Ewa Szczęsna - Poetyka mediów.pdf

(10248 KB) Pobierz
ewa฀Szczęsna
Poetyka
mediów
polisemiotyczność,฀digitalizacja,฀reklama
warszawa฀2007
Wydano nakładem Wydziału Polonistyki
Uniwersytetu Warszawskiego
e-mail: wyd.polon@uw.edu.pl
Recenzenci
prof. dr hab. Wiesław Godzic
prof. dr hab. Edward Kasperski
Projekt okładki
Ewa Szczęsna, Dariusz Górski
Korekta
Urszula Krzysiak
Indeks rzeczowy i nazwisk zestawiła autorka.
Skład i łamanie komputerowe
Dariusz Górski
© Copyright by Ewa Szczęsna, Warszawa 2007
ISBN 978-83–89663–82–1
Druk i oprawa
Zakład Graficzny Uniwersytetu Warszawskiego
Zam. nr 97/2007
Spis฀treści
Niezręczność wstępu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
Rozdział I
W stronę epistemologii tekstów polisemiotycznych
. . . . . . . . . . . . . . .14
1. Dyskurs polisemiotyczny i jego środki. Pojęcia bazowe . . . . . . . . . . . . .14
2. Poetyka – miejsce wspólne tekstów polisemiotycznych . . . . . . . . . . . . .36
Rozdział II
Figury polisemiotyczne i multimedialne
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49
1. Powtórzenie i kontekst. Typy powtórzeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49
Czy powtórzenie jest ontologicznie możliwe? Przypadek kopii 49 / Klasyfikacja
powtórzeń 52 / Problem kontekstu. Homonimia kontekstowa 59 / Synonimia
i homonimia semiotyczna 62
2. Formy tekstowe oparte na powtórzeniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67
Powtórzenie w kulturze. Anafory i epifory 67/ Plagiat i falsyfikat. Cytat, para-
fraza, aluzja 70 / Powtórzenie jako zasada tekstu. Formy i funkcje powtórzeń
w reklamie 78
3. Metafora i jej odmiany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81
O istocie metafory 81/ Typy metafor. Metafora transsemiotyczna 85 / Rekla-
mowe użycia i reinterpretacje metafory. Nośnik analogii 93 / Klasyfikacja
metafor 102
4. Inne figury polisemiotyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .105
Porównanie 105 / Epitet 109 / Hiperbola 114
5. Ograniczenia polisemiotyczności. Aforyzm i slogan jako „czyste”
struktury językowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
Rozdział III
Opowiadanie i media. Narracja jako chwyt tekstowy
. . . . . . . . . . . .133
1. Praktyki monomedialne. W stronę narracji polisemiotycznych
i interaktywnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .133
2. Funkcje narracji. Gdy odbiorca staje się narratorem . . . . . . . . . . . . . .147
3. Narracja a czas i przestrzeń. Specyfika narracji reklamowej . . . . . . . . .154
Rozdział IV
Interpretacja i polisemiotyczność
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .169
1. Rodzaje i granice interpretacji. Percepcja i kontekst . . . . . . . . . . . . . .169
2. Interpretacje intersemiotyczne, intermedialne i wewnątrztekstowe . . .177
Rozdział V
Tożsamość hybrydyczna
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .193
1. Nowy typ tożsamości? O statusie ontycznym tożsamości
hybrydycznej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .193
2. Reklama jako tekstowa hybryda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .204
Rozdział VI
Poetyka w świecie domen cyfrowych
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .209
1. Znaki i figury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .209
2. Hipertekstowy tekst – specyfika i własności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .213
3. Uczestnicy wirtualnej komunikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .226
Indeks rzeczowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .235
Indeks nazwisk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .238
Wykaz materiału egzemplifikacyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .246
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .251
Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .262
Zgłoś jeśli naruszono regulamin