Grafika_w_Internecie_grafin.pdf
(
2702 KB
)
Pobierz
Grafika w Internecie
Autor: Shelley Powers
ISBN: 978-83-246-1961-0
Tytu³ orygina³u:
Painting the Web
Format: 168x237, stron: 664
Spraw, by Twoja strona wygl¹da³a profesjonalnie!
•
Jaki format wybraæ dla plików graficznych?
•
Jak tworzyæ grafikê u¿ytkow¹?
•
Jak wykorzystaæ grafikê wektorow¹?
Wszyscy doskonale wiemy o tym, ¿e o wartoœci strony internetowej œwiadcz¹ treœci na niej
umieszczone. Nie da siê jednak zaprzeczyæ, ¿e forma, w jakiej s¹ one podane, równie¿ ma
znaczenie. Osi¹gniêcie równowagi w tym zakresie nie jest rzecz¹ ³atw¹. Jak sprawiæ, ¿eby nie
dosz³o do przerostu formy nad treœci¹? Jak zapewniæ optymalny stosunek jakoœci u¿ytych grafik
do ich objêtoœci (w koñcu przepustowoœæ ³¹czy nie jest nieskoñczona)? Przy du¿ej liczbie
odwiedzaj¹cych ró¿nica kilku kilobajtów mo¿e prze³o¿yæ siê na ogromny wzrost obci¹¿enia ³¹czy,
a co za tym idzie, wzrost kosztów utrzymania strony. Wydawa³oby siê, ¿e te i wiele innych
kwestii mog¹ rozwi¹zaæ tylko profesjonaliœci. Jednak wcale nie musi tak byæ! Ka¿dy,
kto przeczyta tê ksi¹¿kê, bêdzie czu³ siê swobodnie w zagadnieniach zwi¹zanych z publikacj¹
i wykorzystaniem grafiki w Internecie!
Dziêki ksi¹¿ce „Grafika w internecie” poznasz wszystkie aspekty pracy z obrazami
umieszczanymi w globalnej sieci. Shelley Powers przedstawi Ci wykorzystywane formaty plików
graficznych oraz poka¿e, do czego ka¿dy z nich nadaje siê najlepiej. Zdobêdziesz wiedzê na temat
dostêpnych narzêdzi do obróbki grafiki — zarówno tych p³atnych, jak i darmowych. Ponadto
nauczysz siê tworzyæ miniatury zdjêæ i uk³adaæ zdjêcia na stronie. Dowiesz siê, jak tworzyæ
grafikê u¿ytkow¹, jakie zasady obowi¹zuj¹ przy pracy z grafik¹ wektorow¹ oraz jakie mo¿liwoœci
drzemi¹ w formacie SVG. Na koniec zapoznasz siê z tematami zwi¹zanymi z projektowaniem
stron internetowych — zrozumiesz, jak wykorzystaæ kaskadowe arkusze stylów (CSS), jak
przygotowaæ dobr¹ i przejrzyst¹ stronê oraz jak dynamicznie zmieniaæ w³aœciwoœci grafiki! Je¿eli
myœlisz, ¿e praktyczne wykorzystanie grafiki na stronach WWW to wiedza tajemna, ta ksi¹¿ka
z pewnoœci¹ to zmieni!
•
Formaty plików graficznych i ich zastosowanie
•
Przygotowanie zdjêæ do publikacji w Internecie
•
Narzêdzia do obróbki grafiki — p³atne i darmowe
•
Edytory obrazów dostêpne online
•
Tworzenie miniatur
•
Sposoby uk³adania zdjêæ na stronie
•
Narzêdzia do automatycznego generowania galerii oraz pokazów slajdów
•
Tworzenie grafiki u¿ytkowej
•
Wykorzystanie grafiki wektorowej i formatu SVG
•
Zastosowanie kaskadowych arkuszy stylów (CSS)
•
Zasady tworzenia dobrych stron WWW
•
Narzêdzia u³atwiaj¹ce projektowanie stron WWW
•
Dynamiczna modyfikacja grafik
•
Automatyzacja obróbki grafiki — narzêdzie ImageMagick oraz obróbka za pomoc¹ PHP/GD
•
Sposób wykorzystania serwisów Google Maps oraz Yahoo! Maps
•
£¹czenie danych z grafik¹
Poznaj wszystkie aspekty praktycznego wykorzystania grafiki w Internecie!
Spis tre ci
Przedmowa..................................................................................................................... 7
1. Dobra zabawa .............................................................................................................. 15
Co byäo dobre dla dziadka…
Narysuj mnie!
$$$$$$$$$$$$
Grafika: wspaniaäy smak, zero nadwagi
Przestaþ! To boli!
Galeria aäosnej Grafiki Internetowej
Czas na cudownñ ró norodno è
16
18
20
22
24
25
36
2. Obrazy...........................................................................................................................39
Niezbödne podstawy grafiki rastrowej i modelu RGB
JPEG
GIF — format bezstratny
PNG
Opisywanie, zagnie d anie i optymalizacja obrazów
Publikacja obrazów w sieci WWW a prawa autorskie. Hotlinking
Przechowywanie obrazów
41
46
54
57
60
63
68
3. Z aparatu do internetu ................................................................................................. 75
Warsztat pracy fotografa
Praca na plikach w formacie RAW
Edytowanie zdjöè: praca ze wiatäem
Dopasuj kolor w grupie, czyli optymalizacja grupowa
Czerþ i biel zamiast kolorów
Tworzenie atrakcyjnego materiaäu ilustracyjnego
Wycinanki i wyodröbnienia
Przeglñd aplikacji säu ñcych do edycji obrazów
Internetowe edytory obrazów: Splashup i Picnik
Organizacja i obróbka zbiorów zdjöè
Obróbka zdjöè: jeszcze raz o procesie przenoszenia fotografii z aparatu do internetu
76
78
84
86
101
105
110
113
133
137
142
Spis tre ci
3
4. Internet w obrazkach ................................................................................................. 145
Sztuka tworzenia miniatur o odpowiedniej wielko ci
Sztuka kreatywnego tworzenia miniatur
Powiökszajñce siö miniatury
Umieszczanie zdjöè na stronach: okraszanie tekstu obrazami
Sztuka ukäadania zdjöè na stronach
Galerie i pokazy slajdów wygenerowane programowo
Aplikacje do tworzenia galerii, dziaäajñce po stronie serwera
Odrobina kodu
145
152
161
163
168
179
186
192
5. Grafika u ytkowa....................................................................................................... 195
Skrzynka z narzödziami do obróbki grafiki: ksztaäty, warstwy, gradienty i rozmycie
L niñce przyciski: elowe, mokre albo szklane
Nie tylko przyciski: plakietki i ikony
Refleksje na temat refleksów i kilka dodatkowych säów na temat cieni
Analiza istniejñcych projektów
W jednej chwili — zrzuty ekranu
196
198
209
218
232
234
6. Wektorowo — poczétki i j�½zyki znaczników............................................................ 241
WebCGM
Formaty trójwymiarowe
Jözyk VML
Witaj, SVG!
242
242
247
255
7. Obóz szkoleniowy neofitów SVG ..............................................................................265
Ró ne specyfikacje SVG — Full, Basic i Tiny
Obsäuga standardu w przeglñdarkach — nieprzystöpno è czy integracja?
Struktura przestrzeni SVG
Elementy technologii SVG
cie ki, wzory i markery
Ponowne spotkanie z oknem roboczym i atrybutem viewBox
Transformacje
Narzödzia technologii SVG
Tajniki statycznej grafiki SVG
266
266
273
274
295
307
312
317
323
8. CSS — wy szy poziom wtajemniczenia....................................................................329
Magia selektorów
Wskazówki i porady dotyczñce CSS
Plastyczny znacznik div
Narzödzia i programy do obsäugi plików CSS
330
339
341
355
4
_
Spis tre ci
9. Projektowanie stron WWW dla laików.....................................................................365
Zasady projektowania stron WWW
Strony WWW sñ jak ogry, a ogry majñ warstwy
Projektowanie elastyczne
Kolory — jak sprawiè, by strona byäa wesoäa, jak sprawiè, by byäa smutna
Typografia na stronie WWW
Narzödzia projektanta
Dodatkowa lektura
366
378
388
394
399
404
407
10. Grafika dynamiczna ...................................................................................................409
Szybkie wprowadzenie do modelu obiektów dokumentu DOM
Wyró nianie kolorem
Zmienianie klasy i przezroczysto ci
Programowanie obrazów
Akordeon — kompresja przestrzeni
410
419
423
432
436
11. Tworzenie na kanwie.................................................................................................445
Obsäuga obiektu canvas i Microsoft Silverlight w ró nych przeglñdarkach
Podstawy pracy z obiektem canvas
Zachowywanie stanu rzeczy
Warstwy i przycinanie cie ek
Mo liwo ci obiektu canvas
445
448
463
465
470
12. Dynamiczne zastosowania znacznika canvas i j�½zyka SVG ..................................... 481
Osadzanie animacji w kodzie
Obsäuga SVG za pomocñ skryptu
Skrypty osadzone
Animowany zegar — „Witaj, wiecie!” animowanego i interaktywnego kodu SVG
Oprogramowanie kanwy — powiökszenie
482
489
489
494
505
13. Magia obrazów — ró ne narz�½dzia obróbki grafiki .................................................517
Prezentowanie zdjöè — pokaz slajdów w trzech krokach
Obróbka obrazów za pomocñ PHP/GD
Kto potrzebuje interfejsu? — Magia ImageMagick
Programowanie z ImageMagick i IMagick
518
521
536
551
14. Nieco geografii ...........................................................................................................555
Korzystanie z map w serwisie Google
Mapy udostöpniane przez serwis Yahoo! Maps
Geografia w internecie
556
564
571
Spis tre ci
_
5
15. Cud, miód i orzeszki — éczenie danych z grafiké ...................................................583
Wykresy — w dowolny sposób, byle nie statycznie
Katalogowanie zdjöè
Wykoþczenie za pomocñ ró owej po wiaty
Ostatnie spojrzenie na dane i mo liwo ci ich wizualizacji
Identyfikator URI data:
Na koþcu töczy
584
601
603
606
606
609
Skorowidz ....................................................................................................................611
6
_
Spis tre ci
Plik z chomika:
Faficzek-10
Inne pliki z tego folderu:
100_rzeczy_ktore_kazdy_projektant_powinien_wiedziec_o_potencjalnych_klientach_100rzp.pdf
(1427 KB)
Nie_kaz_mi_myslec_O_zyciowym_podejsciu_do_funkcjonalnosci_stron_internetowych_Wydanie_III_nieka3.pdf
(9343 KB)
Architektura_informacji_w_serwisach_internetowych_archww.pdf
(1472 KB)
D3_js_w_akcji_d3jsak.pdf
(1246 KB)
100_sposobow_na_zglebienie_tajemnic_umyslu_100taj.pdf
(495 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
Access
Acrobat
After Effects
Agile - Programowanie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin