Krytyka_czystego_rozumu_krytyk.pdf

(647 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Kritik der reinen Vernunft
Tłumaczenie: Piotr Chmielowski
ISBN: 978-83-283-4904-9
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/krytyk
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
onepress@onepress.pl
WWW:
http://onepress.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Od redaktora „Biblioteki filozoficznej” ....................7
Kilka s ów o
Krytyce czystego rozumu
...................11
Przedmowa do pierwszego wydania z roku 1781 ...35
Przedmowa do drugiego wydania z roku 1787 ......43
Wst p ....................................................................61
I. Transcendentalna nauka
o pierwiastkach poznania .................................81
Transcendentalnej nauki
o pierwiastkach poznania cz
druga.
Logika transcendentalna ................................104
II. Transcendentalna nauka o metodzie .............443
Dodatek. Dwa d u sze teksty
z I wydania Krytyki .........................................523
Kup książkę
Poleć książkę
Kup książkę
Poleć książkę
WST P
I.
O RÓ NICY MI DZY POZNANIEM
CZYSTYM A EMPIRYCZNYM
adnej nie ma w tpliwo ci, e ca e poznanie nasze zaczyna si wraz z do wiad-
czeniem; bo czym e innym mog aby w adza poznawcza zosta pobudzon do
dzia ania, gdyby nie dokonywa y tego przedmioty, które dotykaj [rühren] zmy-
s ów naszych i ju to same wytwarzaj wyobra enia, ju to wprawiaj w ruch
nasz dzia alno rozs dkow , by je porównywa a, czy a lub oddziela a i w ten
sposób przerabia a surowe tworzywo [materia ,
Stoff]
wra e zmys owych na
poznanie przedmiotów, zwane do wiadczeniem? Co do czasu zatem adne pozna-
nie w nas nie powstaje przed do wiadczeniem a wszelkie z nim si poczyna.
Chocia jednak wszelkie poznanie nasze poczyna si
wraz z
do wiadczeniem,
nie wyp ywa przecie ca kowicie
z
do wiadczenia. atwo bowiem by by mog o,
e nawet nasze poznanie do wiadczalne jest czym z o onym z tego, co otrzy-
mujemy za po rednictwem wra e , i z tego, co nasza w asna w adza poznaw-
cza (przez wra enia zmys owe jedynie pobudzona) wydobywa z siebie samej,
który to dodatek nie wcze niej odró niamy od owego tworzywa g ównego
[Grundstoff], a d uga wprawa zwróci na uwag nasz i uczyni nas zdolnymi
do wydzielenia go.
Nastr cza si zatem pytanie, wymagaj ce co najmniej dok adniejszego zbada-
nia, nie za natychmiastowego za atwienia wed ug pierwszych pozorów, mia-
nowicie, czy istnieje takie poznanie, niezale ne od do wiadczenia, a nawet od
wszelkich wra e zmys owych? Takie
poznania
nazywaj poznaniami
a priori
i odró niaj je od
empirycznych,
maj cych swe ród a
a posteriori,
to jest
w do wiadczeniu.
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin