Zal17 - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (ISCED).pdf

(351 KB) Pobierz
Załącznik nr 17 - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (ISCED)
ISCED
– klasyfikacja stopnia uzyskanego wykształcenia zgodnie z Międzynarodową Standardową
Klasyfikacją Kształcenia. Stopień uzyskanego wykształcenia jest określany w dniu rozpoczęcia
uczestnictwa w projekcie. Wyróżnia się 8 poziomów ISCED:
1.
Wykształcenie PODSTAWOWE
– programy w ramach poziomu
ISCED 1
(Międzynarodowa
Standardowa Klasyfikacja Kształcenia) – wykształcenie podstawowe – ma na celu przekazywanie
uczniom podstawowych umiejętności w zakresie czytania, pisania i matematyki (tj. umiejętności
czytania i pisania oraz liczenia) oraz wyrobienie solidnej podstawy do uczenia się i rozumienia
kluczowych obszarów wiedzy, rozwoju osobistego i społecznego, jak również przygotowania się do
kształcenia średniego I stopnia. Dotyczy nauki na poziomie podstawowym, bez specjalizacji lub ze
specjalizacją w niewielkim stopniu. Jedynym warunkiem przyjęcia na ten poziom kształcenia jest z
reguły wiek. Zwyczajowo i zgodnie z prawem, osoby przystępujące do nauki na tym poziomie nie
mogą mieć mniej niż 6 i nie więcej niż 7 lat.
2.
Wykształcenie GIMNAZJALNE
- programy w ramach poziomu
ISCED 2
(Międzynarodowa
Standardowa Klasyfikacja Kształcenia) – wykształcenie gimnazjalne - służy rozwojowi umiejętności
nabytych na poziomie ISCED 1. Celem edukacyjnym w tym zakresie jest stworzenie fundamentów do
rozwoju uczenia się przez całe życie, które systemy edukacji mogą rozszerzać o dalsze możliwości
kształcenia. Programy nauczania na tym poziomie są zazwyczaj w większym stopniu ukierunkowane
na określone przedmioty, wprowadzając pojęcia teoretyczne do szerokiego zakresu zajęć
tematycznych. Nauka na poziomie gimnazjum rozpoczyna się po 6 latach od poziomu ISCED 1.
Uczniowie przystępują do nauki na poziomie gimnazjum są zwykle pomiędzy 12, a 13 rokiem życia.
Sformułowania zapisane kursywą są identyczne z definicją UNESCO. Osoby przystępujące do projektu
należy wykazać tylko raz uwzględniając najwyższy ukończony poziom ISCED, z wyjątkiem
uczestników, którzy nie ukończyli jeszcze poziomu ISCED 1 i 2, ale są nadal w przyjętym w kraju
zwyczajowo lub prawnie wieku obowiązku szkolnego.
3.
Wykształcenie PONADGIMNAZJALNE (poziom ISCED 3):
ma na celu uzupełnienie wykształcenia
średniego i przygotowanie do podjęcia studiów wyższych lub umożliwienie osobom uczącym się
nabycia umiejętności istotnych dla podjęcia zatrudnienia. Uczniowie przystępują do nauki na tym
poziomie zwykle pomiędzy 15, a 16 rokiem życia. Programy na poziomie ISCED 3 z reguły kończą się
12 lub 13 lat po rozpoczęciu nauki na poziomie ISCED 1 (lub mniej więcej w wieku 18 lat), przy czym
najczęściej jest to okres 12 lat.
4.
Wykształcenie POLICEALNE (poziom ISCED 4):
ma na celu umożliwienie uczącym się zdobycia
wiedzy, umiejętności i kompetencji na poziomie niższym od poziomu studiów wyższych. Programy na
poziomie ISCED 4 - poziom policealny – są opracowane tak, aby zapewnić osobom, które ukończyły
naukę na poziomie ISCED 3, zdobycie kwalifikacji niezbędnych do kontynuowania nauki na studiach
wyższych lub do podjęcia pracy, jeżeli kwalifikacje nabyte przez nich na poziomie ISCED 3 tego nie
umożliwiają. Biorąc pod uwagę kompleksowość treści, programy na poziomie ISCED 4 nie mogą być
uznawane za programy kształcenia wyższego, chociaż zdecydowanie odnoszą się do nauczania na
poziomie policealnym. Ukończenie programu na poziomie ISCED 3 jest warunkiem przystąpienia do
programów na poziomie ISCED 4. Programy nauczania na tym poziomie przygotowują do
bezpośredniego wejścia na rynek pracy. Niektóre systemy edukacji oferują na tym poziomie
programy ogólne. Osoby przystępujące do projektu należy wykazać tylko raz uwzględniając najwyższy
ukończony poziom ISCED.
5.
ISCED 5
studia krótkiego cyklu
– są opracowane tak, aby zapewnić osobom uczącym się
możliwość zdobycia profesjonalnej wiedzę, umiejętności i kompetencji. Opierają się one zwykle na
praktycznej nauce, właściwej dla wykonywania danego zawodu i przygotowują studentów do wejścia
na rynek pracy. Mogą jednak być też drogą do innych programów kształcenia wyższego. Programy
kształcenia akademickiego poniżej poziomu studiów licencjackich lub równorzędne z nimi są także
klasyfikowane jako poziom ISCED 5. Wymogiem przystąpienia do programów kształcenia na poziomie
ISCED 5 jest pomyślne ukończenie nauki na poziomie 3 lub 4 ISCED z dostępem do kształcenia
wyższego. Programy na poziomie ISCED 5 charakteryzują się większą złożonością merytoryczną niż
programy na poziomach 3 i 4 ISCED, ale trwają krócej i są zwykle w mniejszym stopniu zorientowane
na naukę teoretyczną niż programy na poziomie ISCED 6.
6.
ISCED 6
studia licencjackie lub ich odpowiedniki
– mają na celu dostarczenie studentom wiedzy
akademickiej na poziomie średnio zaawansowanym lub wiedzy zawodowej, umiejętności i
kompetencji, prowadzących do uzyskania dyplomu pierwszego stopnia lub jego odpowiednika.
Programy na tym poziomie opierają się zwykle na nauce teoretycznej, ale mogą też obejmować
zajęcia praktyczne. Są inspirowane przez najnowsze badania lub doświadczenie zawodowe. Naukę w
ramach tych programów oferują uniwersytety i inne równorzędne z nimi uczelnie wyższe. Wymogiem
przystąpienia do programów na tym poziomie jest zazwyczaj pomyślne ukończenie nauki na poziomie
3 lub 4 ISCED z dostępem do kształcenia wyższego. Przystąpienie do tych programów może zależeć
od wyboru przedmiotów lub od stopni uzyskanych z programów na poziomie 3 i/lub 4 ISCED.
7.
ISCED 7
studia magisterskie lub ich odpowiedniki
– mają na celu dostarczenie studentom wiedzy
akademickiej na poziomie zaawansowanym oraz/lub wiedzy zawodowej, umiejętności i kompetencji,
prowadzących do uzyskania dyplomu drugiego stopnia lub jego odpowiednika. Znaczną część
programów na tym poziomie mogą stanowić prace badawcze, co jednak nie prowadzi jeszcze do
przyznania stopnia doktora.
8.
ISCED 8 – studia doktoranckie lub ich odpowiedniki
– przede wszystkim prowadzą do uzyskania
wysokiego stopnia naukowego. Programy na tym poziomie ISCED koncentrują się na
zaawansowanych i twórczych pracach badawczych. Dostęp do tych programów zapewniają zwykle
tylko instytucje szkolnictwa wyższego, które prowadzą badania naukowe, np. uniwersytety.
Osoby przystępujące do projektu należy wykazać tylko raz uwzględniając najwyższy ukończony
poziom ISCED.
Definicje na podstawie: ISCED 2011 (UNESCO)
http://www.uis.unesco.org/Education/Documents/UNESCO_GC_36C-19_ISCED_EN.pdf
Zgłoś jeśli naruszono regulamin