O_miejscach_niedookreslenia.pdf

(263 KB) Pobierz
Piotr Błaszczyk
Fragmenty ontologii Ingardena
O miejscach niedookreślenia przedmiotu czysto intencjonalnego
W artykule prezentujemy reinterpretację teorii przedmiotu czysto intencjonalne-
go wypracowaną przez Romana Ingardena. Rzecz dotyczy przedmiotu czysto inten-
cjonalnego, który jest korelatem tekstu i charakteryzuje się dwustronnością budowy
oraz schematycznością. Kluczem do prezentowanej reinterpretacji jest pojęcie sche-
matyczności. W pracy klasyfikujemy różne rozumienia schematyczności oraz propo-
nujemy nową definicję schematyczności.
1.
Rozwiniętą koncepcję przedmiotu czysto intencjonalnego po raz pierwszy
przedstawił Ingarden w
Das literarische Kunstwerk.
Generalnie
Przedmiot jest w naszym rozumieniu wtedy czysto intencjonalny, gdy zostaje wytworzony [1]
bezpośrednio lub [2] pośrednio przez akt
świadomościowy
lub przez mnogość takich aktów
wyłącznie dzięki immanentnej im intencjonalności, tak iż w aktach tych ma
źródło
swego bytu
i swego zupełnego uposażenia.
1
(ad 1) „Bezpośrednie wytworzenie” to sytuacja, gdy przedmiot intencjonalny jest
korelatem aktu
świadomości.
Taki przedmiot nazywany jest „pierwotnie czysto in-
tencjonalnym”:
wśród czysto intencjonalnych przedmiotów rozróżnić trzeba ‘pierwotnie czysto intencjonalne’ i
‘wtórnie czysto intencjonalne’ przedmioty. Pierwsze mają
źródło
swego bytu i uposażenia
2
wprost w konkretnych aktach
świadomościowych
spełnianych przez jakieś ‘ja’ […].
1
2
[Ingarden 1988], s. 179; numery wyrażeń zostały dodane — P.B..
[Ingarden 1988], s. 180.
2
Piotr Błaszczyk
Przedmiot tego rodzaju jest bezpośrednio dostępny jedynie podmiotowi spełnia-
jącemu dany akt i w tym sensie jest on
monosubiektywny.
Przykład:
Specjalny wypadek czysto intencjonalnych przedmiotów stanowią pierwotnie czysto intencjo-
nalne przedmioty należące do prostego aktu domniemania (wzgl. ich mnogości), np. wyobraża-
3
nie sobie czegoś.
(ad 2) W tym przypadku mamy do czynienia z przedmiotem, który jest korelatem
tekstu, który jest
nadbudowany
nad pewnym tekstem. Taki przedmiot nazywany jest
„wtórnie czysto intencjonalnym”:
drugie [tj. przedmioty ‘wtórnie czysto intencjonalne’ — P.B.] zawdzięczają swój byt i uposaże-
nie tworom kryjącym w sobie ‘nadaną’ intencjonalność, w szczególności jednostkom znacze-
niowym (językowym) różnego rzędu.
4
Przedmiot tego rodzaju jest dostępny poznawczo różnym podmiotom i w tym
sensie jest on
intersubiektywny. Gwarancją
owej intersubiektywności jest język, w
szczególności intersubiektywność znaczeń. Ingardena teoria języka, już chociażby z
tej racji,
że
odwołuje się do czystych jakości idealnych, jest dyskusyjna
5
, tym nie-
mniej intersubiektywność znaczeń można po prostu uznać, przyjąć jako dany fakt i w
ten sposób teorię przedmiotów intencjonalnych można uczynić niezależną od wszel-
kich teorii wyjaśniających intersubiektywność znaczeń.
6
Klasycznym przykładem przedmiotów „wtórnie czysto intencjonalnych” jest
dzieło literackie oraz
fragment
takiego dzieła, mianowicie postać literacka.
1.1
W
Das literarische Kunstwerk
dzieło literackie zostało opisane, z uwagi na
budowę formalną, jako twór warstwowy, w którym wyróżniono cztery warstwy: (1)
brzmień słów i jednostek fonetycznych wyższego rzędu, (2) jednostek znaczenio-
wych, (3) aspektów schematycznych, (4) przedmiotów przedstawionych (postaci,
rzeczy, wydarzenia).
Rozwijając ideę dzieła sztuki jako przedmiotu czysto intencjonalnego i uwzględ-
niając specyfikę innych dziedzin przedstawił Ingarden analogiczną, tj. warstwową,
koncepcję dzieła teatralnego i filmowego
7
, a następnie architektonicznego, muzycz-
nego i malarskiego.
8
W tradycji nawiązującej do estetyki Ingardena opracowano
ostatnio koncepcję warstwowej budowy dzieła operowego.
9
Występująca w warstwie przedmiotów przedstawionych postać literacka, z uwagi
na budowę formalną, została opisana w
Das literarische Kunstwerk
jako przedmiot
[Ingarden 1988], s. 181.
[Ingarden 1988], s. 180.
5
Różne problemy tej teorii, ale i możliwe ich rozwiązania są zarysowane w [Chrudzimski
1998], pkt. 4-5.
6
Zob. [Błaszczyk 2007], s. 353-356.
7
Zob. [Ingarden 1988], rozdz. XII.
8
Zob. [Ingarden 1958].
9
Zob. [Lipiec 2000], [Woleński 2003].
4
3
Fragmenty ontologii Ingardena
3
schematyczny o budowie dwustronnej. W tradycji nawiązującej do ontologii Ingar-
dena podejmowano kilka prób użycia tej formy przedmiotowej poza estetyką i tak
stosowano ją do opisu aksjomatycznej teorii matematycznej
10
, przedmiotu matema-
tycznego
11
oraz pieniądza.
12
.
2.
Koncepcja przedmiotów czysto intencjonalnych w sposób systematyczny i z
rygorami obowiązującymi w ontologii została następnie opracowana przez Ingardena
w
Sporze o istnienie
świata.
13
W
Sporze
Ingarden skupia się jedynie na przedmiotach
czysto intencjonalnych, których formę charakteryzuje dwustronność budowy i sche-
matyczność — co ciekawe, twór warstwowy nie jest nawet wspomniany jako swoista
forma przedmiotowa.
2.1.
Generalnie
,Przedmiot czysto intencjonalny jest odpowiednikiem i wytworem aktu lub aktów
świadomości.
Istnieją jednak rozmaite odmiany aktów, a korelatywnie i różne typy przedmiotów intencjonal-
nych.
14
Wśród owej „rozmaitości” aktów Ingarden wyróżnia:
(1) akty ‘swobodnej’, poetycko pobudzonej, w marzeniu się wyładowującej fantazji. Wyczer-
pują się one w tym i tym się niejako zadowalają,
że
tworzą przedmioty intencjonalne, które
[…] mijają wraz z tymi aktami,
15
(2) akty, które zmierzają do tego,
żeby
wytworzone w nich przedmioty czysto intencjonalne
zrobić same jakoś trwałymi,
16
(3) akty, które wytworzone przez siebie czysto intencjonalne przedmioty z góry traktują tylko
jako wzory (‘plany’, ‘projekty’), wedle których coś innego ma zostać wytworzone,
17
(4) [akty spostrzeżenia zmysłowego]; cały sens i cel tych aktów leży w tym,
żeby
wytworzo-
nym przez siebie przedmiotom intencjonalnym nie pozwolić występować w polu widzenia sa-
mym dla sobie, lecz
żeby
je tak dostosować i odtworzyć wedle przedmiotów danych w tych
samych aktach, ale radykalnie transcendentnych, iżby się same pokryły doskonale z nimi i w
tym nakryciu zupełnie zniknęły z widowni, stając się niejako zupełnie ‘przezroczyste’.
18
Stąd dostajemy cztery typy przedmiotów czysto intencjonalnych:
(ad 1) nieutrwalone „przedmioty fantazji”,
19
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Zob. [Gierulanka 1962].
Zob. [Błaszczyk 2007], [Smith 1975], [Smith 1976].
Zob. [Piaszczyński 2004].
Zob. [Ingarden 1987], rozdz. IX.
[Ingarden 1987], t. II/1, s. 162.
[Ingarden 1987], t. II/1, s. 190.
[Ingarden 1987], t. II/1, s. 190.
[Ingarden 1987], t. II/1, s. 190.
[Ingarden 1987], t. II/1, s. 191.
[Ingarden 1987], t. II/1, s. 187-189.
4
Piotr Błaszczyk
(ad 2) „dzieła sztuki różnego rodzaju, a więc utwory poetyckie, dzieła muzyki,
obrazy i dzieła architektury”,
20
(ad 3) „plany narzędzi, maszyn, różnego rodzaju budowli, jak mosty, kanały,
drogi, budynki”,
21
(ad 4) „intencjonalne przedmioty spostrzeżeniowe”.
22
2.2
Ontologiczna charakterystyka przedmiotu czysto intencjonalnego jest dwo-
jaka: osobno jest charakteryzowana budowa formalna, osobno — sposób istnienia.
Jako
że
Ingarden zrezygnował z opisu tworu warstwowego, w
Sporze
opisywana jest
tylko jedna forma przedmiotowa: przedmiot czysto intencjonalny charakteryzujący
się dwustornnością budowy oraz schematycznością.
Opis formy przedmiotu czysto intencjonalnego wygodnie jest zacząć od dwu-
stronności. Dwustronność budowy uważał Ingarden za swoje wielki odkrycie i sto-
sował już ją wcześniej w
Pytaniach esencjalnych
(1923) do opisania budowy idei. W
Sporze
tak o tym pisze:
23
Każda idea odznacza się dwustronnością budowy, posiadając z jednej strony zawartość, z dru-
giej zaś swą strukturę i własności
qua idea.
24
W przypadku przedmiotu czysto intencjonalnego jest podobnie: dwustronność pole-
ga także na tym,
że
wyróżniona jest struktura intencjonalna („przedmiot intencjonal-
ny jako taki”) oraz zawartość:
Każdy przedmiot czysto intencjonalny ma ‘zawartość’, w której jest on czymś całkiem innym
niż to, czym jest jako pewien określony przedmiotowy odpowiednik intencjonalny prostego
aktu przedstawienia.
25
Różnica między ideą a przedmiotem intencjonalnym sprowadza się do budowy
ich zawartości.
2.3
W
Sporze
przedmiot czysto intencjonalny jest analizowany na przykładzie
przedmiotu nadbudowanego nad wierszem R.M. Rilke
Pieśń trędowatego.
O za-
wartości tego przedmiotu Ingarden pisze:
‘rzeczywistość’ przedstawiona w przytoczonym wierszu: zarówno to, co się w nim mówi, jak i
to, o czym się mówi, jak wreszcie to, co słowa te wyrażają, tworzy tu
ściśle
splecioną całość.
[Ingarden 1987], t. II/1, s. 190.
[Ingarden 1987], t. II/1, s. 190.
22
[Ingarden 1987], t. II/1, s. 186.
23
W związku z dwustronnością budowy Ingarden z dumą odnotowuje: ,,Husserl przewiduje tę
możliwość, jakkolwiek nie analizował pod względem formalnym przedmiotów czysto intencjonal-
nych i nie wykrył ich dwustronności budowy” [Ingarden 1987], t. II/1, s. 202.
24
[Ingarden 1987], t. II/2, s. 213.
25
[Ingarden 1987], t. II/2, s. 195.
21
20
Fragmenty ontologii Ingardena
5
[…] Ta całość […] tworzy ‘zawartość’ pewnego całkiem określonego indywidualnego, choć
złożonego przedmiotu intencjonalnego, wyznaczonego przez ‘treść’ przytoczonego wiersza.
26
Strukturę intencjonalną możemy uchwycić zmieniając nastawienie z tego,
co
przedstawione na
nośnik
tego co, przedstawione:
Zawartość swoją pokazuje nam tego typu przedmiot, kiedy po prostu domniemywamy go albo
w aktach twórczych, albo w odtwórczych, natomiast struktura jego intencjonalna odsłania się
przed nami, gdy domniemywając go rzucamy jeden promień uwagi naszej na jego ‘strukturę’,
lub też gdy dokonując aktu refleksji na wytwarzający go akt przechodzimy od niego samego do
jego intencjonalnego odpowiednika.
27
Tak więc przedmiot intencjonalny jako taki oraz zawartość (dokładniej: „to, co wy-
stępuje w zawartości”)
mają
odrębną formę, materię oraz sposób istnienia.
Na formę przedmiotu intencjonalnego jako takiego składają się:
(1) forma podstawowa przedmiotu indywidualnego,
(2) dwustronność budowy,
(3) schematyczność (występowanie „miejsc niedookreślenia”).
przedmiot intencjonalny jako taki jest pod względem formalnym przedmiotem indywidualnym,
z tą istotną różnicą,
że
forma podstawowa przedmiotu indywidualnego występuje tylko po jed-
nej ‘stronie’ przedmiotu intencjonalnego i nie wyczerpuje jego pełnej formy pierwszej. Do
formy tej należy nadto owa ‘dwustronność’.
28
Różność formalna między obu przedmiotami [tj. samoistnym i niesamoistnym — P.B.] zacho-
dzi także pod innym względem. […]
samoistny
przedmiot indywidualny jest pod każdym
względem swego uposażenia
jednoznacznie w pełni określony.
Nie jest tak i nie może być z
przedmiotem czysto intencjonalnym […]. Przedmiot ten w swej zawartości jest zawsze — i to z
istoty swej — pod
wieloma
względami
całkiem nieokreślony,
posiada
‘miejsca niedookre-
ślenia’.
29
(Ad 1) „Forma podstawowa przedmiotu indywidualnego” to struktura „podmiot
własności—własności”.
(Ad 2) Dwustronność wiąże się z posiadaniem zawartości, a pośrednio z „dwu-
podmiotowścią”.
Zawartość:
‘rzeczywistość’ przedstawiona w przytoczonym wierszu: zarówno to, co się w nim mówi, jak i
to, o czym się mówi, jak wreszcie to, co słowa te wyrażają, tworzy tu
ściśle
splecioną całość.
[…] Ta całość […] tworzy ‘zawartość’ pewnego całkiem określonego indywidualnego, choć
złożonego przedmiotu intencjonalnego, wyznaczonego przez ‘treść’ przytoczonego wiersza.
30
To, co występuje w zawartości może być ujęte jako przedmiot indywidualny:
26
27
28
29
30
[Ingarden 1987], t. II/1, s. 199.
[Ingarden 1987], t. II/1, s. 201.
[Ingarden 1987], t. II/1, s. 202.
[Ingarden 1987], t. II/1, s. 203-204.
[Ingarden 1987], t. II/1, s. 199.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin