Seńko Wł. Jak rozumieć filoz. średniowieczną.pdf
(
8348 KB
)
Pobierz
WŁADYSŁAW
SEŃKO
JAK
ROZUMIEĆ
FILOZOFIĘ
ŚREDNIOWIECZNĄ
Kęty
2001
WYDAWNICTWO
ANTYK
SPIS
TREŚCI
Od
autora......................................................................................................
3
I.
CHARAKTER
FILOZOFII
ŚREDNIOWIECZNEJ.......................................
1.
Zagadnienie
periodyzacji
dziejów...........................................................
2.
Średniowiecze
a
starożytność................................................................
3.
Charakterystyka
średniowiecznego
sposobu
myślenia
..............................
4.
Średniowiecze
a
Renesans......................................
5.
Charakter
filozofii
średniowiecznej
(Problem
filozofii
chrześcijańskiej).....
6.
Spór
o
pojęcie
filozofii
chrześcijańskiej.................................................
7.
Pojęcie
scholastyki...............................................................................
5
5
9
14
18
21
24
40
II.
SZKOŁY
ŚREDNIOWIECZNE
I
METODA
SCHOLASTYCZNA...............
1.
Od
szkoły
monastycznej
do
uniwersytetu..............................................
2.
Tekst,
jego
rodzaje
i
powaga................................................................
3.
Metoda
scholastyczna..
. ......................................................................
44
44
54
60
70
70
77
82
86
90
III.
Źródła
doktrynalne
scholastyki................................................................
1.
Augustyn
i
Boecjusz.....................................................
2.
Platonizm
średniowieczny....................................................................
3.
Aristoteles
Latinus...............................
4.
Filozofia
arabska
................................................................................
5,
Filozofia
żydowska........................................................
IV.
GŁÓWNE
PROBLEMY
FILOZOFII
SCHOLASTYCZNEJ........................
96
1.
Koncepcja
filozofii..........................
96
2.
Stosunek
rozumu
do
wiary
. . . . . ............................................................
107
3.
Spór
o
uniwersalia
...... ..........................................................................
117
4.
Bóg......................................................................................................
123
5.
Człowiek..............................................................................................
133
6.
Natura...............................
144
7.
Państwo
i
społeczeństwo........................................................................
151
Indeks
osób..............................................................................................
Spis
treści............................................................
162
I
CHARAKTER
FILOZOFII
ŚREDNIOWIECZNEJ
1.
ZAGADNIENIE
PERIODYZACJI
DZIEJÓW
Podział
filozofii
europejskiej
-
podobnie
jak
i
dziejów
powszechnych
świata
-
na
trzy
okresy:
starożytny,
nowożytny
i
średniowieczny
(„pośred
ni”)
datuje
się
od
czasów
Renesansu
1
i
jest
dziełem
humanistów
epoki
Odrodzenia.
Sama
nazwa:^,media
aetas”,
„medium
aevum”,
przyswajana
z
wolna
w
ciągu
wieków
(posługują
się
nią
sporadycznie
myśliciele
XV.
wieku,
rozszerzająjej
użycie
pisarze
re!ormacyjhTXVrw.,
a
pełne
upow
szechnienie
zapewniają
dziejopisarze
XVII
wieku)
2,
ma
od
początku
zna
1
Spopularyzowanie
tej
renesansowej
periodyzacji
zawdzięczamy
Cellariuszowi,
pro
fesorowi
Uniwersytetu
w
Halle,
który
w
1688
r.
opublikował
podręcznik
historii
powszech
nej
pt.
Historia
universalis
[...]
i/i
aiitiquamr
medii
aew
et
novam
divisa.
Jako
daty
graniczne
dla
średniowiecza
przyjął
on
wstąpienie
na
tron
Konstantyna
Wielkiego
w
306
roku
oraz
zdobycie
Konstantynopola
przez
Turków
w
1453
roku.
Samo
średniowiecze po
sługiwało
się
trzema
schematami
podziału
dziejów:
1)
periodyzacją
biblijną
używaną
przez
Euzebiusza
z
Cezarei,
dzielącą
historię
na
sześć
okresów
odpowiadających
sześciu
dniom
stworzenia;
2)
uproszczonym
podziałem
Augustyna
przyjmującego
tylko
dwie
epoki
roz
dzielone
datą
narodzenia
Chrystusa;
3)
periodyzacją
mistyczną
Joachima
z
Fiore
(f
1202),
który
wyróżnił
trzy
okresy
dziejów
ludzkości:
okres
Ojca
(od
Abrahama
do
Chrystusa),
okres
Syna
(od
Chrystusa
do
wyliczonej
na
podstawie
mistycznych
kalkulacji
daty
1260
r.)
oraz
okres
Ducha
(od
1260
roku
do
końca
dziejów).
W
rozległej
literaturze
na
ten
temat
dobrze
orientuje
P.
E.
Hubinger,
Spatantike
undfriihes
Nfillelalter
„Deutsche
Vierteljahr-
schrift
fur
Litteraturwissenschaft
und
Geistesgeschichte”
26,
1952,
s.
1-48.
2
Określenie
„średniowiecze"
pojawia
się
w
XV
w.
u
humanistów
włoskich
(użył
go
po
raz
pierwszy
w
1469
r.
Giovanni
Andrea,
znany
humanista
i
bibliotekarz
papieski).
W
XVII
wieku
jest
ono
już
powszechnie
używane,
jak
świadczą
choćby
dzieła
ówczesnych
histo
ryków,
np.
G.
Horn,
Arca
Noe,
1666;
C.
Du
Cange,
Glossariinn
mediae
et
infimae
latiui-
tatis,
1678
lub
cytowanego
już
Cellariusza.
Na
lemat
różnych
sposobów
określania
i
rozu
mienia
średniowiecza
zob.
przede
wszystkim:
H.
Schmallenbach,
Das
Mittelalter,
sein
Begriff
und
Weseli,
Leipzig
1926;
E.
Garin,
Alle
origini
del
concetto
di
fdosojia
scolastica
[w:]
La
culiura
filosofica
del
Riiiasciinento
italiano.
Ricerche
e
docunienli,
Firenze
1961,
a
z
daw
niejszych
opracowań
G.
Kurth,
Qu’est-ce
que
le
Moyeii-age,
2
ćd.,
Paris
1905.
6
Władysław
Seńko
-
Jak
rozumieć
filozofię
średniowieczną
czenie
zdecydowanie,
pejoratywne.
Epoka
średniowieczna
to
epoka
mier
na,
nijaka,
bez
specjalnego
wyrazu,
okres
przejściowy
między
starożyt
nością
a
czasami
nowożytnymi,
który
nie
pozostawił
w
kulturze
europej
skiej
trwalszych
pozytywnych
śladów.
Podstawą
takiej
oceny,
a
w
kon
sekwencji
i
podziału
epok,
był
krytyczny
osąd
całości
zjawisk
kultury
tej
epoki,
która
w
literaturze
miała
wydać
jedynie
dzieła
pisane
zepsutą
łaciną
(latinitas
media),
w
sztuce
-
gotycką,
czyli
barbarzyńską
architekturę,
w
filozofii
-
szkolną
i
ubogą
w
łaclunck
myślowy
scholastykę3.
Od
Oświecenia,
odznaczającego
się
tak
nikłym
zmysłem
historycznym,
usta
liło
się
więc
przekonanie,
że
Renesans
przerzuca
pomost
między
staro
żytnością
a
czasami
nowożytnymi
nad
absolutną
pustynią.
Jeszcze
Hegel,
omawiając
w
swych
wykładach
dzieje
myśli
europejskiej,
radził
zakładać
siedmiomilowe
buty,
by
jak
najszybciej
przebyć
okres
od
schyłku
staro
żytności
do
Kartezjusza4,
a
Wiktor
Cousin,
wybitny
filozof
francuski
XIX
stulecia
głosił,
„że
istnieją
naprawdę
tylko
dwie
epoki
w
dziejach
świata,
epoka
starożytna
i
epoka
nowożytna;
pomiędzy
nimi
światło
geniuszu
greckiego
gaśnie
powoli
w
mrokach
średniowiecza.
Wieki
XV
i
XVI
nie
są
niczym
innym
jak
porodem
wieku
XVII,
słowem
druga
epoka
zaczyna
się
dopiero
od
Kartezjusza”
5.
W
tej
sytuacji
odrodzenie
filozofii
mogło
polegać
jedynie
na
powrocie
do
starożytności
i
na
kontynuacji
greckiej
myśli
filozoficznej.
Po
kilku
wiekach
średniowiecze
wzięło
rewanż
za
to
zniesławienie.
Oto
neoscholastycy
u
schyłku
XIX
stulecia
rzucili
podobne
oskarżenie
pod
adresem
całej
filozofii
nowożytnej.
Przeciwnicy
scholastyki
sądzili,
że
nie
było
w
średniowieczu
filozofii
zasługującej
na
odrodzenie
-
neoschola
stycy
głosili
odwrotnie,
iż
to
właśnie
w
czasach
współczesnych,
od
Re
nesansu
począwszy,
nie
było
żadnej
filozofii
godnej
tego
miana6.
Wielka
3
Por.
np.
dzieło
siedemnastowiecznego
autora
Antoniego
Tribbechoviusa
pod
znamiennym
tytułem:
De
doctoribus
scholasticis
et
de
cornipta
per
eos
dwinarum
humanarumgue
rerum
ścieniła,
tzn.
O
doktorach
(czyli
uczonych)
scholastycznych
i
o
skażonej
przez
nich
wiedzy
o
rzeczach
boskich
i
ludzkich
(tak
humaniści
za
Cyceronem
określali
filozofię),
Giessen
1655.
4
G.
W.
F.
Hegel,
Porlesungen
uber
die
Geschichte
der
Philosophie
[w:]
Sanitliche
Werke,
ed.
H.
Glockner,
t.
XIX,
Stuttgart
1941,
s.
99.
Na
temat
stosunku
Hegla
do
filo
zofii
średniowiecznej
zob.
S.
S
wieża
wski,
Hegel
und
die
Mittelalterliche
Philosophie,
„Archiv
fur
Philosophie",
10,
Wien
1964,
s.
24-78.
5
V.
Cousin,
Cours
de
Philosophie,
cyt.
za
GilsonemFi/ozof
i
teologia,
tłum.
J.
Kotsa,
Warszawa
1968,
s.
77.
6
Dotyczy
to
np.
poglądów
grupy
uczonych
włoskich,
którzy
przygotowali
encyklikę
Leona
XIII
Aeterni
Patris:
Gaetano
Sanseverino,
autora
wielotomowego
dzieła
Philosophia
I
-
Charakter
filozofii
średniowiecznej
7
problematyka
metafizyki
klasycznej
kończy
się
-
ich
zdaniem
-
defini
tywnie
w
XIV
wieku,
rozmieniając
się
potem
na
nieskończoną
ilość
pseudofilozoficznych
„-izmów”.
Sama
filozofia
Renesansu
została
przy
tym
oceniona
bardzo
surowo.
Współczesny
historyk
nauki,
G.
Sarton,
nie
zawahał
się
stwierdzić,
że
humaniści
zdecydowanie
cofnęli
się
wstecz
tak
w
dziedzinie
filozofii
jak
i
nauki.
W
porównaniu
ze
scholastyką
średnio
wieczną,
ograniczoną,
ale
uczciwą,
reprezentatywna
filozofia
tej
epoki,
florencki
neoplatonizm,
był
powierzchownym
zlepkiem
pojęć
zbyt
ogól
nikowych,
by
mogły
one
mieć
jakąkolwiek
merytoryczną
wartość.
Bardziej
jeszcze
radykalny
-
pisze
Eugenio
Garin
-
okazuje
się
pod
tym
wzglę
dem
historyk
filozofii
Bruno
Nardi,
który
oświadcza,
że
jeśli
rzeczywi
ście
chcemy
sięgnąć
do
źródeł
filozofii
nowożytnej,
to
okres
humanizmu
należy
całkowicie
pominąć,
a
historyk
literatury
tego
okresu
CL
Billano-
_vich,mówinąwct
o
„wieku
milczenia”,
przerywanego
jedynie
szeptem
de-
klinujących
gramatyków,
kiedy
to
filozofowanie
zostało
całkowicie
zde
gradowane
i
sprowadzone
do
sprawności
w
szermierce
filozoficznej
i
retorycznej
w
ogólnym
chaosie
intelektualnym7.
Odrodzenie
nie
odro
dziło
zatem
wcale
samej
filozofii8.
Christiana
cum
antiąua
el
nova
comparata
(1862);
Gennaro
Portenova,
późniejszego
kardynała
w
Reggio
Calabrii, autora
La
philosophia
speculativa
compendiata
(1883)
oraz
Salvatore
Talamo,
doradcy
papieża
i
pierwszego
kierownika
Pontyfikalnej
Akademii
Rzymskiej
im.
św.
Tomasza
z
Akwinu,
autora
Ł'Aristotelismo
della
Scolasiica
(1873).
Poglądy
te
referuje
dobrze
A.
Pelzer,
Les
iniliateurs
du
neothomisme
contemporain,
,,Revue
neoscholastique
de
philosophie",
18,
1911,
s.
13-25
oraz
C.
Fabro,
Neuscholastik
und
Neu-
thomismus
in
Italien
[w:]
Gegenwart
und
Tradition.
Festschrift
Jur
B.
Lakenbrink,
Frei-
burg
1969,
s.
181-202.
7
G.
Sarton,
Science
in
the
Renaissance,
Chicago
1929,
s.79;
B.
Nardi,
Z/
probiema
della
yerita,
Roma
1951,
s.
58
i
G.
Billanovich,
Petrarca
lelterato,
Roma
1947,
s.
415,
cytowani
w
przytoczonym
tu
fragmencie
dzieła
Eugenio
Garina,
Filozofia
Odrodzenia
we
Włoszech,
tłum.
K.
Żaboklicki,
Warszawa
1969,
s.
11.
8
Powiedzenie
to
sformułował
W.
Tatarkiewicz
w
swej
Historiifilozofii,
t.
II,
Warszawa
1968,
s.
12
i
sąd
w
nim
zawarty
był
do
niedawna
powszechnie
podzielany.
W
obronie
wartości
filozofii
Renesansu,
negowanej
jeszcze
przez
takiego
znawcę
epoki
Renesansu
jak
P.
O.
Kristeller
(Renaissance
Thought,
New
York
1961)
wystąpił
E.
Garin
w
cytowanym
wyżej
dziele.
Różnice
między
tymi
stanowiskami
referuje
J.
Domański
w
artykule:
Humanizm
i
filozofia:
Kristellerowska
i
Garinowska
interpretacja
myśli
renesansowej
[w;]
Człowiek
j
światopogląd
2,
1975,
s.
160-184,
poglądy
zaś
samego
Krislellera
najlepiej
poznać
z
czte
rech
jego
studiów
(Ruch
humanistyczny.
Humanizm
i
scholastyka.
Myśl
moralna
humani
zmu
renesansowego
i
Renesans
w
historii
myślifilozoficznej)
przełożonych
ostatnio
na
język
polski
i
wydanych
w
serii
„Renesans
i
Reformacja.
Studia
z
historii
filozofii
i
idei"
pod
redakcją
L.
Szczuckiego,
1.1:
Paul
Oskar
Kristeller,
Humanizm
ifilozofia,
Warszawa
1985.
Plik z chomika:
Aizococ
Inne pliki z tego folderu:
Reale G. Historia filozofii starożytnej. T. 4.pdf
(44125 KB)
Reale G. Historia filozofii starożytnej. T. 4.djvu
(27069 KB)
Reale G. Historia filozofii starożytnej. T. 4.txt
(1390 KB)
Reale G. Historia filozofii starożytnej. T. 2.pdf
(39443 KB)
Reale G. Historia filozofii starożytnej T. 3.pdf
(22283 KB)
Inne foldery tego chomika:
AH
Arystoteles
Bocheński
Copleston
Domański
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin