Biblia_e_biznesu_bibebi.pdf

(742 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autorzy oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorzy oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Barbara Gancarz-Wójcicka
Redaktor merytoryczny: Maciej Dutko
Recenzja naukowa rozdziałów 5.1, 5.4, 6.4, 6.5: dr Joanna Wardzała, Uniwersytet Wrocławski
Projekt okładki: ULABUKA
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie?bibebi
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-6699-7
Copyright © Helion 2013
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Wst p ...................................................................................................... 15
Rozdzia 1. Wybór celu, modelu i strategii .................................................................. 17
1.1. Specyfika biznesu w internecie (Jakub Jasi ski) ..................................................................17
Geneza, czyli dlaczego e-commerce wygl da tak, jak wygl da,
i sk d pomys na dokonywanie zakupów przez elektroniczne kana y sprzeda y ............17
Charakterystyka polskiego e-commerce .............................................................................18
Najwi ksi gracze w Polsce .................................................................................................19
E-sklepy.pl .........................................................................................................................20
Co przyniesie przysz o ? ..................................................................................................21
1.2. Nisza i unikalno — uj cie strategiczne (Krzysztof Rdze ) ...............................................22
1.3. Analiza SWOT i biznesplan — wybór modelu, bran y, produktu (Krzysztof Rdze ) .........25
1.4. Strategie cenowe (Krzysztof Rdze ) ....................................................................................28
1.5. Cz ste b dy pocz tkuj cych e-sprzedawców (Piotr Motyl) .................................................30
W a ciciel firmy jako zagro enie .......................................................................................30
1.6. Finansowanie e-biznesu (Piotr Dywa ski) ...........................................................................40
1.7. Zarz dzanie lud mi w e-przedsi biorstwie (Pawe Królak) ..................................................55
Kiedy zatrudni pierwszych pracowników? .......................................................................55
Dlaczego ludzie mieliby pracowa dla Ciebie? ..................................................................56
Czego pracownicy oczekuj od idealnej pracy? .................................................................56
Podstawowy b d pocz tkuj cych pracodawców ...............................................................57
Jak zatrudnia nowych pracowników? ...............................................................................59
Kij i marchewka, czyli najwi kszy b d w motywowaniu ludzi .........................................61
Wspó praca zamiast rywalizacji .........................................................................................62
Dobra praca to lekka praca .................................................................................................62
Co zrobi , aby Twoi pracownicy uwielbiali swoj prac ? .................................................63
1.8. Zarz dzanie kryzysem w e-biznesie (Piotr Motyl) ...............................................................64
Osobowo przedsi biorcy ród em kryzysu .....................................................................65
12 najcz ciej pojawiaj cych si b dów w e-biznesach ....................................................65
W jaki sposób zmniejszy ryzyko sytuacji kryzysowych? .................................................75
Rozdzia 2. Sklep internetowy .................................................................................... 77
2.1. Kiedy otworzy w asny sklep w sieci (Miros aw Smu niak) ...............................................77
Rozpoczynam e-commerce ................................................................................................77
Sklep internetowy a platformy ofertowe ............................................................................78
Centralizuj, kiedy to tylko mo liwe ...................................................................................79
Kup książkę
Poleć książkę
6
Biblia e-biznesu
2.2. Typy platform e-sklepowych (Miros aw Smu niak) ............................................................80
SaaS ...................................................................................................................................80
Open source ........................................................................................................................81
Sklepy licencyjne ...............................................................................................................82
Wdro enia dedykowane .....................................................................................................83
Podsumowanie ...................................................................................................................83
2.3. Wzorcowa struktura serwisu sprzeda owego (Miros aw Smu niak) ....................................84
Jak powinien wygl da e-sklep, by sprzedawa ? ...............................................................84
Podstawowe elementy sklepów internetowych ..................................................................85
Staraj si by postrzeganym jako ekspert ...........................................................................87
Struktura Twojego serwisu sprzeda owego .......................................................................88
2.4. U yteczno sklepu internetowego (Pawe Krzywor czka) ..................................................88
Idea usability .....................................................................................................................88
Rzeczy warte uwagi w e-sklepie ........................................................................................89
Strona g ówna sklepu .........................................................................................................92
Strona kategorii ..................................................................................................................95
Strona produktu ..................................................................................................................96
Koszyk i sk adanie zamówienia .........................................................................................99
Podstrony statyczne ..........................................................................................................103
Zautomatyzowany kontakt e-mailowy i SMS-owy ..........................................................110
Recenzje produktów, blog przysklepowy .........................................................................110
Wersja mobilna sklepu .....................................................................................................110
Testowanie skuteczno ci — test A/B, testy na u ytkownikach ........................................110
Zwi kszanie u yteczno ci ................................................................................................111
2.5. Przegl d aplikacji e-sklepowych (Miros aw Smu niak) .....................................................112
osCommerce .....................................................................................................................112
Sote Shop .........................................................................................................................114
Presta Shop .......................................................................................................................116
Shoper.pl ..........................................................................................................................118
Podsumowanie .................................................................................................................120
2.6. iStore.pl — case study (Mariusz Weso owski) ...................................................................121
2.7. WellCommerce.pl — case study (Miros aw Smu niak) .....................................................126
Krótka historia ..................................................................................................................126
Funkcjonalno sklepu .....................................................................................................126
Cennik sklepu ...................................................................................................................130
Czym WellCommerce wyró nia si na tle konkurencji? ..................................................132
Rozdzia 3. Sprzeda na platformach aukcyjnych ....................................................... 135
3.1. Uwarunkowania handlu na Allegro (Mariusz Weso owski) ...............................................135
Od „Licytuj” do „Kup teraz” ............................................................................................137
Allegro — rys historyczny ...............................................................................................137
Od domowego zaplecza po Standard Allegro ..................................................................138
Palf — filmy .....................................................................................................................139
Puszysta_pani — odzie , obuwie, dodatki .......................................................................141
3.2. Zasady sprzeda y w serwisie aukcyjnym — case study: Allegro (Mariusz Weso owski) ........143
I tu, i tu .............................................................................................................................144
Dajcie mi rz d dusz! .........................................................................................................144
U ywaj kluczy, a nie wytrychów! ....................................................................................145
Mo na czy nie? ................................................................................................................146
Panta rhei .........................................................................................................................146
3.3. Strategie sprzeda y na Allegro (Mariusz Weso owski) ......................................................147
Trzy strategiczne grosze na pocz tek ...............................................................................147
Strategicznie, czyli na lata ................................................................................................148
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
7
Ulubione błędy w oparach złej strategii ...........................................................................149
Marketing przede wszystkim ............................................................................................150
Empiria .............................................................................................................................150
Powrót do korzeni ............................................................................................................151
Cudów nie ma ..................................................................................................................151
Ekspozycja, tak! ...............................................................................................................151
Z armatą na muchę ...........................................................................................................152
3.4. Przegląd platform sprzedażowych w Polsce (Mirosław Smużniak) ...................................152
Platformy aukcyjno-ofertowe ...........................................................................................153
Platformy zakupów lokalnych ..........................................................................................154
Platformy ogłoszeniowe ...................................................................................................154
Jeżeli nie Allegro, to co? ..................................................................................................155
3.5. Platformy zakupów lokalnych (Mirosław Smużniak) .........................................................156
Czym są serwisy zakupów lokalnych? .............................................................................156
Polski rynek zakupów lokalnych ......................................................................................157
Jak budować profesjonalny e-commerce na serwisach zakupów lokalnych? ...................160
Rozdział 4. Usługi online .......................................................................................... 163
4.1. Usługi eksperckie (Maciej Dutko) ......................................................................................163
4.2. E-learning — sprzedaż wiedzy (Marcin Godlewski) ..........................................................166
Czym jest e-learning? .......................................................................................................166
Nie musisz być od razu specjalistą! ..................................................................................167
W jakim formacie sprzedawać swoją wiedzę? .................................................................171
Gdzie sprzedawać swoje produkty? .................................................................................172
Gdzie reklamować swoje produkty? ................................................................................174
Podsumowanie .................................................................................................................175
4.3. Programy afiliacyjne (Marcin Godlewski) .........................................................................176
Własny program partnerski czy przystąpienie do sieci afiliacyjnej? ................................176
Forma rozliczeń prowizyjnych .........................................................................................177
Jaka wysokość prowizji będzie najlepsza? .......................................................................178
Największe błędy w programach partnerskich ..................................................................179
Co dodatkowo daje program partnerski? ..........................................................................180
Ja, partner w programach partnerskich! ...........................................................................181
Popularne programy partnerskie .......................................................................................182
4.4. Marketing wielopoziomowy (Jacek Dudzic) ......................................................................183
Rozdział 5. E-marketing ........................................................................................... 187
5.1. Główne założenia marketingu internetowego (Agnieszka Dejnaka) ..................................187
Strategia e-marketingu .....................................................................................................188
Odmiany marketingu internetowego ................................................................................189
Zasada 3A: informacja, interakcja, wizualizacja ..............................................................190
Informacja i interakcja w e-marketingu a prosument .......................................................190
Blogi jako narzędzie e-marketingu ...................................................................................192
Facebook marketing .........................................................................................................194
YouTube i działania reklamowe .......................................................................................198
E-marketing a technologia. Wizualizacja idei i produktów ..............................................200
Awatary handlowe jako narzędzie e-marketingu ..............................................................201
Rzeczywistość rozszerzona ..............................................................................................203
5.2. Budowanie marki online (Maciej Dutko) ...........................................................................205
5.3. Tworzenie skutecznej oferty (Maciej Dutko) .....................................................................213
Targetowanie czy dywersyfikacja — dwa modele tworzenia ofert ..................................213
Dobra oferta — co to znaczy? ..........................................................................................214
Częste błędy .....................................................................................................................227
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin