Janusz Wielki - Modele wpływu przestrzeni elektronicznej na organizacje gospodarcze.pdf

(2026 KB) Pobierz
Janusz Wielki
MODELE WPŁYWU
przestrzeni elekronicznej
na organizacje gospodarcze
Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Janusz Wielki
Modele wpływu
przestrzeni elektronicznej
na organizacje gospodarcze
Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Wrocław 2012
Senacka Komisja Wydawnicza: Zdzisław Pisz (przewodniczący)
Andrzej Bąk, Krzysztof Jajuga, Andrzej Matysiak, Waldemar
Podgórski, Mieczysław Przybyła, Krystyna Mazurek-Łopacińska,
Stanisław Urban
Recenzenci: Celina Olszak, Zbigniew Pastuszak
Redaktor Wydawnictwa: Joanna Szynal
Redaktor techniczny: Barbra
Łopusiewicz
Korektor: Justyna Mroczkowska
Łamanie:
Adam Dębski
Projekt okładki: Beata Dębska
Na zdjęciu na okładce zdjęcie z zasobów 123 Royalty Free
Kopiowanie i powielanie w jakiejkolwiek formie
wymaga pisemnej zgody Wydawnictwa
© Copyright by Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Wrocław
2012
ISSN 2084-6193
ISBN 978-83-7695-217-8
Spis treści
Wstęp ................................................................................................................
1.
GOSPODARKA ERY POSTINDUSTRIALNEJ
A ROZWÓJ INTERNETU ................................................................
Pojęcie gospodarki ery postindustrialnej i geneza jej rozwoju ............
Rola technologii informatycznych w kształtowaniu się gospodarki
ery postindustrialnej .............................................................................
Wczesne fazy tworzenia powiązań elektronicznych w gospodarce .....
Zmiany zachodzące w działalności organizacji fazy gospodarki post-
industrialnej ..........................................................................................
Internet jako istotny element transformacji gospodarki ery postindu-
strialnej i jego wpływ na rozwój rynków elektronicznych oraz two-
rzenie się zrębów gospodarki elektronicznej .......................................
ODDZIAŁYWANIE TECHNOLOGII INTERNETOWYCH
NA FUNKCJONOWANIE WSPÓŁCZESNYCH
ORGANIZACJI GOSPODARCZYCH ............................................
Wpływ rozwoju Internetu na zmiany zachodzące w wykorzystaniu
środowiska
elektronicznego w działalności organizacji ......................
Wirtualizacja działalności organizacji i jej dwa wymiary ....................
Typologia wykorzystania Internetu jako nowej platformy biznesowej
Rozwój instrumentów opartych na technologiach internetowych i mo-
bilnych ..................................................................................................
Nowe modele biznesowe i innowacyjne formy organizowania działal-
ności ......................................................................................................
Internet a zmiany zachodzące w procesie tworzenia wartości przez
organizacje............................................................................................
Tradycyjne spojrzenie na
łańcuch
wartości i procesy jego transfor-
macji .....................................................................................................
Relacje organizacji z jej klientami........................................................
Formy współpracy organizacji z jej dostawcami oraz partnerami biz-
nesowymi ..............................................................................................
Funkcjonowanie infrastruktury organizacji ..........................................
Zarządzanie zasobami ludzkimi i funkcjonowanie wewnętrznego
śro-
dowiska pracy organizacji ....................................................................
7
13
13
17
29
32
1.1.
1.2.
1.3.
1.4.
1.5.
44
2.
50
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.1.3.
2.1.4.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.2.3.
2.2.4.
2.2.5.
50
50
56
64
74
83
83
87
105
113
124
5
Spis treści
3.
PRZESTRZEŃ ELEKTRONICZNA I JEJ ODDZIAŁYWANIE
NA ORGANIZACJE GOSPODARCZE
ORAZ ICH OTOCZENIE.................................................................
Pojęcie przestrzeni elektronicznej i jej komponenty ............................
Przestrzeń elektroniczna jako nowy element otoczenia współczesnych
organizacji ............................................................................................
Zmiany zachodzące w otoczeniu organizacji .......................................
Przydatność teorii
stakeholder
w analizie zmian dokonujących się
w otoczeniu organizacji ........................................................................
Typologia podmiotów funkcjonujących w przestrzeni elektronicznej
w
świetle
teorii
stakeholder ..................................................................
Wyszukiwarki internetowe jako nowy rodzaj interesariusza organi-
zacji.......................................................................................................
Typologia wpływu podmiotów operujących w przestrzeni elektro-
nicznej na organizacje ..........................................................................
Wpływ bezpośredni ..............................................................................
Wpływ pośredni....................................................................................
Typologia oddziaływania wyszukiwarek internetowych na organi-
zacje ......................................................................................................
Wpływ organizacji na przestrzeń elektroniczną i formy ich oddziały-
wania na nią ..........................................................................................
Zarządzanie przestrzenią elektroniczną i podmiotami w niej funkcjo-
nującymi w kontekście realizacji celów organizacji ............................
135
135
139
139
142
147
151
157
159
172
182
190
203
213
225
255
257
3.1.
3.2.
3.2.1.
3.2.2.
3.2.3.
3.2.4.
3.3.
3.3.1.
3.3.2.
3.3.3.
3.4.
3.5.
ZAKOŃCZENIE.............................................................................................
Literatura...........................................................................................................
Spis rysunków i tabel ........................................................................................
Summary...........................................................................................................
Zgłoś jeśli naruszono regulamin