Marzec, tydzień 1 Muzyka jest wszędzie
Dzień 1 Ciężkie dźwięki i lekkie dźwięki
• Ćwiczenia poranne – zestaw 22.Tamburyn, woreczki.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Omiń woreczki. Dzieci poruszają się po sali w rytmie wystukiwanym na tamburynie, omijając rozłożone na podłodze woreczki. Podczas przerwy przykucają obok wybranego woreczka.
• Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał
– Woreczek pokazuje...
Dzieci wskazują woreczkiem trzymanym w ręce różne części ciała, których nazwy wypowiada N.
• Ćwiczenie równowagi Nie zgub woreczka.
Dzieci poruszają się po sali w różnych kierunkach, wykonując pięć kroków z woreczkiem położonym na głowie. Co pewien czas przykucają, wstają i zmieniają kierunek poruszania się.
• Ćwiczenie umiejętności rzucania i chwytania – Podrzuć i złap.
Chodzą po sali, podrzucając i łapiąc woreczki dwoma rękami, a następnie – jedną ręką.
• Podskoki Przeskocz przez woreczek.
Dzieci przeskakują przez woreczki leżące na podłodze – do przodu, do tyłu i na boki.
• Zabawa Zmień miejsce.
Maszerują w rytmie wystukiwanym na tamburynie, w przeciwnych kierunkach, w dwóch
kołach współśrodkowych. Podczas przerwy w grze zatrzymują się i zamieniają woreczkami
i miejscami z dziećmi stojącym naprzeciwko. Dzieci z koła wewnętrznego idą w lewą stronę,
a dzieci z koła zewnętrznego w prawą stronę.
• Zabawa muzyczno-ruchowa Dźwięki .Instrumenty perkusyjne.
Dzieci poruszają się ostrożnie po sali, z otwartymi oczami. Kiedy usłyszą dźwięk jakiegoś
instrumentu perkusyjnego – przykucają. Hasło: Idziemy, zaprasza do ponownego marszu.
Po zakończeniu zabawy dzieci próbują ułożyć we właściwej kolejności instrumenty, których
dźwięki słyszały w zabawie.
• Zabawa rozwijająca inwencję twórczą – Szukamy dźwięków.Gazety.
Dzieci siedzą w kole na dywanie. N. gromadzi na środku gazety. Kolejne dzieci próbują wydobyć z gazety jakiś dźwięk, ale w inny sposób niż ich poprzednicy.
• Karta pracy, cz. 3, nr 28.
− Połączcie zdjęcia instrumentów z ich cieniami. − Posłuchajcie nazwy jednego z instrumentów.
− Połączcie tę nazwę z odpowiednim zdjęciem.
• Słuchanie nagrań głosów: żeńskiego, męskiego, chóru. Płyta z nagraniem głosów: żeńskiego, męskiego ,chóru, odtwarzacz CD. • Wyjaśnianie pojęć: solo, chór.
• Zabawy muzyczne.
N. wyklaskuje sylaby imion dzieci, nie wypowiadając ich. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie,
o kogo chodzi.
• Zabawa przy dźwiękach instrumentów. Instrumenty perkusyjne, kamień, szyfonowa chustka, nagranie muzyki, odtwarzacz CD.
• Dzieci swobodnie tańczą przy dźwiękach instrumentów, na których gra N. Później Graja dzieci.
• Zabawa ruchowa Motyle – niedźwiedzie. Dzwonki, bębenek, szyfonowe chustki, kamienie.
Gdy N. gra na dzwonkach, dzieci, które są motylami, poruszają się w części sali z chusteczką.
Kiedy rozbrzmiewa bębenek, dzieci zamieniają się w niedźwiedzie i tańczą w części sali
z kamieniem.
• Słuchanie opowiadania Niedźwiedzie i motyle, ilustrowanego ruchem.
N. dzieli dzieci na dwie grupy: motyle i niedźwiedzie. Dzieci będące motylami dostają szyfonowe
chustki, a dzieci będące niedźwiedziami – opaski z uszami.
N. opowiada, a dzieci naśladują ruchy, poruszając się według słów opowiadania.
W lesie żyła sobie niedźwiedzia rodzina. Przez całą zimę spała ona w niedźwiedziej gawrze. Teraz
zbliżała się wiosna. Pojawiły się pierwsze motyle, które tańczyły przy ciepłych promieniach słońca.
Ciepłe promienie słońca obudziły też niedźwiedzie, które powoli poruszały swoimi ciężkimi
ciałami. Wyglądały z gawry i przyglądały się tańczącym motylom. Kiedy tak na nie patrzyły, je
również nachodziła chęć do tańca. Próbowały tańczyć, przytupując w kółku na tylnych łapach.
Przyłączyły się do nich motyle. Teraz wspólnie tańczą w dużym kole.
• Zabawa na zakończenie .Instrumenty perkusyjne.
Wszystkie dzieci kolejno grają na jednym z instrumentów i poruszają się w odpowiedni
sposób.
• Zabawa ruchowo-naśladowcza Naśladujemy instrumenty. Tamburyn.
Dzieci poruszają się w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Podczas przerwy w grze naśladują
grę na dowolnym instrumencie.
• Zorganizowanie koncertu piosenek przedszkolnych dla dzieci z grupy.
Nagrania utworów muzycznych, odtwarzacz CD.
• Wspólne przygotowanie sceny i widowni.
• Wykonanie biletów wstępu.
• Zakup biletów poprzez podanie słowa, w którym występuje głoska z.
• Prowadzenie koncertu przez wybrane dziecko – zapowiadanie, kto wystąpi i jaką piosenkę
zaprezentuje.
• Śpiewanie piosenek zaproponowanych przez dzieci – pojedynczo, we dwoje, a następnie
we troje. (Dzieci same proponują, w jaki sposób zostaną wykonane poszczególne fragmenty
piosenek).
• Nagradzanie wykonawców brawami przez dzieci siedzące na widowni.
Zabawy i ćwiczenia z literą z.
• Oglądanie zdjęcia zegara. Omawianie jego wyglądu. Zdjęcie zegara.
• Analiza i synteza słuchowa słowa zegar.
• Dzielenie słowa zegar na sylaby.
− Co słyszycie na początku słowa zegar?
• Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską z. Obrazki przedmiotów/zwierząt/roślin, których nazwy rozpoczynają się głoską z.
• Dzielenie słowa zegar na głoski.
− Z ilu głosek składa się słowo zegar?
• Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską z (zebra, zapałki, zupa...), mających
ją w środku (koza, waza, mazurek...).
(W słowach kończących się głoską z często słyszymy głoskę s).
• Budowanie schematu słowa zegar. Białe nakrywki.
• Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską z (Zuzia, Zosia, Zenek...).
• Pokaz litery z: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Litery: z, Z.
• Umieszczanie poznanych liter: z, Z, a, r, g, e, n, k, pod schematami słów zegar, Zenek.
Litery: z, Z, a, r, g, e, n, k.
• Odczytywanie wyrazów zegar, Zenek.
• Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 60 - 61
• Odczytanie wyrazu. Odszukanie na końcu kart kartoników z literami tworzącymi wyraz
zegar. Wycięcie ich, ułożenie z nich wyrazu, a potem przyklejenie w okienkach. Pokolorowanie
rysunku.
• Odczytanie sylab.
• Odczytanie sylab i wyrazów.
• Pisanie liter z, Z po śladach, a potem – samodzielnie.
• Odczytanie, jakie dźwięki wydają zegary i zegarek. Naśladowanie ich.
• Odczytanie wyrazów powstałych z połączenia sylab.
KONIEC
PS. MAGICZNY DYWAN ZABAWA Z INSTRUMENTAMI!!!!
Dzień 2 Śpiewamy i gramy
• Ćwiczenia poranne – zestaw 22
• Zabawa Jesteśmy instrumentami .Instrumenty perkusyjne, pałeczki.
N. dzieli dzieci na poszczególne grupy instrumentów. Układa przed każdą grupą odpowiedni instrument, następnie wskazuje na nie pałeczką w różnej kolejności i różną liczbę razy, a dzieci je naśladują, np. bębenek, bębenek (bum, bum), kołatka, kołatka, kołatka (klap, klap, klap), grzechotka, grzechotka (szu, szu), drewienka, drewienka, drewienka (puk, puk, puk).
• Karta pracy, cz. 3, nr 29. • Nauka rymowanki z pomocą N.
Muzyka to szum,
to gwizd, to trzask.
Muzyka jest wokół nas.
• Śpiewanie rymowanki na wymyśloną melodię.
• Naśladowanie dźwięków wydawanych przez poruszanie przedmiotami przedstawionymi na zdjęciach: oplatanie rąk folią, uderzanie plastikowymi butelkami o siebie, uderzanie łyżką w metalowy przedmiot.
• Karta pracy, cz. 3, nr 30.
− Połączcie obrazki przedstawiające dzieci ze zdjęciami instrumentów, na których naśladują grę.
• Zabawa ze śpiewem Ja jestem muzykantem (holenderska melodia ludowa, opracowanie
Edward Pałłasz). Odtwarzacz CD, nagranie piosenki Ja jestem muzykantem.
Dzieci stoją w kole, śpiewają piosenkę wspólnie z N. i naśladują grę na instrumentach,
o których jest mowa w poszczególnych zwrotkach.
Ja jestem muzykantem,
na skrzypcach sobie gram.
A smyczek słucha
...
PUSIA108