Horst Steinmann, Georg Schreyögg - Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem.pdf

(26378 KB) Pobierz
Horst
Steinmann
Georg
Schreyögg
»
1
Zarządzanie
podstawy
kierowania
przedsiębiorstwem
koncepcje,
funkcje,
przykłady
J
Horst
Steinmann,
Georg
Schreyögg
Zarządzanie
Podstawy
kierowania
przedsiębiorstwem
Koncepcje,
funkcje,
przykłady
Wydanie
czwarte
poprawione
i
uzupełnione
Tłumaczenie
i
redakcja
naukowa
pod
kierownictwem
Lesława
Mariana
Oficyna
Wydawnicza
Politechniki
Wrocławskiej
Wrocław
2001
Dr
Horst
Steinmann
-
profesor
ekonomiki
przedsiębiorstwa
-
Universität
Erlangen-Nürnberg
Dr
Georg
Schreyögg
-
profesor
ekonomiki
przedsiębiorstwa
-
Freien
Universität
Berlin
Tytuł
oryginału
Management.
Grundlagen
der Unternehmensfiihrung.
Konzepte,
Funktionen,
Fallstudien,
5.
überarbeitete
Auflage
©
Betriebswirtschaftlicher
Verlag
Dr.
Th.
Gabler
GmbH,
Wiesbaden
2000
ISBN
3-409-53312-5
Redakcja
naukowa
Zespół
w
składzie:
Zygmunt
Gałdzicki,
Marian
Hopej,
Mieczysław
Moszkowicz,
Czesław
Nosal,
Jerzy
Wilimowski,
pod
kierownictwem
Lesława
Martana
Zmiany
w
porównaniu
do
poprzednich
wydań
ustalił
Robert
Kamiński
Tłumaczenie
zmian:
w
rozdz.
I-IV
i
XII-XV
oraz
przedmowy
do
wyd.
5.
-
Lesław
Martan;
w
rozdz.
V-VI
-
Mieczysław
Moszkowicz;
w
rozdz.
VU-VIII
-
Marian
Hopej
i
Robert
Kamiński;
w
rozdz.
IX-XI
-
Tomasz
Zaleśkiewicz
Weryfikaqa
-
Lesław
Martan,
Jerzy
Wilimowski
/V8,
bhotek
^
udziału
t-J
Opracowanie
redakcyjne
-
Alicja
Kordas
*°NOM.
S?)
Projekt
okładki
-
Zofia
i
Dariusz
Godlewsi
©
1.
2.
3.
Oficyna
Wydawnicza
Politechniki
Wrocławskiej, Wrocław
2001
wydanie
1992
wydanie
1995
wydanie
1998
ISBN
83-7085-585-7
OFICYNA
WYDAWNICZA
POLITECHNIKI
WROCŁAWSKIEJ
Wybrzeże
Wyspiańskiego
27,
50-370
Wrocław
Ark.
wyd.
46,5.
Ark.
druk.
363/8.
Papier
oflseL
kl.
III,
70
g,
BI.
Drukarnia
Oficyny
Wydawniczej
Politechniki
Wrocławskiej.
Zam.
nr
763/2001.
SPIS RZECZY
Od
zespołu
redaktorów
polskich.............................................................................................................
Od
zespołu
redaktorów
czwartego
wydania
polskiego.......................................................................
Przedmowa
do
wydania
polskiego.........................................................................................................
Przedmowa
do
pierwszego
wydania......................................................................................................
Przedmowa
do
piątego
wydania............................................................................................................
Część
I:
Zarządzanie.
Wprowadzenie
i
rozwój
historyczny.................................................................
1.
Menedżer
i
zarządzanie..................................................................................................................
1.1.
Co
to
znaczy
zarządzanie?..................................................................................................
1.2.
Funkcje
zarządzania
w
zarysie.........................................................................................
1.3.
Zadania
i
faktyczne
czynnościmenedżerów.......................................................................
1.4.
Role
i
funkcje
zarządzania..................................................................................................
1.5.
Funkcje
i
zdolności.............................................................................................................
Pytania
do
dyskusji.....................................................................................................................................
Studium
przypadku.....................................................................................................................................
Bibliografia.....................................................................................................................................................
Wskazówki
bibliograficzne.........................................................................................................................
2.
Historia
idei
zarządzania
-
ewolucja
poglądów....................................................................
2.1.
Klasycy
zarządzania.............................................................................................................
2.2.
Szkoła
zachowań...................................................................................................................
2.3.
Szkoła
matematyczna...........................................................................................................
2.4.
Podejście
systemowe..............................................................................................................
2.5.
Status
i
usytuowaniedyscypliny...........................................................................................
Pytania
do
dyskusji.....................................................................................................................................
Studium
przypadku.....................................................................................................................................
Bibliografia.....................................................................................................................................................
Wskazówki
bibliograficzne.........................................................................................................................
Część
II:
Koncepcyjne
podstawy
zarządzania........................................................................................
3.
Rola
zarządzania
w
gospodarce
rynkowej.............................................................................
3.1.
Otoczenie
przedsiębiorstwa..................................................................................................
3.2.
Koordynacja
działań
w
gospodarce................................................................................
3.2.1.
Dwa
typy
działań....................................................................................................
3.2.2.
Działanie
zorientowane
na
porozumienie...........................................................
3.2.3.
Działanie
zorientowane
na
wynik..........................................................................
3.3.
Zarządzanie
jako
działanie
zorientowane
na
wynik.....................................................
3.3.1.
Kontraktowy
model
przedsiębiorstwa
jako
podstawa
działania
zorientowanego
na
wynik................................................................................................................
60
3.3.2.
Kontraktowy
model
przedsiębiorstwa
i
system
cen..........................................
3.3.3.
Krytyka
empirycznych
założeń
kontraktowego
modelu
przedsiębiorstwa
...
3.3.3.I.
Efekty
zewnętrzne.........................................................................................
3.3.3.2.
Procesy
wykorzystywania
władzy
w
gospodarce.................................
11
13
14
15
16
19
19
20
22
25
31
32
34
35
36
36
38
38
41
44
45
46
47
48
50
52
53
53
53
54
54
55
57
60
62
64
64
65
4
3.33.3
.
Rozdział
własności
od
dysponowania
nią..........................................
3.33.4
.
Wnioski.........................................................................................................
3.4.
Zarządzanie
jako
działanie
zorientowane
na
porozumienie......................................
3.4.1.
Połączenie
prawa
i
etyki
przedsiębiorstwa..........................................................
3.4.2.
Zarządzanie
a
ustawy
pośrednio
powiązane
z
działaniem
na
porozumienie
...
3.43.1.
Zewnętrzne
i
wewnętrzne
podejścia
do
rozważań................................
3.42.2.
Zewnętrzne
restrykcje
wobec
działania
menedżerów..........................
3.42.3.
Modyfikacje
wewnętrznego
procesu
decyzyjnego................................
3.4.3.
Zarządzanie
i
etyka
(etyka
przedsiębiorstwa)....................................................
3.4.4.
Współpraca
państwa
i
gospodarki:
amerykańskie
wytyczne
zwalczania
przestęp­
czości
gospodarczej...........................................................................................
84
3.5.
O
relacji
działań
zorientowanych
na
wynik
i
porozumienie......................................
3.5.1.
W
kontekście
globalizacji
gospodarki...................................................................
3.5.2.
W
procesie
zarządzania...........................................................................................
Pytania
do
dyskusji....................................................................................................................................
Studium
przypadku....................................................................................................................................
Bibliografia....................................................................................................................................................
Wskazówki
bibliograficzne........................................................................................................................
4-
Proces
zarządzania
w
systemach
działania............................................................................
4.1.
Idea
zdeterminowanego
planem
kierowania
przedsiębiorstwem
i
jej
krytyka.........
4.2.
Teoretyczne
podstawy
systemu
kierowania
przedsiębiorstwem................................
4.2.1.
Różnica
system-otoczenie
jako
punktodniesienia...............................................
4.22.
Samozłożoność
systemu...........................................................................................
4.2.3.
Zagadnienia
otwarte.................................................................................................
4.3.
Proces
zarządzania
w
systemie
działania
„przedsiębiorstwo”....................................
Pytania
do
dyskusji....................................................................................................................................
Studium
przypadku....................................................................................................................................
Bibliografia....................................................................................................................................................
Wskazówki
bibliograficzne........................................................................................................................
Część
III:
Planowanie
i
kontrola..................................................................................................................
68
70
71
71
72
72
73
76
78
,5.
Planowanie
strategiczne
i
kontrola
strategiczna.
Uwagiwstępne.......................................
5.1.
Strategie
przedsiębiorstwa
-
pojęcia
podstawowe........................................................
5.2.
Elementy
i
tok
postępowania
w
zarządzaniu
strategicznym......................................
5.3.
Analiza
otoczenia...................................................................................................................
5.3.
1.
Otoczenie
dalsze........................................................................................................
5.32.
Otoczenie
bliższe
-
analiza
domeny...................................................................
5.4.
Analiza
przedsiębiorstwa
-
mocne
i
słabe
strony
(siły
i
słabości)..........................
5.4.
1.
Perspektywa
wewnętrzno-zewnętrzna.................................................................
5.42.
Perspektywa
zewnętrzno-wewnętrzna...................................................................
5.5.
Opcje
strategiczne..................................................................................................................
5.5.1.
Formułowanie
alternatyw........................................................................................
5.52.
Opcje
strategiczne
na
szczeblu
domeny............
.................................................
5.5.3.
Opcje
strategiczne
na
szczeblu
przedsiębiorstwa...............................................
5.5.3.1.
Dywersyfikacja...............................................................................................
5.5.32.
Strategie
portfolio........................................................................................
5.5.3.3.
Internagonalizacja
i
globalizacja.............................................................
5.5.3.4.
Rdzenne
kompetencje..................................................................................
5.6.
Wybór
strategiczny...............................................................................................................
5.7.
Planowanie
implementacji
strategii..................................................................................
5.7.1.
Programy
strategiczne...............................................................................................
85
85
87
88
88
89
92
93
93
98
98
101
104
105
111
111
112
113
114
114
115
119
122
123
130
140
142
149
151
151
152
161
161
166
173
177
182
186
187
Zgłoś jeśli naruszono regulamin