TED_Jak_wyglosic_mowe_zycia_jawymo.pdf

(702 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: How to Deliver a TED Talk: Secrets of the World's Most Inspiring
Presentations
Tłumaczenie: Piotr Cieślak
Projekt okładki: Jan Paluch
ISBN: 978-83-283-1154-1
Original edition copyright © 2014 by Jeremey Donovan
All rights reserved
Polish edition copyright © 2015 by HELION SA
All rights reserved
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form
or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any
information storage retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź
towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za
ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności
za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock Images LLC
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/jawymo
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
onepress@onepress.pl
WWW:
http://onepress.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
S PIS TR E CI
Przedmowa .............................................................................................................. 5
Podzi kowania ....................................................................................................... 11
Wst p Wyznania na ogowego TED-owicza ........................................................................ 15
CZ
I
TRE
Rozdzia
Rozdzia
Rozdzia
Rozdzia
Rozdzia
Rozdzia
Rozdzia
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Wybór idei wartej upowszechnienia ...................................................................... 27
Opracowanie wyst pienia ..................................................................................... 47
Opowiadanie historii ............................................................................................. 67
Konstruowanie sloganu ......................................................................................... 99
Otwarcie wypowiedzi ........................................................................................... 107
Przej cia mi dzy cz ciami wypowiedzi ............................................................... 123
Ko czenie wypowiedzi ......................................................................................... 131
CZ
II
WYST PIENIE
Rozdzia 8.
Rozdzia 9.
Rozdzia 10.
Rozdzia 11.
Rozdzia 12.
Rozdzia 13.
Wywo ywanie emocji ........................................................................................... 143
Wzbogacanie j zyka ............................................................................................. 151
Szczypta humoru .................................................................................................. 163
Doskonalenie przekazu werbalnego ..................................................................... 173
Kontrolowanie przekazu niewerbalnego .............................................................. 181
Poruszanie si po scenie ..................................................................................... 189
Kup książkę
Poleć książkę
4
TED.
JAK WYG OSI MOW YCIA
CZ
III
OPRAWA
Rozdzia
Rozdzia
Rozdzia
Rozdzia
Rozdzia
14.
15.
16.
17.
18.
Tworzenie inspiruj cych slajdów .........................................................................197
Skuteczne u ycie filmów ......................................................................................205
Zastosowanie rekwizytów ....................................................................................209
Korzystanie z mównicy .........................................................................................213
Jak Ci widz , tak Ci pisz .................................................................................219
CZ
IV
DROGA NA SCEN … I DALEJ
Rozdzia
Rozdzia
Rozdzia
Rozdzia
Rozdzia
19.
20.
21.
22.
23.
Jak zosta wybranym do wyst pienia na TED .......................................................225
Przygotowanie bez l ku ........................................................................................233
Skuteczna zapowied ............................................................................................239
Popularyzowanie filmu z wyst pieniem na TED ....................................................245
Przesta czyta i zacznij mówi ............................................................................249
Pos owie ..............................................................................................................251
Przypisy ................................................................................................................259
O autorze ..............................................................................................................271
Kup książkę
Poleć książkę
OTWARCIE WYPOWIEDZI
ROZDZI A
5
107
Otwarcie wypowiedzi
WSKAZÓWKA 37.
Od samego pocz
i pokieruj ni
tku przykuj uwag s uchaczy
W literaturze struktury są motorem kreatywności, a nie ogranicze-
niem. Oczywistym tego przejawem jest rytm pięć-siedem-pięć utwo-
rów haiku czy forma sonetu, które dały początek nieskończonemu
bogactwu i pięknu słowa. Moim zdaniem to samo można powiedzieć
o świecie oratorskiego rzemiosła. Zawsze należy zadbać o klarowny
wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Sztuka w tym, jak mówca wypełni
płótno swej wypowiedzi.
Pamiętaj, że na pierwszą minutę albo dwie, a może nawet na
początkowe 10 albo 20 sekund wystąpienia przypada kulminacyjny
punkt zainteresowania słuchaczy. Z pewnością potem nie będzie
lepiej, gdy myśli odbiorców zaczną błądzić pośród różnych spraw
do załatwienia. Przedstawione poniżej techniki umożliwiają reali-
zację założeń, jakie powinien spełniać wstęp.
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin