Małgorzata Bogunia-Borowska - Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe.pdf
(
5622 KB
)
Pobierz
Publikacja dofinansowana przez Instytut Socjologii Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu
Jagiellońskiego
RECENZENCI
prof. dr hab. Wiesław Godzic
prof. dr hab. Eugeniusz Wilk
PROJEKT OKŁADKI
Jadwiga Burek
Projekt obrazu graficznego na okładce:
dr hab. Beata Bigaj-Zwonek
© Copyright by Małgorzata Bogunia-Borowska & Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Wydanie I, Kraków 2012
All rights reserved
Niniejszy utwór ani żaden jego fragment nie może być reprodukowany, przetwarzany i rozpowszechniany
w jakikolwiek sposób za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających
i innych oraz nie może być przechowywany w żadnym systemie informatycznym bez uprzedniej pisemnej
zgody Wydawcy.
ISBN 978-83-233-3337-1
www.wuj.pl
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Redakcja: ul. Michałowskiego 9/2, 31-126 Kraków
tel. 12-631-18-81, 12-631-18-82, fax 12-631-18-83
Dystrybucja: tel. 12-631-01-97, tel./fax 12-631-01-98
tel. kom. 506-006-674, e-mail: sprzedaz@wuj.pl
Konto: PEKAO SA, nr 80 1240 4722 1111 0000 4856 3325
Spis treści
Społeczno-kulturowa refleksja nad telewizją – telewizja w trakcie zmian ................. 11
Wprowadzenie
Rozdział 1
Rzeczywistość telewizyjnych dyskursów
– fenomenologia telewizyjnego medium
Realność świata i rzeczywistość telewizyjna .............................................................
Popularne dyskursy telewizyjne ................................................................................
Dyskurs rywalizacji ...............................................................................................
Dyskurs stylu życia ...............................................................................................
Dyskurs autoreferencyjny ......................................................................................
Dyskurs scientyfikacyjny ......................................................................................
Dyskurs deliberatywny ..........................................................................................
Dyskurs rozrywki ..................................................................................................
15
26
30
30
30
31
31
32
Rozdział 2
Transformacja telewizji – telemorfoza oraz status telewizji
Telewizja jako element medialnego systemu .............................................................
Przyspieszony rozwój mediów ..................................................................................
Innowacyjność produktów technologicznych ............................................................
Telemorfoza od analogu do digitalizacji ....................................................................
Produkcja treści medialnych ......................................................................................
Hipertrofia i ekspansja telewizyjnych ekranów .........................................................
Projekt
AppleTV
i
GoogleTV
.....................................................................................
Telewizja fantomowa .................................................................................................
Koncepcje telewizyjne –
Mobile TV, Personal TV, Social TV, MyTV
......................
System medialny i społeczeństwo – zyski i straty .....................................................
37
38
38
39
41
47
49
52
55
58
Rozdział 3
Self-Television
– autoreferencyjna natura telewizji
Status ponowoczesnej telewizji .................................................................................
Telewizyjna narracja w dobie postmodernizmu .........................................................
Metatelewizyjna narracja i autoreferencyjna natura współczesnej telewizji ................
Sfera publiczna i prywatna oraz obszar sceny i kulis ................................................
Self-Television
– refleksja nad ponowoczesną telewizją ............................................
61
66
69
79
83
6
Spis treści
Rozdział 4
Telewizja śniadaniowa – koncepcja telewizji bezpośredniego przekazu
Koncepcja telewizji bezpośredniego przekazu .......................................................... 85
Metody podtrzymywania statusu telewizji bezpośredniego przekazu ....................... 88
Codzienność z telewizją śniadaniową ........................................................................ 91
Charakterystyka programu telewizji śniadaniowej .................................................... 92
Struktura programu .............................................................................................. 92
Projekt programu – cykle tematyczne i poruszane zagadnienia .......................... 93
Znaczenie czasu .................................................................................................... 95
Aranżacja i sceneria przestrzeni ........................................................................... 96
Atmosfera i styl .................................................................................................... 97
Postacie telewizji śniadaniowej ............................................................................ 99
Rola i znaczenie prezenterów ............................................................................ 99
Popularni goście ............................................................................................... 100
Ważni eksperci ................................................................................................. 101
Producenci i realizatorzy .................................................................................. 102
Zwyczajni ludzie .............................................................................................. 102
Autopromocja produktów telewizyjnych w porannych widowiskach
telewizyjnych ..................................................................................................... 104
Rozdział 5
Telewizja rozrywkowa – rozrywkowa koncepcja telewizji
Imitowanie kulturowych wzorów ............................................................................
Rozrywka – informacja ............................................................................................
Rozrywka – polityka ................................................................................................
Rozrywka – demokracja ..........................................................................................
Rozrywka – edukacja ...............................................................................................
Rozrywka – kwestie społeczne ................................................................................
Rozrywka – sport .....................................................................................................
Rozrywka – talenty i osobowości telewizyjne .........................................................
Przyszłość telewizyjnej rozrywki ............................................................................
107
110
115
121
129
135
140
147
149
Rozdział 6
Teleporadnictwo – kultywacja i znaczenie zmian
w życiu indywidualnym oraz społecznym
Afirmacja zmian .......................................................................................................
Teleporadnictwo – zmiana jako wartość społeczna i kulturowa ..............................
Diety i zdrowe odżywianie ......................................................................................
Organizacja i porządek w domu ...............................................................................
Pielęgnacja urody i stylu ..........................................................................................
151
152
153
155
157
Plik z chomika:
Izakolobrzeg
Inne pliki z tego folderu:
Alicja Jaskiernia - Od telewizji masowej do Netfliksa. Telewizja w Stanach Zjednoczonych w epoce cyfrowej.pdf
(6160 KB)
Piotr Tomasz Nowakowski - Fast Food dla mózgu, czyli telewizja i okolice.pdf
(5768 KB)
Jerzy Uszyński - Telewizyjny pejzaż genologiczny.pdf
(6356 KB)
Paweł Kuca, Wojciech Furman, Kazimierz Wolny-Zmorzyński - Publiczna telewizja regionalna w Polsce. Stan na koniec grudnia 2015 roku.pdf
(1523 KB)
Wojciech Siesicki - Telemetria. Jak czytać, rozumieć i interpretować wyniki badań widowni telewizyjnej.pdf
(3308 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dziennikarstwo
Edukacja medialna
Historia mediów
Komunikacja społeczna
Nowe media
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin