Marcin Szewczyk - Unia Europejska i Romowie. System wobec kultury etnicznej.pdf

(1706 KB) Pobierz
Marcin Szewczyk
Unia Europejska
i Romowie
System wobec
kultury etnicznej
Unia Europejska i Romowie
System wobec kultury etnicznej
Marcin Szewczyk
Rzeszów-Tarnów 2016
Recenzenci
Prof. dr hab. Piotr Borek
Prof. dr hab. Jerzy Chłopecki
Wydawcy:
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie
www.wsiz.rzeszow.pl
ISBN 978-83-64286-55-1
Muzeum Okręgowe w Tarnowie
www.muzeum.tarnow.pl
ISBN 978-83-62719-45-7
Rzeszów-Tarnów 2016
Wydanie II (pierwsze elektroniczne, poprawione i opatrzone posłowiem autora)
BY
NC
Pewne prawa zastrzeżone
Publikacja dostępna jest na licencji Creative Commons BY-NC 4.0 (uznanie autorstwa-użycie niekomercyjne)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.pl
© 2013 Copyright by Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie
Spis treści
Spis skrótów
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Wprowadzenie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Rozdział 1
Sytuacja Romów w demokratycznej Europie
. . . . . . . . . . . . 24
1.1. Cyganie, Romowie,
Travellers
– wątpliwe zakresy nazw . .
1.2. Romskość podstawą istnienia . . . . . . . . . . . .
1.2.1. Znaczenie przestrzegania zasad . . . . . . . . .
1.2.2. Rodowość płaszczyzną najsilniejszych więzów . . .
1.2.3. Romanipen narzędziem odrębności . . . . . . .
1.2.4. Mageripen systemem kontroli . . . . . . . . .
1.2.4.1. System skalań narzędziem przetrwania . . .
1.3. Romski nomadyzm . . . . . . . . . . . . . . . .
1.4. Romskość źródłem barier . . . . . . . . . . . . .
1.4.1. Edukacja . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.4.1.1. Skala problemów w obszarze edukacji . . .
1.4.1.2. Przyczyny problemów z systemem edukacji .
1.4.2. Zatrudnienie. . . . . . . . . . . . . . . .
1.4.2.1. Skala wykluczenia z rynku pracy . . . . .
1.4.2.2. Przyczyny bezrobocia . . . . . . . . .
1.4.3. Wykluczenie społeczne i jego składniki . . . . . .
1.4.3.1. Ubóstwo Romów w UE . . . . . . . .
1.4.3.2. Problemy zdrowotne Romów . . . . . .
1.4.3.3. Romskie warunki mieszkaniowe . . . . .
1.5. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
29
37
38
39
41
45
45
51
54
55
57
62
66
68
70
73
74
76
79
82
5
Rozdział 2
Romski dylemat Unii Europejskiej
. . . . . . . . . . . . . . . . . 85
2.1. Sytuacja Romów w Unii Europejskiej . . . . . . . . . . .
2.1.1. Romowie jako mniejszość narodowa . . . . . . . . .
2.1.2. Spójność Unii Europejskiej i jej trzy wymiary . . . . .
2.1.2.1. Podstawy tożsamości romskiej
przyczyną konfliktu z zasadami spójności . . . . . . .
2.1.3. Możliwe kierunki włączenia społecznego . . . . . . .
2.2. Aktywność Unii Europejskiej związana z Romami . . . . . .
2.2.1.Prawa człowieka. . . . . . . . . . . . . . . . .
2.2.2. Działania traktatowe Unii Europejskiej . . . . . . . .
2.2.2.1. Jednolity Rynek Wewnętrzny . . . . . . . .
2.2.2.2. Koncepcja i idea Unii Europejskiej . . . . . .
2.2.2.2.1. Obywatelstwo Unii Europejskiej . . .
2.2.2.2.2. Rozszerzenie i jego etniczny wymiar. .
2.2.3. Różnorodne formy wspierania mniejszości
przez Unię Europejską. . . . . . . . . . . . . . . . .
2.2.4. Działania Unii Europejskiej skierowane bezpośrednio
do mniejszości romskiej . . . . . . . . . . . . . . . .
2.3. Aktywność uzupełniająca Unii Europejskiej związana z Romami.
2.4. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . 86
. . . . 93
. . . 100
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
105
108
114
114
115
115
115
116
117
. . . 122
. . . 125
. . . 127
. . . 130
Rozdział 3
Kumulacja aktywności finansowej Unii Europejskiej na rzecz
wspierania Romów
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
3.1. Program Phare . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.1.1. Proromska aktywność w ramach Programu Phare . . . .
3.1.1.1. Przykładowe projekty wsparcia Romów
w ramach Programu Phare . . . . . . . . . . . .
3.1.2. Ogólne ramy oceny Programu Phare
i jego proromskiego składnika. . . . . . . . . . . . . .
3.2. Europejski Fundusz Społeczny i wykorzystanie jego składników
na rzecz wspierania Romów . . . . . . . . . . . . . . . .
3.2.1. Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL
jako laboratorium niestandardowych i skutecznych rozwiązań. .
3.2.2. Romowie w Europejskim Funduszu Społecznym
w latach 2000-2006 . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.2.3. Romowie w Europejskim Funduszu Społecznym
w latach 2007-2013 . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.2.3.1. Polski Program Operacyjny
Kapitał Ludzki Podziałanie 1.3.1 . . . . . . . . . .
3.2.3.1.1. Praktyka
komponentu romskiego . . .
3.2.3.1.2. Realizacja
komponentu romskiego
na poziomie lokalnym . . . . . . . . . . .
. . . 133
. . . 138
. . . 139
. . . 144
. . . 149
. . . 150
. . . 152
. . . 154
. . . 156
. . .
158
. . . 162
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin