Pomerania Nr 5-6 1970.pdf

(16452 KB) Pobierz
ZRZESZENIE KASZUBSKO POMORSKIE
w Gdańsku
GDAŃSK
1 9 70
R.
BIULETYN ZARZADU GŁOWNEGO
ZRZESZENIA TCASZUBSKO-POMORSTTIEGO
X!
GDAŃSKU
xxxxxxxxxxxy.
oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
ROK VII
1970
NR 5/6
oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
3
®nxxxxxxx)^A.\xxx.\A.x.'Cj.x;w'ixxxtxjujŁ
JQCXXXXXX.YJ.XXXX
REDAKTOR: Stanisław Pestka.
KOLEGIUM:
Kamiński,
czący/,
Tadeusz
Bolduan,
Tadeusz Gleinert,
Edmund
Krystyna Kula,
Józef Węgierski.
Stanisław Pestka /przewodni­
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
ADRES REDAKCJI: Gdańsk,
Długi Targ 8/10.
Spółdzielnia "Nowator", Gdynia, ul. Śląska 64.
Powiela
Nakład 1500 egz.
Z1
Zezwól. F-4
JfS FAKIY-OPINIE
H POGLĄDY
ROXRJALD
ŚMIECH
PRZY
GRANICY
WOJEWÓDZTW
Osiedle Czarna Woda
położone jest w
malowniczej
okolicy, wśród lasów Borów Tucholskich, tuż przy gra­
nicy woj. gdańskiego z woj. bydgoskim.Rzeka o tej samej
nazwie tworzy tu rozliczne meandry dodając wiele uroku
temu... przemysłowemu osiedlu. W Czarnej Vodzie znaj -
duje się fabryka płyt pilśniowyoli której budowę rozpo­
częto Jeszcze w 1947 r.Dzięki fabryoc Czarna Woda sta-
ia sit; osiedlem. Do sławy tego ośrodka znakomicie pro­
wadzonej gospodarki lekarskiej.przyczyniła się fabryka
płyt pilśniowych. Fabryka jest dużym zakładem przemys­
łowym zatrudniającym przeszło 1000 osób. Ilość zatrud­
nionych wzrośnie jeszcze bardziej wraz z planowaną i
zatwierdzoną już rozbudową zakładu. Dla zakładu i no-
wozatrudnionych pracowników sprawą istotną będzie miej­
sce ich zamieszkania. Dlatego już teraz trzeba
talać.
je us­
Problem lokalizacji budownictwa mieszkaniowego
Dojeżdżający do pracy stanowią większość załogi.
Do pracy dojeżdża się ze wsi odległych od zakładu na­
wet o 30 km. Ograniczenie tak dalekich dojazdów, zwła­
szcza ze wsi nie posiadających dogodnych połączeń ko­
munikacyjnych, jest potrzebą zarówno dojeżdżających,
tracą bowiem oni i zdrowie i czas - jak i zakładu. Dla
zakładu koszty dojazdów są poważnym obciążeniem.Dojaz­
dy utrudniają ponadto szkolenie wewnątrzzakładowe, na­
ruszają rytm czterozmianowego systemu organizacji pra­
cy. Wraz ze wzrostem liczby załogi liczba
dojeżdżają­
cych będzie jednak nie maleć lecz najprawdopodobniej
rosnąć. Istniejące obciążenia związane z dojazdami bę­
dą prawdopodobnie również wzrastać. Dlatego też jednym
z najbardziej skutecznych rozwiązań byłoby ogranicze­
nie dojazdów przez rozwój budownictwa mieszkaniowego.
Rozwiązanie to jest o tyle realne, że dyrekcja zakładu
posiada już część pieniędzy przeznaczonych na ten cel.
Pozostaje jeszcze decyzja wyboru lokalizacji budownic­
twa mieszkaniowego.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin