telewizja rozrywkowa – rozrywkowa koncepcja telewizji
Imitowanie kulturowych wzorów ............................................................................
Rozrywka – informacja ............................................................................................
Rozrywka – polityka ................................................................................................
Rozrywka – demokracja ..........................................................................................
Rozrywka – edukacja ...............................................................................................
Rozrywka – kwestie społeczne ................................................................................
Rozrywka – sport .....................................................................................................
Rozrywka – talenty i osobowości telewizyjne .........................................................
Przyszłość telewizyjnej rozrywki ............................................................................
107
110
115
121
129
135
140
147
149
Rozdział 6
Teleporadnictwo – kultywacja i znaczenie zmian
w życiu indywidualnym oraz społecznym
Afirmacja zmian .......................................................................................................
Teleporadnictwo – zmiana jako wartość społeczna i kulturowa ..............................
Diety i zdrowe odżywianie ......................................................................................
Organizacja i porządek w domu ...............................................................................
Pielęgnacja urody i stylu ..........................................................................................
151
152
153
155
157
Zgłoś jeśli naruszono regulamin