Matzke Stanisław - Zasady rysynku początkowego (1921).pdf

(5981 KB) Pobierz
Nazwa instytucji
Książnica Cieszyńska
Tytuł jednostki/Tytuł publikacji
Zasady rysunku początkowego : zalecone przez Ministerstwo
Wyznań i Oświecenia Publicznego : z 5 tablicami i 12
rysunkami w tekście / Stanisław Matzke.
Liczba stron oryginału
Liczba plików skanów
Liczba plików publikacji
36
36
37
Sygnatura/numer zespołu
C II 004828
1921
Data wydania oryginału
Zdigitalizowano w ramach projektu pt.
Udostępnienie cieszyńskiego dziedzictwa
piśmienniczego on-line
ZASADY
RYSUNKU
POCZĄTKOWEGO
DRUGIE,P,RZEJ,RZANE
!UZUPEŁNIONE
cAAKŁADEAV
AUTORAs
eTKŁAD
GŁÓWNY
I
KSIĄŻNICA
POLSKA
T
wa
.
NAUCZY­
CIELI
JZKOŁ
WYŻ5ZYCH
I
"KjRESY"w
CIESZYNtE.
WYDANIE
STANISŁAW
MATZKE.
Z
PIĘCIOMA
TABLICAMI
l
12
RYSUNKAMI
W
TEKŚCIE
WYDANIE
DRUGIE,
PRZEJRZANE
I
UZUPEŁNIONE
.
NAKŁADEM
AUTORA
.
CIESZYN
1921
SKŁADY
GŁÓWNE:
KSIĄŻNICA
POLSKA
TWA
NAUCZYCIELI
SZKÓŁ
WYŻSZYCH
I
,,KRESY’1
W
CIESZYNIE
SŁOWO
WSTĘPNE
DO
WYDAN!A
DRUGIEGO.
Pierwsze
wydanie mych
,,Zasad
rysunku
.początkowego
ukazało
się
w
r.
1918;
niniejsze
drugie
wychodzi
:po
przejrzeniu
i
dość
znacznych
uzupełnieniach
pierwszego,
a
to
nietylko
w
tekście
ale
i
ilustracjach.
Nie
umieszczam
_.w
niem
szczegółow!ego
programu
nauczania,
bo
najlepszy
choćby
program
na
nic
się
nie
zda,
jeżeli
nie
spowoduje
rozumnego
w"ykonania.
W
pracy
tej
chodzi
zatem
o
ogólne
wytyczne,
które
można
przystosow"ać
do
każdego
planu
nauki,
opartego
na
poglądach
nowoczesnych.
Zapobieżenie
szkodom
powodowanym
przez
nieudolne
ekspery-
menta
jednostek,
do
pracy
pedagogicznej
w
szkołach
ogólnie
kształ­
cących
nieprzygotowanych
i
z
ich
warunkami
nieobeznanych,
jest
również
zadaniem
tej
pr,acy;
szczególnie
bowiem
w
tym
przedmio.cie
u
nąs
pojęcia
jeszcze
m,ało
jasne,
co
ułatwia
gdzieniegdzie
poczy­
nania
nie
liczące
się
z
następstwami.
Wszak
zbyteczne
jest
szukanie
tego,
co
inni
już
znaleźli.
,,Wszelki
postęp
p.olega
na
ciągłości
tra­
dycji
,
,z
doświadczeniem
się
przeto
poprzedników!
najpierw
zapo­
znawsz-y,
należałoby
się
starać
wytyczać
drogi
nowe.
Przez
w!prowadzenie
swojszczyzny
w
doborze
modeli
itd.
itd.,
pragnąłem
osiągnąć,
by
te
,,Za,sady14
były
polskie
nietylko
z
;języka
i
by
się
przyczyniały
do
w!ychowywania
młodzieży
w
duchu.
naro­
dowym
-
czemu
naturalnie,
nie
mogą
odpowiedzieć
rozpowszech­
niane
u
nas
tłumaczenia
z
języków’
obcych.
W
sierpniu
1921.
Autor.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin