EJAP-P0-100-2105.pdf

(248 KB) Pobierz
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione
do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WYPEŁNIA ZDAJĄCY
KOD
PESEL
Miejsce na naklejkę.
Sprawdź, czy kod na naklejce to
E-100
.
Jeżeli tak – przyklej naklejkę.
Jeżeli nie – zgłoś to nauczycielowi.
EGZAMIN MATURALNY
Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
P
OZIOM PODSTAWOWY
maja 2021 r.
G
ODZINA ROZPOCZĘCIA
:
9:00
C
ZAS PRACY
:
120 minut
L
ICZBA PUNKTÓW DO UZYSKANIA
:
50
D
ATA
:
6
WYPEŁNIA ZESPÓŁ
NADZORUJĄCY
Uprawnienia zdającego do:
nieprzenoszenia odpowiedzi
na kartę odpowiedzi
dostosowania zasad
oceniania.
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 15 stron (zadania 1–10). Ewentualny brak
zgłoś przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. Teksty do zadań od 1. do 3. zostaną odtworzone z płyty CD.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
6. Na tej stronie oraz na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL i przyklej naklejkę
z kodem.
7. Zaznaczając odpowiedzi w części karty przeznaczonej dla zdającego, zamaluj
do tego przeznaczone. Błędne zaznaczenie otocz kółkiem
8. Tylko odpowiedzi zaznaczone na karcie będą oceniane.
9. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej dla egzaminatora.
i zaznacz właściwe.
pola
EJAP-P0-
100
-2105
Układ graficzny
© CKE 2021
Zadanie 1. (0–5)
Usłyszysz dwukrotnie fragment programu radiowego. Zaznacz znakiem X, które zdania
są zgodne z treścią nagrania (T – True), a które nie (F – False).
T
1.1.
1.2.
1.3.
1.4.
1.5.
Alice had a bathroom in her tent.
Alice had to bring some camping equipment with her.
Alice and her friends arrived at the accommodation on foot.
Alice and her friends did some sport during their holiday.
Alice is going to book a different type of accommodation for her next
holiday.
F
Zadanie 2. (0–4)
Usłyszysz dwukrotnie cztery wypowiedzi związane z ulicami. Do każdej wypowiedzi
(2.1.–2.4.) dopasuj odpowiadające jej zdanie (A–E). Wpisz rozwiązania do tabeli.
Uwaga: jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi.
The speaker
A.
B.
C.
D.
talks about a change which he/she started.
suggests seeing a display of modern art from a vehicle.
invites listeners to visit a house which changes colour in the rain.
informs listeners about an interesting way to hide an unattractive view.
E.
recommends a tourist attraction which you can only see in wet weather.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
Strona 2 z 15
EJAP-P0-100
Zadanie 3. (0–6)
Usłyszysz dwukrotnie sześć tekstów. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą,
zgodną z treścią nagrania. Zakreśl jedną z liter: A, B albo C.
Tekst 1.
3.1. Gallery visitors will be able to see
A.
16
th
-century sculptures.
B.
films about famous artists.
C.
works of painters from different countries.
Tekst 2.
3.2. From the text we learn that Mark
A.
ignored a customer.
B.
sold something to a customer.
C.
changed his behaviour towards a customer.
Tekst 3.
3.3. The speaker
A.
suggests various ways of playing with balloons at parties.
B.
advises people what to do with balloons after parties.
C.
explains why party balloons can be dangerous.
Tekst 4.
3.4. Which is TRUE about Mary?
A.
She is responsible for the complete kitchen design.
B.
She enjoys working when nobody else is present.
C.
She finds her new job too challenging.
Tekst 5.
3.5. The umbrella drone
A.
needs some modifications.
B.
weighs less than one kilogram.
C.
can already be bought.
Tekst 6.
3.6. Who is talking?
A.
a restaurant critic
B.
a restaurant guest
C.
a restaurant owner
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA ZADAŃ OD 1. DO 3. NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
EJAP-P0-100
Strona 3 z 15
Zadanie 4. (0–4)
Przeczytaj tekst. Dobierz właściwy nagłówek (A–F) do każdej części tekstu (4.1.–4.4.).
Wpisz odpowiednią literę w każdą kratkę.
Uwaga: dwa nagłówki zostały podane dodatkowo i nie pasują do żadnej części tekstu.
A.
WAYS TO LEARN ESPERANTO
B.
AN EASY LANGUAGE TO LEARN
C.
THE REASON ESPERANTO WAS CREATED
D.
A LANGUAGE WHICH STARTED AS A GAME
E.
THE WORLDWIDE POPULARITY OF ESPERANTO
F.
CLASS ACTIVITIES USED BY TEACHERS OF ESPERANTO
AN EXTRAORDINARY IDEA
4.1.
“Learn English if you want to make money; learn Esperanto if you want to make friends,”
someone has said. “Esperanto” means “one who hopes”. Most people know about this
language, and the truth is many enthusiasts of all ages, across the world, have decided to learn
it.
The World Esperanto Association
has members in over 120 countries. Esperanto users write
books, poetry and songs. Professional associations publish articles in the language and hold
regular international meetings.
4.2.
The person who invented Esperanto was Ludwik Zamenhof. He worked on it for ten years
and then in 1887 he published a book describing its rules. He dreamed of peace and tolerance
and that’s why he started thinking about creating a new language that would help people
all over the world to communicate. He believed they would then solve problems through talking
rather than fighting. His beautiful vision was soon forgotten, but Esperanto still exists.
4.3.
People who have learned Esperanto say that it is child’s play to learn compared with other
languages. Esperanto consists of building blocks with standard endings for different
parts of speech. Its grammar rules aren’t very complicated, verbs are regular, there are
no exceptions, and the vocabulary is a mix of a few popular languages.
Strona 4 z 15
EJAP-P0-100
4.4.
Some people like studying Esperanto on their own using teach-yourself books. Others prefer
learning the language in a traditional classroom, and if you are one of them, Stoke-on-Trent
is the ideal place for you. This is because this British town has many schools of Esperanto.
Those who are looking for more technological options can use various language-learning
applications.
adapted from http://blogs.bl.uk
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
EJAP-P0-100
Strona 5 z 15
Zgłoś jeśli naruszono regulamin