Jakub Żurawski - Internet jako wspolczesny srodek elektronicznej komunikacji wyborczej.pdf

(13913 KB) Pobierz
Internet
jako
współczesny
środek
elektronicznej
komunikacji
wyborczej
i
jego
zastosowanie
w
polskich
kampaniach
parlamentarnych
Kraków
2010
©
Copyright
by
Jakub
Żurawski,
Kraków
2010
Opracowanie
redakcyjne:
Ewa
Popielarz
Korekta:
Edyta
Wygon
ik-Barzyk
Indeks:
Gabriela
Niemiec
Projekt
okładki:
Ewa
Skrzypiec
Skład
i
łamanie:
STUDIO
DTP
Książka
dofinansowana
przez
Wydział
Stosunków
Międzynarodowych
i
Politycznych
Uniwersytetu
Jagiellońskiego
ISBN
978-83-7638-002-5
K
sięgarnia
A
kademicka
ul.
św.
Anny
6,
31-008
Kraków
tel./faks
43-127-43,
422-10-33
w.
11-67
akademicka@akademicka.pl
www.akademicka.pl
SPISTREŚCI
Wstęp
........................................................................................................................................
11
Rozdział
I.
Elektroniczne
środki
masowego
przekazu.........................................................
1.
Wstęp..............................................................................................................................
2.
Media
elektroniczne
a
polityka
....................................................................................
2.1.
Nierównomiemość
komunikowania...................................................................
2.2.
„Mediatyzacja”
i
„medializacja”
polityki
............................................................
2.2.1.
„Rytualizacja”
komunikacji
politycznej.....................................................
2.2.2.
„Karnawalizacja”
komunikacji
politycznej
................................................
2.2.3.
Krytyka
„medializacji".................................................................................
2.3.
Media
elektroniczne
w
symbiozie
z
polityką......................................................
2.3.1.
Marketingowa
„współpraca”
.......................................................................
3.
Telewizja
i
odbiór
przekazu
telewizyjnego
..................................................................
3.1.
Rozwój
telewizji
....................................................................................................
3.2.
Przekazy
telewizyjne.............................................................................................
4.
Radio
-
medium
„towarzyszące”
..................................................................................
4.1.
Rozwój
radia..........................................................................................................
4.2.
Cechy
przekazu
radiowego...................................................................................
5.
Internet
i
interaktywność
globalnej
sieci.....................................................................
5.1.
Rozwój
Internetu
..................................................................................................
5.2.
„Przekaz”
w
Internecie.........................................................................................
6.
Podsumowanie
-
modernizacyjna
a
postmodernizacyjna
kampania
wyborcza......
17
17
20
22
23
27
28
28
30
32
33
35
37
39
39
40
41
42
46
47
51
51
52
53
56
60
64
65
68
Rozdział
II.
Medialne
komunikowanie
wyborcze.................................................................
1.
Wstęp..............................................................................................................................
2.
Komunikowanie
wyborcze
w
nauce
o
komunikowaniu.............................................
2.1.
Proces
komunikowania
wyborczego...................................................................
2.2.
Środek
komunikowania
w
medialnym
komunikowaniu
wyborczym..............
2.3.
Masowość
w
komunikowaniu
wyborczym
a
Internet.......................................
3.
Komunikowanie
wyborcze
a
marketing
polityczny...................................................
3.1.
Proces
wyborczy
w
ujęciu
marketingowym
.......................................................
3.2.
Komunikacja
marketingowa
................................................................................
4.
Komunikowanie
wyborcze
a
Internet
-
cztery
aspekty
komunikacji
wyborczej
w
sieci...................................................................................
4.1.
Nowe
rozwiązania,
odnowione
narzędzia
-
aspekt
technologiczny
internetowej
komunikacji
wyborczej...................................................................
4.1.1.
Narzędzia
komunikacji
wyborczej
w
Internecie
.......................................
4.1.1.1.
Narzędzia
osobistej
perswazji............................................................
4.1.1.2.
Reklama
polityczna............................................................................
4.1.1.3.
Polityczne
public
relations
i
przekazy
dziennikarskie
......................
4.2.
Szklany
ekran
a
uścisk
dłoni
-
czasoprzestrzenny
aspekt
internetowej
komunikacji
wyborczej...................................................................
4.2.1.
Czas
i
miejsce
komunikacji
wyborczej
......................................................
4.2.2.
Nowy
rodzaj
relacji......................................................................................
4.3.
Plakat
na
murze
a
banner
w
sieci
-
aspekt
akceptowalności
nowych
form
internetowej
komunikacji
wyborczej............................................
4.3.1.
Bariera
technologiczna
...............................................................................
4.3.2.
Bariera
aktywności
obywatelskiej...............................................................
4.3.3.
Bariera
umiejętności
...................................................................................
4.4.
Aktywny
użytkownik
a
bierny
widz
-
aspekt
nowej
pozycji
komunikacyjnej
uczestników
internetowej
komunikacji
wyborczej.................
4.4.1.
Perspektywa
wyborców
..............................................................................
4.4.2.
Perspektywa
polityków...............................................................................
71
71
72
73
75
76
79
79
81
81
82
82
83
84
85
86
Rozdział
III.
Polityczne
i
prawne
uwarunkowania
kampanii
wyborczych
w
Internecie....
1.
Kampania
wyborcza
w
ujęciu
politologicznym
..........................................................
1.1.
Kultura
polityczna
a
wykorzystanie
Internetu
w
kampaniach
.........................
1.2.
Struktura
sztabów
wyborczych
i
jej
wpływ
na
wykorzystanie
Internetu
w
kampaniach.......................................................................................
1.3.
Polityczna
„superrzeczywistość”..........................................................................
2.
System
medialny
i
wyborczy
a
kształt
internetowej
komunikacji
wyborczej
...........
2.1.
Prawo
medialne
a
wykorzystanie
Internetu
w
kampaniach..............................
2.1.1.
Internet
jako
środek
masowego
komunikowania
.....................................
2.1.2.
Publikacje
internetowe jako
prasa..............................................................
2.2.
Prawo
wyborcze
a
kampania
w
Internecie.........................................................
2.2.1.
„Agitacja
wyborcza”
a
publikacje
w
Internecie
.........................................
2.2.2.
Cisza
przedwyborcza
a
kampania
w
Internecie.........................................
2.2.3.
Pojęcie
„materiałów
wyborczych”
w
Internecie
........................................
2.2.4.
Kwestia
prawdziwości
informacji
w
internetowych
„materiałach
wyborczych”..............................................................................
3.
Podsumowanie
..............................................................................................................
89
89
92
95
96
98
99
99
102
107
107
108
109
110
112
117
117
120
121
Rozdział
IV.
Internet
w
polskich
kampaniach
parlamentarnych
1997-2005
......................
1.
Cechy
kampanii
parlamentarnych................................................................................
2.
Problem
personalizacji
kampanii
parlamentarnych...................................................
3.
Polskie
kampanie
parlamentarne
1997-2005
..............................................................
Zgłoś jeśli naruszono regulamin