LEADER100-odpowiedzialnosc-poziom-III.pdf

(1147 KB) Pobierz
Materiały Leader100
do rozwoju osobistego
rozwijaM i wzMacniaM
koMpetencję:
odpowiedziaLnoŚĆ
(na poziomie pre-Leader)
poziom ten
jest sugerowany
dla uczniów w wieku
od 10 do 12 lat
utrwalany na tym poziomie nawyk to:
znaM i wypełniaM Moje obowiązki
kLasy V-Vi szkoły podstawowej
Materiały do rozwoju osobistego www.leader100.pl
kompetencja:
odpowiedziaLnoŚĆ
(poziom pre-Leader)
drodzy rodzice,
drodzy nauczyciele,
Jak wskazują liczne badania naukowe oraz doświadczenia
praktyczne, życiowy sukces zależny jest w zdecydowanej
mierze od tzw. kompetencji miękkich (umiejętności
pracy w zespole, odpowiedzialności, kreatywności czy
podejmowania inicjatywy). Kompetencje te mogą być
kształtowane w wyniku czynności życia codziennego,
na skutek utrwalania pozytywnych nawyków, takich
jak podejmowanie odpowiedzialności za wykonaną
pracę, odpowiedni sposób informowania o wykonanych
zadaniach czy też porządek. Aby wspomóc Państwa pracę
wychowawczą, pragniemy podzielić się z Państwem
naszym ponad dziesięcioletnim doświadczeniem
w zakresie rozwoju pozytywnych nawyków.
Przedstawione materiały zawierają narzędzia, tak
aby dzieci mogły same pracować nad utrwalaniem
pozytywnych nawyków, czerpiąc z tego satysfakcję.
W skład tych narzędzi wchodzą:
tabela samooceny,
szkielet planu treningu
i
wskazówki
jak przez miesiąc
ćwiczyć, aby osiągnąć postępy. Chcemy podzielić
się
doświadczeniem,
jak można pomóc dzieciom
w osiągnięciu ich celów. Przydatne informacje znajdą
w naszych materiałach nie tylko rodzice, ale też osoby
biorące udział w wychowaniu dzieci: nauczyciele,
trenerzy czy wychowawcy. Przedstawiona struktura
działania oparta jest na naszym ponad dziesięcioletnim
doświadczeniu, jak również na badaniach naukowych,
które prowadzą do dwóch podstawowych wniosków:
1.
Powtarzanie danej czynności przez 28 kolejnych dni
pozwala wykształcić pozytywny nawyk; oraz
2.
Wsparcie udzielone dzieciom przez rodziców, wy-
chowawców, nauczycieli czy trenerów w sposób
istotny wzmacnia proces nabierania pozytywnych
nawyków przez dzieci.
Materiały Leader100 pomogły już tysiącom rodzin
na całym świecie w osiąganiu sukcesów wychowaw-
czych. Setki szkół z różnych krajów korzystają z mate-
riałów Leader100 do uzupełnienia swojego programu
wychowawczego.
W tych materiałach Leader100 dajemy Państwu narzę-
dzia, które pomogą w kształtowaniu kompetencji
odpo-
wiedzialności.
Narzędzie to składa się z 6 zestawów dokumentów
dla dzieci w wieku 6-7, 8-9, 10-11, 12-13, 14-15, 16-18 lat.
Znajdą tam Państwo propozycje, jak zaplanować razem
z dzieckiem zdobycie ważnej kompetencji, jaką jest od-
powiedzialność. Pomogą w tym wyżej wymienione do-
kumenty.
Nasze doświadczenie wskazuje, iż wspomaganie wysił-
ków dzieci przez osoby dorosłe według proponowanej
struktury pozwala na rozwój umiejętności także rodziców,
nauczycieli, wychowawców czy trenerów. Dzięki uwagom
otrzymywanym od osób korzystających z materiałów Le-
ader100 my również stale się rozwijamy. Dlatego zwraca-
my się do Państwa z prośbą o dzielenie się Państwa do-
świadczeniem z pracy z materiałami Leader100.
Pozytywnym aspektem panującej obecnie pandemii
jest możliwość spędzenia większej ilości czasu razem
w rodzinie. Wierzymy, że przekazane materiały ułatwią
rodzicom ich pracę wychowawczą, jak również pomo-
gą dzieciom w osiąganiu sukcesów będących źródłem
satysfakcji.
Życzymy przyjemnej pracy,
2
zespół fundacji edukacyjnej Leader100
leader100@leader100.pl – www.leader100.pl
Materiały do rozwoju osobistego www.leader100.pl
kompetencja:
odpowiedziaLnoŚĆ
(poziom pre-Leader)
Materiały Leader100 do rozwoju osobistego
to narzędzie pomagające rodzicom i instytucjom
edukacyjnym w pracy wychowawczej.
zestaw materiałów zawiera dokumenty przeznaczone
dla uczniów oraz ich rodziców, opiekunów, coacha, trenerów,
wychowawców i nauczycieli.
dokumenty tego zestawu pomogą uczniowi, przy wsparciu
otoczenia domowego i pozadomowego, na rozwinięcie
kompetencji odpowiedzialność na poziomie pre-Leader
poprzez utrwalenie odpowiedniego nawyku.
poziomy programu Leader100
Child-Leader (sugerowany od 6 r. ż.)
Young-Leader (sugerowany od 8 r. ż.)
nawyki kompetencji odpowiedzialność
Uważam na to, co robię
Liczę się z konsekwencjami tego, co robię
Znam i wypełniam moje obowiązki
Pre-Leader (sugerowany od 10 r. ż.)
Junior-Leader (sugerowany od 12 r. ż.)
Wykonuję powierzone mi zadania i zawiadamiam o ich wypełnieniu
Senior-Leader (sugerowany od 14 r. ż.)
College-Leader (sugerowany od 16 r. ż.)
Odpowiedzialnie zajmuję się powierzoną mi grupą osób
Jeśli jest taka potrzeba, przejmuję odpowiedzialność za rozdzie-
lenie i koordynację zadań, aby osiągnąć zamierzony cel
Z materiałów Leader100 można korzystać indywidualnie, np. rodzice z dzieckiem, nastolatek w celu
samodoskonalenia itp. Materiały można również wykorzystać w grupie, np. cała klasa w szkole, drużyna
harcerska, koło ministrantów, drużyna sportowa itp.
Istotną rolę odgrywa osoba koordynująca działania. Osoba ta rozdysponowuje materiały Le-
ader100 wszystkim uczestnikom. Rolę tę może pełnić samo dziecko lub w przypadku małych
dzieci rodzic (przy pracy indywidualnej) czy wychowawca/opiekun grupy (przy pracy grupowej).
Oczywiście najważniejsze, niezależnie od sytuacji i konfiguracji, jest zaangażowanie rodziców, bo oni
są pierwszymi wychowawcami, a dom jest środowiskiem, w którym najbardziej rozwijamy nawyki i kom-
petencje.
więcej informacji o „Leader100 – program rozwoju nawyków i kompetycji” można znaleźć
na stronie www.leader100.pl lub pisząc na adres leader100@leader100.pl
3
Materiały do rozwoju osobistego www.leader100.pl
kompetencja:
odpowiedziaLnoŚĆ
(poziom pre-Leader)
spis treŚci
jak to działa?
..............................................................................................................................................................
5
1. saMoocena ucznia
.........................................................................................................................................
9
2. pLan treningu ucznia
............................................................................................................................
10
3. reaLizacja pLanu treningu ucznia
......................................................................................
11
coacHing, coacH i jego roLa w prograMie Leader100
.................................... 12
rozMowa uczeŃ – coacH
........................................................................................................................... 14
rozMowa rodzice – coacH
...................................................................................................................... 16
bibLioteka arystoteLesa
......................................................................................................................... 17
bibLioteka arystoteLesa – FiLMy
.................................................................................................. 21
do pracy w grupie – instrukcja
................................................................................................... 23
Materiał do pracy w grupie
............................................................................................................... 24
pytania i sugestie dLa rodzicÓw
................................................................................................. 25
sugestie dLa nauczycieLi i szeroko rozuMianego otoczenia
wycHowującego ucznia
......................................................................................................................... 26
ewaLuacja nawyku i koMpetencji
............................................................................................. 27
co daLej? – praca nad nową koMpetencją i nawykieM
................................. 28
„Materiały Leader100 do rozwoju osobistego – rozwijam i wzmacniam kompetencję: odpowiedzialność (na poziomie pre-Leader) ”
copyright ©: Leader 100 – Fundacja (www.leader100.pl)
wszelkie prawa zastrzeżone. na podstawie ustawy o prawie autorskim zabrania się tłumaczenia i dokonywania przeróbek tego zesta-
wu dokumentów, w całości lub części, bez uprzedniej pisemnej zgody Leader 100 – Fundacji.
wydawca: Leader 100 - Fundacja, ul. Mrówcza 243, 04-697 warszawa
krs 0000377782; nip 7010282972; regon 142811530
kontakt: leader100@leader100.pl lub +48 514 170 912
dziękujemy firmie kgHM polska Miedź s.a. za uczestnictwo w mecenacie ogólnopolskiej akcji udostępnienia materiałów Leader100
dla szkół i rodzin (edycja 2021).
Materiały te zawierają zestaw dokumentów do rozwijania jednego nawyku danej kompetencji. Wszystkie materiały Leader100 obejmują 25
kompetencji i 156 nawyków dla dzieci i młodzieży w wieku od 6 do 18 lat (zobacz tabelę na końcu tego e-booka). Szkoły korzystające na stałe
z materiałów Leader100 do uzupełnienia swojego programu profilaktyczno-wychowawczego udostępniają je uczniom i ich rodzicom oraz na-
uczycielom przez platformę internetową Leader100.
Fundusz stypendialny:
Jeśli chcesz wziąć udział w tworzeniu funduszu stypendialnego przeznaczonego w całości na finansowanie pełnego lub częściowego sty-
pendium na dostęp do materiałów Programu Leader100 dla szkół, uczniów oraz rodzin, które go potrzebują, możesz przekazać darowiznę
na konto funduszu stypendialnego:
Leader 100 – Fundacja, ul. Mrówcza 243, 04-697 warszawa
Numer konta funduszu stypendialnego: PL 97 2130 0004 2001 0553 9085 0003
Tytuł przelewu: Darowizna na cele edukacyjne, e-mail [WPISAĆ swój adres e-mail]
4
Materiały do rozwoju osobistego www.leader100.pl
kompetencja:
odpowiedziaLnoŚĆ
(poziom pre-Leader)
jak to działa?
Nasza osobowość i charakter częściowo zależą od czynników biologicznych,
jednak w większości, podobnie jak nasze praktyczne umiejętności życiowe,
zależą od innych czynników, na które w dużym stopniu możemy wpływać.
bioLogia
(DNA, temperament)
otoczenie
(rodzina, religia,
szkoła, rówieśnicy,
kultura, etc.)
osobowoŚĆ
cHarakter
praktyczne
uMiejętnoŚci
Życiowe
własne
wolne
decyzje
praca
nad sobą
wniosek: nasza osobowość, cha-
rakter i praktyczne umiejętności
życiowe nie są dane raz na zawsze.
Możemy je aktywnie udoskonalać,
rozwijając dobre nawyki, cnoty
i kompetencje.
W czasach starożytnych kompeten-
cje takie jak odpowiedzialność, po-
rządek, etc nazywane były cnotami,
czyli trwałą zdolnością do dobrego
lub dobrym operatywnym nawykiem.
Na przykład cnoty kardynalne według
Arystotelesa to męstwo, sprawiedli-
wość, umiarkowanie i cierpliwość.
ważne jest, żeby podejmować do-
bre, konkretne decyzje i systema-
tycznie pracować nad sobą, aby
ze wsparciem otoczenia, utrwa-
lać odpowiednio wyselekcjono-
wane nawyki.
„Jesteśmy tym,
co w swoim życiu powtarzamy.
Doskonałość nie jest
jednorazowym aktem,
lecz nawykiem”
Arystoteles (IV w. p.n.e.)
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin